Trauma y resistencia femenina en dos contextos literarios Norte-Sur. La importancia de la oralidad en 'Le pagne léger' de Aïssatou Diamanka-Besland y 'Desde el conflicto' de María Reimóndez

  1. Luis Gamallo, Maria Obdulia 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Hybrida: Revue scientifique sur les hybridations culturelles et les identites migrantes

ISSN: 2660-6259

Year of publication: 2023

Issue: 7

Pages: 121-145

Type: Article

DOI: 10.7203/HYBRIDA.7.25097 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hybrida: Revue scientifique sur les hybridations culturelles et les identites migrantes

Sustainable development goals

Abstract

After tracing a brief history of feminism, we will characterize the various trends to which scholars ascribe “African feminisms” and the peculiarities multi-identities of Galician feminism. Aïssatou Diamanka-Besland and María Reimóndez are writers and feminists. Both belong to two geographically opposite literary contexts. Her novels, Le pagne léger and Desde el conflicto, feature women immersed in the trauma, subalternity and invisibility that engenders the domination of patriarchy. The elements that unite them are more important than those that separate them, since both seem to be immersed in a real and imaginary mobility, but above all transgressive in the face of what is politically correct, and they fight to survive in extreme situations. Starting from the studies of Spivak and Mohanty and the concept of “subalternity”, we will analyze to what extent the two writers resort to orality to give a voice to silenced women from different geographical spaces.

Bibliographic References

  • Amorós, Celia y Miguel, Ana de (Eds.). Teoría feminista: de la Ilustración a la globalización (De los debates sobre el género al multiculturalismo). Minerva Ediciones.
  • Arruzza, Cinzia; Bhattacharya, Tithi; Fraser, Nancy. (2019). Feminismo para o 99%. Un manifesto. Catro Ventos Editora.
  • Boni, Tanella. (2008). Que vivent les femmes d’Afrique ? Paris: Panama.
  • Beauvoir, Simone de. (1949). Le Deuxième Sexe. (Tome 1. Les faits et les mythes). Gallimard (France Loisirs, 1990).
  • Butler, Judith. (2001). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
  • Nós Televisión. (10 de abril de 2017). Cámara Branca [14] María Reimóndez [Archivo de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Xk0QeAXvIMI
  • Castro, Olga y Reimóndez, María. (2013). Feminismos. Xerais.
  • Diallo, A. B. (Junio de 2007). Aïssatou Diamanka-Besland. “Le pagne léger”. Amina, (446), 86–87. https://aflit.arts.uwa.edu.au/AMINA_Diamanka_Besland07.html
  • Diamanka-Besland, Aïssatou. (2007a). Le pagne léger. Les Écrits du Nord/Éditions Henry.
  • Diamanka-Besland, Aïssatou. (26 abril de 2007b). Les hommes sont condamnés parce que leurs « femmes » ont été tuées !Sistoeurs.net. https://www.sistoeurs.net/spip.php?article294
  • Dieng, Rama Salla. (2021). Féminismes africains. Une histoire décoloniale. Présence Africaine Éditions.
  • Federici, Silvia. (2010). Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Traficantes de sueños
  • Femenías, María Luisa. (2010). El feminismo colonial y sus límites. En Amorós, Celia y Miguel, Ana de (ed), Teoría feminista: de la Ilustración a la globalización (De los debates sobre el género al multiculturalismo) (pp. 153–213). Minerva Ediciones.
  • Fraser, Nancy. (2015). Fortunas del feminismo. Madrid: Instituto de altos estudios nacionales (La Universidad de posgrado del Estado)/Traficantes de sueños. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Fortunas%20del%20feminismo%20-%20Traficantes%20de%20Sueños.pdf
  • Irigaray, Luce. 1992. Yo, tú, nosotras. Cátedra, colección Feminismos.
  • Mauleón, Amaia. (9 de abril de 2013). María Reimóndez: «El feminismo defiende a todas las personas, hay que acabar con los prejuicios». Faro de Vigo. https://www.farodevigo.es/sociedad/2013/04/09/maria-reimondez-feminismo-defiende-personas-17487926.html
  • Miguel, Ana de, y Rocha, Marta de la (Eds.). (2018). Historia ilustrada de la Teoría feminista. Editorial Melusina.
  • Miguélez-Carballeira, Helena. (2014). Galiza, un povo sentimental? Género, política e cultura no imaginário nacional galego. A Través Editora.
  • Mohanty, Chandra Talpade. (2008). Bajo los ojos de occidente. Academia Feminista y discurso colonial. En Liliana Suárez Navaz y Aída Hernández (Eds.), Descolonizando el Feminismo: Teorías y Prácticas desde los Márgenes (112–163). Cátedra. https://www.feministas.org/IMG/pdf/articulo_libro_descolonizando_el_feminismo-.pdf
  • Oyěwùmí, Oyèronké. (2017). La invención de las mujeres (Una perspectiva africana sobre los discursos occidentales del género). Ediciones en la frontera.
  • Pérez Ruiz, Bibian. (2010). Personajes femeninos en la literatura de autoras africanas frente al trauma: resistencia, adaptación y pragmatismo. Oráfrica, revista de oralidad africana, (6), 171–178. https://raco.cat/index.php/Orafrica/article/view/225170
  • Pérez Ruiz, Bibian. (2020). Otra manera de sentir. Feminismos negros, género y estudios literarios en el África subsahariana. Asodegue. Segunda etapa. Noticias de Guinea Ecuatorial. http://www.asodeguesegundaetapa.org/otra-manera-de-sentir-feminismos-negros-genero-y-estudios-literarios-en-el-africa-subsahariana-bibian-perez-ruiz/
  • Reimóndez, María. (2014a). A alternativa está aquí. Xerais.
  • Reimóndez, María. (2014b). Dende o conflito. Xerais.
  • Scott, Joan W. (1990). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En James S. Amelang y Mary Nash (Eds.), Historia y género: las mujeres en la Europa moderna y contemporánea (pp. 23–58). Diputación Provincial de Valencia/Diputació de València, Institució Alfons el Magànim. https://www.fundacionhenrydunant.org/images/stories/biblioteca/Genero-Mujer-Desarrollo/El_Genero_Una_Categoria_Util_para_el_Analisis_Historico.pdf
  • Sow, Fatou (Ed.). (2018). Genre et fondamentalismes / Gender and Fundamentalisms. Codesria.
  • Spivak, Gayatri Chakravorty. (2003). ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, 39, 297–364. https://doi.org/10.22380/2539472X.1244
  • Thiam, Awa. (1978). La parole aux négresses. Denoël/Gonthier.
  • Vergès, Françoise. (2021). No todas las feministas son blancas. La Vorágine.