El espacio urbano como museo abierto.Procesos artísticos al aire libre.

  1. Capelo Alvarez, Silvia 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

ISSN: 2697-2018

Year of publication: 2023

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 37-46

Type: Article

DOI: 10.17979/IJABER.2023.2.1.10129 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

Sustainable development goals

Abstract

The everyday environment is presented as a space for social and cultural intervention, proposing an outdoor artistic experience that brings the viewer closer to contemporary art. We start with the initial idea of breaking institutional walls, creating mobile mini-schools inspired by Goodman’s pedagogy (1995), intertwining with the cultural and traditional aspects of the project led by Eileen Adams (The Campaing for Drawing). Through educational and artistic processes, we seek meeting points, expanding the concept of the classroom to the outdoors. It’s a transformative experience where we connect Art-Life and the artista as an educator. We target public spaces frequented for socializing and leisure, aiming for an improvised approach to decontextualize and invite the viewer to participate in the artistic work. This article aims to shed light on educational projects celebrated in public spaces, where a series of actions have been designed involving the social community.

Bibliographic References

  • Agra, M.J (1999). Orientaciones interdisciplinares en Educación Artística. ADAXE. Revista de Estudos e Experiencias Educativas (14-15 pp. 167-184) ISSN: 0213-4705
  • Agra, M.J., Mesías J.M. (2007). Espacio Educativo /Espacio Estimulante? Ediciones Tórculo.
  • Alonso Hinojal, I. (1980). Berstein en la encrucijada de la sociología de la educación. Revista española de investigaciones sociológicas, 11, pp. 55-74.
  • Blanco Mosquera, V., & Cidrás, S. (2016). Educar a través da arte: cara a unha escola imaxinada. Kalandraka.
  • Boulton, A., Grauer, K. and L. Irwin, R. (2017), Becoming Teacher: A/r/tographical Inquiry and Visualising Metaphor. Int J Art Des Educ, 36: 200-214. https://doi-org.accedys.udc.es/10.1111/jade.12080
  • Careri, F. (2007). Walkscapes. El andar como práctica estética. Editorial Gustavo Gili
  • Eisner, E.W. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Ediciones Paidós Ibérica.
  • Goodman, N. (1995). De la mente y otras materias. Visor.
  • Graham Wallas (1920). Human nature in politics. FQ Books.
  • Hoyuelos, A. (2008). Los tiempos de la infancia. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://momoweb.files.wordpress.com/2011/07/alfredo-hoyuelos.pdf
  • Jullien, F. (2017). La identidad cultural no existe. Taurus
  • Martín Baró, I. (2006). Hacia una psicología de la liberación. Revista Electrónica de Intervención Psicosocial y Psicología Comunitaria. Vol 1, Nº 2, pp. 7-14. ISSN: 1851-3441 file:///C:/Users/PC/Desktop/Dialnet-HaciaUnaPsicologiaDeLaLiberacion-2652421.pdf
  • Ostower, G. (1977). The League of Nations. Garden City Park. Avering Publishing.
  • Palacios, A. (2010). Educación Artística Comunitaria en Finlandia: entrevista a Timo Jokela. Pulso, n.33, pp. 109-127.
  • Rifkin, J. (2001). La era del acceso. Paidós.
  • Robinson, K., Aronica L. (2009). El Elemento. Descubrir tu pasión lo cambia todo. Grijaldo.
  • Ruiz de Velasco, A. y Abad, J. (2011). El juego simbólico. GRAÓ.
  • Russo-Netzer P. (2023). Building Bridges, Forging New Frontiers: Meaning-Making in Action. Social Sciences; 12(10):574. https://doi.org/10.3390/socsci12100574