Juan Emar frente a la críticaEl artista y el arte en el contexto artístico chileno de principios del siglo XX / Juan Emar against critics. The artist and the art in the artistic context at the beginning of the 20th century

  1. Rico Alonso, Sonia 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Colindancias: Revista de la Red de Hispanistas de Europa Central

ISSN: 2393-056X 2067-9092

Year of publication: 2019

Issue: 10

Pages: 105-123

Type: Article

More publications in: Colindancias: Revista de la Red de Hispanistas de Europa Central

Abstract

In this work, we will analyse the controversial opinions of Juan Emar towards the criticism of his time in his art articles and his work Miltín 1934 (1935). The aim of this work is to clarify the functioning of the Chilean artistic field at the beginning of the century XX. We will study the conflict between the avantgarde and the solid realist and nationalist Chilean tradition. Besides, we are interested in analysing how Emar composes these criticisms based on the communication channel: the press, in the first case, and the fiction, in the second case. For this, we will use the primary texts, as well as the theory about avant-garde movement.

Bibliographic References

  • Burgos, Fernando. “La situación de Juan Emar en la vanguardia”. Actas del XIV congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: New york, 16-21 de julio de 2001. Eds. Isaías Lerner et al. Newark: Juan de la Cuesta, 2004. 83-89.
  • Bürger, Peter. Teoría de la vanguardia. Barcelona: Ediciones Península, 2000.
  • Canseco-Jerez, Alejandro. “La recepción de la obra de Jean Emar a través de la crítica literaria periodística”. Revista chilena de literatura 34 (1989): 129-147.
  • Emar, Juan. “Carta de Juan Emar a Vicente Huidobro”. Manuscrito no publicado, 1923.
  • Emar, Juan. Miltín 1934. Santiago de Chile: Zig-Zag, 1935.
  • Emar, Juan. “Carta de Juan Emar a Luis Vargas Rosas”. Entre músicos y pintores. Ed. Sergio Montecino. Santiago de Chile: Amadeus, 1985. 181.
  • Emar, Juan. Umbral. Santiago de Chile: DIBAM, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 1996.
  • Emar, Juan. Notas de Arte (Jean Emar en La Nación: 1923-1927). Ed. Patricio Lizama. Santiago de Chile: RIL Editores, DIBAM, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2003.
  • Emar, Juan. Un año-Ayer-Miltín 1934-Diez. Ed. Alejandro Canseco-Jerez. Poitiers / Córdoba (Argentina): Centre de Recherches Latino-Américaines / Archivos y Alción Editora, 2011.
  • Lizama, Patricio. “Estudio”. Notas de Arte (Jean Emar en La Nación: 1923-1927). Santiago de Chile: RIL Editores, DIBAM, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2003. 9-44.
  • Lizama, Patricio. “Emar y la vanguardia artística chilena en La Nación (1923-1927)”. Las vanguardias literarias en Chile. Bibliografía y antología crítica. Eds. Patricio Lizama y María Inés Zaldívar. Madrid: Iberoamericana / Vervuert, 2009. 327-355.
  • Subercaseaux, Bernardo. Genealogía de la vanguardia en Chile (La Década del Centenario). Santiago de Chile: LOM Ediciones, 1996.
  • Subercaseaux, Bernardo. Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Vol. 3. El centenario y las vanguardias. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 2004.
  • Valcárcel, Eva. “Bodegón au bon marché. Sobre vanguardia y escritura literaria en Hispanoamérica”. Arrabal 2-3 (2000): 67-74.
  • Yurkievich, Saúl. “Los avatares de la vanguardia”. Revista Iberoamericana 48 (1982): 351- 366