La poesia serà monògama i monosexual fins que es demostri el contrari

  1. Lema París, Ánxela 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

ISSN: 2013-3294

Year of publication: 2023

Issue Title: Escriptura, crítica i crisi cilimàtica: el treball acadèmic en l'era de l'extinció

Issue: 29

Pages: 232-249

Type: Article

DOI: 10.1344/452F.2023.29.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: 452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

Sustainable development goals

Abstract

This article incites reflection related to the constituent discourses of the canon and the imaginary reader, whose influence seem to determine the reading process by denying non-normative sexualities and reinforcing the hegemonic thought established in values such as heterosexuality, monogamy and monosexuality. In a genre such a poetry, which needs an active readership, the interpretation of texts from the point of view of sexuality presents datum which seem essential to pay attention to regarding the mechanisms that operate and determine the act of reading in an unconscious manner. Although Barthes had announced the death of the author, we detect biographical fingerprints pending analysis with the objective of making visible the plurality and diversity inherent to the poetic word.

Bibliographic References

  • AMIGO VENTUREIRA, A. (2022): Biciosas. O la necesidad de queerizar lo queer, Madrid: Kaotica Libros.
  • ARAGUAS, V. (2003): «Os versos frescos ‘Para abril e amantes», El Correo Gallego, 3.
  • ARAGUAS, V. (2005): «Kiko Neves. Amor e sexo arden nos versos», El Correo Gallego, 19.
  • BARBOZA, F. (2007): «Los conocimientos previos en la comprensión de la lectura», Revista Legenda. Nueva Etapa, vol. XII, 9, 61-67.
  • BARTHES, R. (1968): «La mort de l’auteur»,Mantéia, vol. V, 61-67.
  • BLANCHOT, M. (2002 [1955]): El espacio literario, Palant, V. e Jinkis, J. (trads.), Madrid: Editora Nacional.
  • CALLÓN, C. (2003): «Da sátira ó orgullo. Itinerário homosexual pola Literatura galega», Revista Das Letras, 472, 2-7.
  • CEBREIRO RÁBADE VILLAR, M. d. (2003): «Dourada medianía no arranque do milenio ou ¿quen teme a nova poesía galega?», Anuario de Estudios Literarios Galegos: 2001, 265-276.
  • COLL, E. (2020): Resistencia bisexual, Madrid: Editorial Melusina.
  • CUDER, P. (2003): «Crítica literaria y políticas de género», Feminismo/s, 1, 73-86.
  • DE LAURETIS, T. (20132 [1989]): «Tecnología del género», Bach, A. M. e Routlet, M. (trads.), Ca la dona, <http://blogs.fad.unam.mx/asignatura/adriana_raggi/wp-content/uploads/2013/12/teconologias-del-genero-teresa-de-lauretis.pdf>, [30/01/2023].
  • ECO, U. (19852 [1962]: Obra abierta, Berdagué, R. (trad.), Barcelona: Planeta de Agostini.
  • ECO, U. (19872 [1979]): Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo, Pochtar, R. (trad.), Barcelona: Editorial Lumen.
  • EGUINOA, A. E. (2000): «El lector alumno y los textos literarios», Coleccion Pedagógica Universitaria, <http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/5735/2/el_lector_alumno.htm>, [30/01/2023].
  • FOUCAULT, M. (1969): «Qu’est ce qu’un auteur?», Littoral, 9, 3-32.
  • FUSS, D. (1991): «Inside/Out» en Fuss, D. (ed.), Inside/Out. Lesbian Theories, GayTheories,New York: Routledge, 1-10.
  • GOLUBOV, N. (2015): «Del anonimato a la celebridad literaria: la figura autorial en la teoría literaria feminista», Mundo Nuevo. Revista de Estudios Latinoamericanos, vol. VII, 16, 29-48.
  • IGARTUA PEROSANZ, J. J. (2011): «Mejor convencer entreteniendo: comunicación para la salud y persuasión narrativa», Revista de Comunicación y Salud, vol. I, 1, 69-83.
  • KAMUF, P. (1999): «Escribir como mujer», en Fe, M. (coord.), Otramente: lectura y escritura feministas, Joysmith, C. (trad.), México: Fondo de Cultura Económica/Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM, 204-227.
  • KERMODE, F. (1998): «El control institucional de la interpretación» en Sullà, E. (comp.), El canon literario, Madrid: Arco Libros, 91-112
  • MALLARMÉ, S. (1945): Œuvres complètes, Paris: Éditions Gallimard.
  • MENDOZA FILLOLA, A. (2001): El intertexto lector: el espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector, Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
  • PÉREZ FONTDEVILA, A. e Torras Francés, M. (2015): «A manera de presentación. Ninguna voz es transparente. Autorías de mujeres para un corpus visibilizador», Mundo Nuevo. Revista de Estudios Latinoamericanos, vol. VII, 16, 15-27.
  • PÉREZ FONTDEVILA, A. (2019): «Qué es una autora o qué no es un autor» en Pérez Fontdevila, A. e Torras Francés, M. (eds.), ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, Barcelona: Icaria, 25-59.
  • PUCHE GUTIÉRREZ, T. (2011): «Escribir el silencio, silenciar la escritura. Notas sobre una poética vanguardista de la ausencia», Castilla. Estudios de Literatura, 2, 569-581.
  • QUEIZÁN, M. X. (1989): Evidencias, Vigo: Edicións Xerais de Galicia.R. R., V. (2003): «Para abril e amantes’, novo poemario de Francisco Álvarez», Faro de Vigo, 30.
  • REQUEIXO, A. (2011): «Espida voz» en Requeixo, A. (ed.), Criticalia,Santiago de Compostela: Sotelo Blanco, 153.
  • RICH, A. (1996) [1980]: «Heterosexualidad obligatoria y existencia lesbiana». Rivera Garretas, M. M. (trad.), DUODA. Revista d’Estudis Feministes, 10, 15-45.
  • RICŒUR, P. (2006) [1986]: «La vida: un relato en busca de narrador», Pastoriza Rozas, J. L. (trad.), Ágora. Papeles de Filosofía, vol. 25, 2, 9-22.
  • ROMERO, M. (2005): «Centoonce. Poética das horas», Faro de Vigo, 143, 4.
  • ROSSO, N. (2009): «La monogamia como pre-definitoria del amor; el poli-amor como estrategia política», <https://archive.org/stream/LaMonogamiaComoPre-definitoriaDelAmorElPoli-amorComoEstrategia/ElPoli-amorComoEstrategiaPoltica#mode/2up>, [30/01/2023].
  • SEDGWICK, E. K. (2002): «A(queer) y ahora» en Mérida Jiménez, R. (ed.), Sexualidades transgresoras. Una antología de estudios queer, Barcelona: Editorial Icaria, 29-54.
  • SUÁREZ BRIONES, B. (2003): Sextualidades: teorías literarias feministas, Alcalá de Henares: Ayuntamiento de Alcalá de Henares, Centro Asesor de la Mujer.
  • TALENS, J. (2000): El sujeto vacío. Cultura y poesía en territorio Babel,Madrid: Cátedra.
  • VASALLO, B. (2018): Pensamiento monógamo, terror poliamoroso,Madrid: La Oveja Roja.