Unha análise da interacción de aula a través do estudo de caso
ISSN: 2386-7418
Ano de publicación: 2015
Título do exemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN
Número: 1
Páxinas: 101-104
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Resumo
This communication address the interaction influence in the teaching-learning process, through an ethnography research, especially a case study made in a six grade classroom in a school in A Coruña. This research is not about a teacher-student relation valuation, neither to compare teachers nor to treat questions about the methodology and education quality. The aim is relate and define how the students should have the principal rol in the teaching-learning process.
Referencias bibliográficas
- Casado, A. (2010). Aprende a ser maestro. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
- Coll, C. (1984). Estrutura grupal, interacción entre alumnos y aprendizaje escolar. Infancia y Aprendizaje, 119-138.
- Edel, R. (2004). ICCE: Educación para América. Recuperado el 29 de 05 de 2013 de http://icce.ver.ucc.mx/articulos/articulo_001.php
- Jackson, P. (1991). La vida en las aulas. Madrid: Morata.
- Kawulich, B. (2006). La observación participante como método de recolección de datos. Forum: Qualitative Social Research, 6(2), Art. 43. Recuperado el 10 de junio de 2015 de http://diverrisa.es/uploads/documentos/LA-OBSERVACION-PARTICIPANTE.pdf
- Rivas, F. (2003). El proceso de enseñanza/aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel.
- Ruiz, J.I. (2007). Metodología de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Sandín Esteban, M. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.
- Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morada.
- Vargas, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: Nuevas tendencias y retos. Revista Calidad en la Educación Superior, 119-139.
- Velasco, A. (2007). Un sistema para el análisis de la interacción en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 1-12.