El piano complementario en el conservatorio profesional de músicaanálisis y aportaciones

  1. Isabel Romero Tabeayo
  2. Francisco César Rosa Napal 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 4: EDUCACIÓN, DESARROLLO Y EXPRESIONES ARTÍSTICAS

Issue: 4

Pages: 26-29

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.04.364 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

The current training needs in the professional field of instrumental disciplines not only understand the music business through teaching interpretation. Complementary piano area is configured as a single space for musical experimentation from the integration and practice of the constituent elements of language. This work developed within the framework of qualitative research, intended to detail, analyze and understand the basic principles of complementary piano area that must be learned and transmitted as well as inquire about the concepts, experiences and experiences of students in the professional conservatory of music

Bibliographic References

  • Elliot, D. (2009): “La comprensión musical, las obras musicales y la expresión de los sentimientos: Implicaciones para la educación”. En Lines, D. K. (Comp.) (2009): La educación musical para el nuevo milenio. Madrid. Morata. Pp 123- 136.
  • Furlan, A. (1991). Metodología de la enseñanza. En Aportaciones a la Educación Superior. Mexico. UNAM, México. 1989. pp. 61-83.
  • Gainza, V.H de (2011). “Educación musical siglo XXI: problemáticas contemporáneas”. Revista da ABEM, vol.19, n.25. Pp 11-18.
  • Gainza, V.H. de (2007). Didáctica del piano. Piano Joven. Barcelona: Dinsic.
  • Gimeno Sacristán, J. (2001): “El significado y la función de la educación en la sociedad y cultura globalizadas”, en Revista de Educación, número extraordinario 2001, 121-142.
  • Giráldez, A. (2009): “Fundamentos metodológicos de la educación artística”. en Jiménez (Coord) (2009): Educación artística, cultura y ciudadanía. Madrid. Metas Educativas 2021. Fundación Santillana.
  • Gordon, E. (1997). La clase colectiva de instrumento. Eufonía nº7, pp. 91-100.
  • Gordon, S. (2003). Técnicas maestras de piano. Barcelona: Ma Non Troppo.
  • Lines, D. K. (2009). La educación musical para el nuevo milenio. Madrid. Morata.
  • Sierra, J.A. (2010b): “Formar profesionales de música”, en Scherzo nº252, pp. 148-150.
  • Simons, H. (2010): El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid, Morata
  • Stake. R. E. (1998). Investigación con estudios de caso. Madrid. Morata.
  • Touriñán, J. (2011). Claves para aproximarse a la educación artística en el sistema educativo: educación “por” las artes y educación “para” un arte. Estudios sobre educación, vol.21. pp. 61-81. Universidad de Navarra.