Prácticas activistas en la formación docente a través de la creación de fotolibros
- Mesías-Lema , José María 1
- Álvarez-Barrio, Carla 1
- Eiriz, Sabela 1
- López-Ganet, Tiffany 1
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 0213-8646, 2530-3791
Year of publication: 2024
Volume: 38
Issue: 99
Pages: 37-62
Type: Article
More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
Abstract
The aim of this article is to investigate the previous conceptions of teachers in training about children's rights through photography. For this purpose, a mixed methodology based on arts-based educational research and visual anthropology has been used. The instruments of data collection and artistic creation have been photographs, photobooks and installation. The type of images used respond to a visual search through the different media dealing with the current conflict in Ukraine. The selection and intervention of these images flees from the aestheticization of the tragedy as social awareness that usually uses children from a narrative of vulnerability and despair. On the contrary, we have worked from a perspective of dignity, respectful of children's rights. Our starting hypothesis aims to activate critical thinking in teacher training on visual language and the use of images through the creation of photobooks. The results constitute artistic objects created by the teachers in training themselves as activist practices of their thinking. Through the creative process and the artifacts created by the teachers, a qualitative analysis of the visual thinking about this war conflict has been made.
Bibliographic References
- Álvarez-Barrio, C. y Mesías-Lema, J.M. (2022). Etnografía visual e infancia: fotografía y archivo visual en la investigación educativa. VISUAL REVIEW Revista Internacional de Cultura Visual, 9(2), 267–287. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3153
- Amengual, T. (2015). DEVOTOS. Autoeditado. Berger, J. (1980). Mirar. Ediciones de la Flor. Boasso, F. (2022). Antropología visual, un camino para coproducir conocimiento.
- Andes, Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades, 33(1). http://www.scielo.org.ar/pdf/andes/v33n1/1668-8090-andes-33-01-26.pdf
- Boisier, R. y Simoes, L. (eds.) (2019). De discursos visuales, secuencias y fotolibros. Muga. de Castro Martín, P. y Sánchez-Macías, I. (2019). #Souvenirs1936 Transmedia y procesos de identización en el aprendizaje de la Guerra Civil Española. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 33(1). https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/72028
- Debes, J. L. (1969). The Loom of Visual Literacy: An Overview. Audiovisual instruction, 14 (8), 25–27.
- Del Carmen Gallardo, R. (2019). Los espacios de la violencia. Un análisis visual de los polígonos PRONAPRED en Acapulco, Guerrero. Perspectivas. Revista De Ciencias Sociales, 4(8), 247–266. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i8.60
- Dondis, D. (2011). La sintaxis de la imagen. Editorial Gustavo Gili.
- educativa. Paz e Terra.
- Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Morata.
- Eisner, E. y Barone, T. (2012). Arts-Based Research. Sage
- Escaño, C. (2022). Pedagogías de la mirada. Dykinson.
- Fernández, H., Uriarte, J., De Middel, C. y Gimeno, E. (2014). Libro. Editorial RM.
- Freire, P. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. La Aurora. Freire, P. (1996). Pedagogía de la Autonomía, saberes necesarios para la práctica educativa. Paz e Terra.
- Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Morata.
- García-Morís, R., García Bugallo, N. y Martínez-Medina, R. (2021). Students’ Social Representations of Forced Migration as a Relevant Social Problem and Its Curricular Inclusion at the End of Primary School. Social Sciences, 10(11), 423. https://doi.org/10.3390/socsci10110423
- Golpe, G., Báez, R. y Marote, A. (2020). Curso / Discurso. Cabeza de Chorlito. Gómez, C. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la Historia en el ámbito escolar.Sílex.
- H. Bermúdez, R. (2019). Y tú, ¿por qué eres negro. Editorial Phree. Hanisch, C. (1970). The Personal is Political, Notes from the Second Year. Women’s Liberation. http://www.carolhanisch.org/CHwritings/PIP.html
- Harris, W. (2021). You Can Call Me Nana. Overlapse.
- Harrison, K. (2023). What is Visual Literacy. Web Visual Literacy Today. https://visualliteracytoday.org/what-is-visual-literacy/
- Hooks, B. (2022). Enseñar el pensamiento crítico. Rayo Verde.
- Innerarity, D. (2018). Comprender la democracia. Gedisa.
- Leavy, P. (2018). Handbook of Arts-Based Research. The Guildford Press.
- Leavy, P. (Ed.). (2021). Popularizing Scholarly Research. Methods and Practices. Oxford.
- Lee, P. (2005). Putting principles into practice understanding history. En Donovan, M. y Bransford, J. (Eds.). How Students Learn: History in the Classroom. National Academies Press.
- Lonna Olvera, I. (2022). Narrativa gráfica y hermenéutica. Hacia una interpretación y comprensión de las imágenes que narran. Zincografía, 11, 184–196. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.133
- López León, R. (2017). Fotografía, alfabetización visual y educación en diseño. Inventio, Crítica y Artificios, 13(31), 65–69. http://inventio.uaem.mx/index.php/inventio/article/view/168
- Martín-Núñez, M. (2022). Entre la narración, la poética y la cinética: la complejidad discursiva en el fotolibro español contemporáneo. Bulletin of Spanish Studies, 99(1), 113–149. https://doi.org/10.1080/14753820.2021.2021681
- Mesías-Lema, J. M. (2012). Fotografía y educación de las artes visuales: el fotoactivismo educativo como estrategia docente en la formación del profesorado. [Tesis doctoral]. Universidad de Granada.
- Mesías-Lema, J. M. (2018). Artivismo y compromiso social: Transformar la formación del profesorado desde la sensibilidad. Comunicar, 57, 19–28. https://doi.org/10.3916/c57-2018-02
- Mesías-Lema, J. M. (2019). Educación Artística Sensible. Editorial Graó.
- Mesías-Lema, J. M. (2023). Prácticas curatoriales pedagógicas como investigación educativa basada en las artes en Macaya, Serra y Suárez (Coords.) Nous Escenaris. Reptes i oportunitats de l’educació artística i els museus. XVIII Jornada de Pedagogia del’Art i els Museus. Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona/MAMT Pedagògic.
- Mesías-Lema J. M. y Ramon, R. (2021). La fotografía en la investigación educativa basada en las artes. International Journal of Arts-based Educational Research, 1(1), 7-22. https://doi.org/10.17979/ijaber.2021.1.1.7618
- Mesías-Lema, J. M., López-Ganet, T., Álvarez-Barrio, C. y Eiriz, S. (2022). Prácticas artísticas situadas. Encuentros: Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 15, 228-249. http://doi.org/10.5281/zenodo.5980079
- Mesías-Lema, J.M., Álvarez-Barrio, C., Eiriz, S. y López-Ganet, T. (2023). Vacío. En P. De Castro (Ed.) Instalaciones y artefactos, pp. 34-36. OEPE y Comunidad de Madrid
- Nakahira, T. (2018). La ilusión documental. Ca l"Isidret. Ortiz Morales, F. (2018). Pensamiento crítico y formación docente: retos de la educación superior en R. Milena
- Páez Martínez, G. Marlén Rondón Herrera & J. H.Trejo Catalán (Eds.), Formación docente y pensamiento crítico en Paulo Freire, (pp. 158–179). https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jhs
- Plademunt, A. (2013) Almost There. Ca l’Isidret. Raich Muñoz, Ll. (2014) Poética fotográfica. Casimiro Libros. Ruby, J. (1996). Antropología visual en D. Levinson & M. Ember (Eds.), Enciclopedia deAntropología Cultural (Vol. 4, pp. 1345–1351). Henry Holt y Cía.
- Ruby, J. (2007). Los últimos 20 años de antropología visual. Una revisión crítica. Revista Chilena de Antropología Visual, 9, 13–36. http://rchav.cl/imagenes9/imprimr/ruby.pdf
- Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. FLACSO.
- Sáiz Serrano, J. y Gómez Carrasco, C. J. (2016). Investigar pensamiento histórico y narrativo en la formación del profesorado: fundamentos teóricos y metodológicos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 175–190. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.206701
- Shannon, E. (2010). The Rise of the Photobook in the Twenty-First Century. St. Andrews Journal of Art History and Museum Studies, 14, 55–62. https://ojs.standrews.ac.uk/index.php/nsr/article/view/237
- Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Alfaguara. Terré, L. (2022). La fotografía habla de revoluciones. Fundación MAPFRE.
- Vega Pérez, C. (2020). Transformaciones en la edición de fotolibros en España (2008- 2018). [Tesis de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/62451/
- Zeichner, K. (2010). Rethinking the Connections Between Campus Courses and Field Experiences in Collegeand University-Based Teacher Education. Journal of Teacher Education, 61(1–2), 89–99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671