Estrategias visuales para el manejo autónomo de TIC en discapacidad intelectual severa
- Vieiro-Iglesias, Pilar 1
- Gómez-Taibo, Mª Luisa
- Sánchez-Carnero, Macarena
- García-Real, Teresa
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 2386-7418
Año de publicación: 2015
Título del ejemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA
Número: 13
Páginas: 33-37
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Resumen
Two studies with three severe intellectual disabled participants were carried out. The aim was to follow a leisure routines schedule system in study 1, and to learn the sequence of steps to independently manage TIC in study 2. The independent variable was the introduction of visual strategies. The dependent variables were the number of ordered choices for ICT usage –study 1- and the number of correctly sequenced steps for ICT activity realization -study 2. Results showed that both aims were reached. It is concluded that when severe intellectual disabled people are offered information in an accessible format their autonomy is enhanced.
Referencias bibliográficas
- Barlow, D., & Hersen, M. (1988). Diseñoes experimentales de caso único. Barcelona: Martínez Roca.
- Beukelman, D. R., & Mirenda, P. (2005). Augmentative and Alternative Communication: Supporting children and adults with complex communication needs. Baltimore: Paul H. Brookes.
- Hodgon, L. A. (2006). Visual strategies for improving communication. Practical supports for school and home. Michigan: QuirkRoberts Publishing
- Kaiser, A. P. (1993). Functional language. In M. E. Snell (Ed.), Instruction of students with severe disabilities. New York: Macmillan.
- Montero, D. (2003). Conducta Adaptativa y Discapacidad aquí y ahora: algunas propuestas para mejorar la práctica profesional. Siglo Cero, 34(2), 68-77.
- Perez-Castilla, L. (2011) Las TIC ante la diversidad: situación actual y retos del futuro. Revista de Autonomía Personal, 1(1), 46-51.
- Schalock, R. L. (2009) La nueva definición de la Discapacidad Intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Siglo Cero, 40 (229), 22-39.
- Wood, L., Lasker, J., Siegel, E., Beukelman, D., Ball, L. (1998) Input Framework for Augmentative and Alternative Communication. Augmentative and Alternative Communication, 14, 261-266.