La escritura de juventud de Juan Emar, preludio de la vanguardia

  1. Rico Alonso, Sonia 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Nueva Revista del Pacífico

ISSN: 0716-6346 0719-5176

Year of publication: 2020

Issue: 73

Pages: 400-419

Type: Article

More publications in: Nueva Revista del Pacífico

Abstract

The Chilean writer Juan Emar (1893-1964) left a literary legacy composed of his works published in the 1930s, Umbral and dozens of unpublished writings throughout the author's lifetime. These have only been revealed after his death in some cases. In this work we want to recover Emar‟s youth writing, which he wrote between 1910 and 1917 and which, in general, has not been recognized its value. By studying the paradigmatic notebook of that time (“n. 1”, 1912-1914), and taking the author's aesthetics as a reference, we will show how the novel writing of Juan Emar is an early, but solid sample of it. It connects in an early manner with techniques and theories typical of the avant-garde movements, of which Emar was parte from the 1920s.

Bibliographic References

  • Brodsky, Pablo. “Introducción”. Cartas a Carmen. Correspondencia entre Juan Emar y Carmen Yáñez (1957-1963). Juan Emar (autor). Santiago de Chile: Cuarto Propio, 1999. 9-13.
  • Emar, Juan. Umbral. Santiago de Chile: Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos (DIBAM) y Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 1996.
  • Emar, Juan. Amor. Santiago de Chile: La Pollera Ediciones, 2014.
  • Ferreiro, Carlos. “La prosa narrativa de vanguardia en Chile”. Tesis doctoral. Universidade da Coruña. España, 2006.
  • Gris, Juan. “De las posibilidades de la pintura (1924)”. Escritos de arte de vanguardia 1900/1945. Ángel González García, Francisco Calvo Serraller y Simón Marchán Fiz (eds.), (84-92). Madrid: Ediciones Istmo (1999). 84-92.
  • Harris E., Thomas, Daniela Schütte G. y Pedro Pablo Zegers B. “Introducción”. M[i] v[ida]. Diarios (1911-1917). Álvaro Yáñez Bianchi (autor). Santiago de Chile: Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos (DIBAM) y LOM Ediciones, 2006. 7-19
  • Lizama, Patricio. “„Frente a los objetos:‟ fragmento de Juan Emar”. Taller de Letras 26 (1998): 137-141.
  • Lizama, Patricio. “Emar y el deseo de otra esencia para la vida”. Paréntesis 8 (2001): 25-33.
  • Lizama, Patricio. “Álvaro Yáñez/Jean Emar en Santiago de 1924”. Anales de Literatura Chilena 3 (2002): 223-226.
  • Rico Alonso, Sonia. “La obra literaria de Juan Emar. Propuesta estética y arquitectura del texto”. Tesis doctoral. Universidade da Coruña. España: 2018.
  • Teitelboim, Volodia. (2002). “La noche del búho”. Huidobro. La marcha infinita. Santiago de Chile: Editorial Sudamericana, 2002. 202-204.
  • Torres García, Joaquín. “Querer construir (1930)”. Escritos de arte de vanguardia 1900/1945. Ángel González García, Francisco Calvo Serraller y Simón Marchán Fiz (eds.), (84-92). Madrid: Ediciones Istmo (1999). 277-279.
  • Wallace, David. “Proposiciones para la lectura de cuatro textos inéditos de Juan Emar”. Tesis de magíster. Universidad de Chile. Chile: 1997.
  • Yáñez Bianchi, Álvaro. “n. 1”. Cuaderno inédito, 1912-1914.
  • Yáñez Bianchi, Álvaro. M[i] v[ida]. Diarios (1911-1917). Eds. Thomas Harris E., Daniela Schütte G. y Pedro Pablo Zegers B. Santiago de Chile: Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos (DIBAM) y LOM Ediciones, 2006.
  • Yurkievich, Saúl. “Los avatares de la vanguardia”. Revista Iberoamericana 48 (1982): 351-366.