Estrategias visuales para el manejo autónomo de TIC en discapacidad intelectual severa

  1. Vieiro-Iglesias, Pilar 1
  2. Gómez-Taibo, Mª Luisa
  3. Sánchez-Carnero, Macarena
  4. García-Real, Teresa
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA

Número: 13

Páginas: 33-37

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.13.258 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumen

Two studies with three severe intellectual disabled participants were carried out. The aim was to follow a leisure routines schedule system in study 1, and to learn the sequence of steps to independently manage TIC in study 2. The independent variable was the introduction of visual strategies. The dependent variables were the number of ordered choices for ICT usage –study 1- and the number of correctly sequenced steps for ICT activity realization -study 2. Results showed that both aims were reached. It is concluded that when severe intellectual disabled people are offered information in an accessible format their autonomy is enhanced.

Referencias bibliográficas

  • Barlow, D., & Hersen, M. (1988). Diseñoes experimentales de caso único. Barcelona: Martínez Roca.
  • Beukelman, D. R., & Mirenda, P. (2005). Augmentative and Alternative Communication: Supporting children and adults with complex communication needs. Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Hodgon, L. A. (2006). Visual strategies for improving communication. Practical supports for school and home. Michigan: QuirkRoberts Publishing
  • Kaiser, A. P. (1993). Functional language. In M. E. Snell (Ed.), Instruction of students with severe disabilities. New York: Macmillan.
  • Montero, D. (2003). Conducta Adaptativa y Discapacidad aquí y ahora: algunas propuestas para mejorar la práctica profesional. Siglo Cero, 34(2), 68-77.
  • Perez-Castilla, L. (2011) Las TIC ante la diversidad: situación actual y retos del futuro. Revista de Autonomía Personal, 1(1), 46-51.
  • Schalock, R. L. (2009) La nueva definición de la Discapacidad Intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Siglo Cero, 40 (229), 22-39.
  • Wood, L., Lasker, J., Siegel, E., Beukelman, D., Ball, L. (1998) Input Framework for Augmentative and Alternative Communication. Augmentative and Alternative Communication, 14, 261-266.