Alimentación y representaciones de la alteridad culturalAproximaciones etnográficas a los restaurantes étnicos
- Pérez-Armañanzas, Lidia 1
- Couceiro, Enrique 1
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1578-4282
Year of publication: 2023
Issue Title: Antropología Experimental
Issue: 23
Pages: 145-163
Type: Article
More publications in: Revista de antropología experimental
Abstract
Ethnic restaurants are places for gastronomic offerings, but also spaces where a cultural image is offered for consumption, and where encounters with otherness are convened. The aim of this article is to find out how cultural images, to a certain extent exoticizing, are sketched from these places and how the native population relates to these imaginaries as well as to the immigrant population. Based on the work of Turgeon and Pastinelli (2002), a mixed qualitative methodology combining participant observation and interviews is used to address the growing phenomenon of ethnic restaurants in A Coruña (Spain). The aim is to provide an analysis of the link between this type of restaurant and tourism at local and international levels, through the processes of gastronomic patrimonialization and the transmission of the message of globalization through fusion cuisine.
Bibliographic References
- Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: FCE.
- Álvarez, M. (2008). El patrimonio ya no es lo que era. Los recursos alimentarios entre la diferencia cultural y la desigualdad social. En Álvarez, M., & Medina, F. X. (Eds.). (2008). Identidades en el plato: el patrimonio cultural alimentario entre Europa y América (pp. 25-44). Barcelona: Icaria Editorial.
- Ayuntamiento de A Coruña. (2021). Observatorio Urbano. https://www.coruna.gal/agendaurbana/es/indicadores-urbanos/observatorio urbano-de-acoruna?argIdioma=es (12 de diciembre, 2021)
- Beltrán, J., Oso, L., & Ribas, N. (2006). Empresario étnico en España. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Subdirección General de Información Administrativa y Publicaciones.
- Bourdieu, P. (1979). La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
- Calhoun, C. (2016). La importància de Comunitats imaginades, i de Benedict Anderson. Debats. Revista de cultura, poder y sociedad, 130 (1). 11-17. https://doi.org/10.28939/iam.debats.130-1.2
- Contreras, J. (1993). Antropología de la alimentación. Madrid: Eudema.
- Contreras, J. & Gracia, M. (2005). Alimentación y cultura: perspectivas antropológicas. Barcelona: Ariel
- Espeitx, E. (2008). Los sentidos del patrimonio alimentario en el sur de Europa. En Álvarez, M., & Medina, F. X. (Eds.). (2008) Identidades en el plato: el patrimonio cultural alimentario entre Europa y América (pp. 45-62). Barcelona: Icaria Editorial.
- Fernández de Rota, J. A. (2005). Nacionalismo, cultura y tradición. Barcelona: Anthropos.
- Finkelstein, J. (1989) Dining Out: A Sociology of Modem Manners. Cambridge: Polity.
- Finkelstein, J. (1998) Dining Out: The Hyperreality of Appetite. In Eating Culture. Ron Scapp and Brian Seitz, eds. Pp.201-215. Albany: State University of New York Press
- Finol, J. E. (2006). Rito, espacio y poder en la vida cotidiana, en J.E. Finol (coord.), Designis 9. Mitos y ritos en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Gedisa.
- Geertz, C. (2001). La interpretación de las culturas, Ed. Barcelona: Gedisa.
- Goffman, E. (1978). The presentation of self in everyday life (Vol. 21). London: Harmondsworth.
- Goody, J. (2017). Cocina, cuisine y clase. Barcelona, Gedisa.
- Gracia, M. (2002). Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España. Barcelona: Ariel.
- INE (2022). Estadística del Padrón Continuo. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
- James, A. (1996) Cooking the Books. Global and Local Identities in Contemporary British Food Cultures? In Cross-Cultural Consumption: Global Markets, Local Realities. David Howes, ed. Pp. 77-92. London: Routledge.
- Kirshenblatt-Gimblett, B. (1998). Destination Culture: Tourism, Museums and Heritage. Berkeley: University of California Press.
- Lacarrieu, M. (2005). Los flujos turísticos y el patrimonio inmaterial. Nexus, 35. Barcelona: Fundación Caixa Cata-lunya, pp. 58-63.
- Matta, R. (2011). Posibilidades y límites del desarrollo en el patrimonio inmaterial. El caso de la cocina peruana. Apuntes: Revista de Estudios sobre Patrimonio Cultural- Journal of Cultural Heritage Studies, 24(2), 196-207.
- Mauss, M. (1934). Les techniques du corps, Journal de Psychologie, XXXII-3/4: 5-23 (trad. es. 1971. Las técnicas del cuerpo, en Sociología y Antropología, Madrid: Tecnos: 309-336).
- Mintz, W. S (1996). "Cocina: alta, baja y nada". Degustando comida, saboreando la libertad: excursiones a la gas-tronomía, la cultura y el pasado. Boston: Beacon Press. Pp. 92-134.
- Moncusí, A., & Santamarina, B. (2008). Bueno para comer, bueno para patrimonializar. La propuesta de la cocina mexicana como patrimonio inmaterial de la humanidad. En Identidades en el plato. El patrimonio cultural alimentario entre Europa y América. Barcelona: Icaria, 127-142.
- Pilcher, J. (2006). ¡Tacos, joven! Cosmopolitismo proletario y la cocina nacional mexicana. Dimensión antropológi-ca, 37, pp. 87-125.
- Quicemil. (2022, 19 marzo). De comida vietnamita a griega: 60 restaurantes de A Coruña para saborear el mun-do. Quincemil. https://www.elespanol.com/quincemil/articulos/actualidad/de-comida-vietnamita-agriega-60-restaurantes-de-a-coruna-para-saborear-el-mundo
- Rojek, C. (1999). Fatal atractions. En: Boswell, D. y Evans, J., Representing the Nation: A Reader: Histories, Herit-age and Museums. Londres: Routledge, pp. 186-207.
- Rossel, P. (1985) Tourisme, gastronomie et identite culturelle. En Pierre Centlivres y Jean-Louis Christinat, eds. Identite alimentaire et alterite culturelle. Pp. 141-158. Neuchatel: Institut d’ethnologie de l’Universite de Neuchatel.
- Stano, S. (2012). La comida del ‘Otro’. Una mirada semiótica sobre la traducción del código alimentario. In VII Congreso Venezolano Internacional de Semiótica “Cotidianidad, Educación y Comunicación” (pp. 638-655). Universidad del Zulia.
- Strickland, P. (2013), “Examining the Impact of Four Key Cultural Dimensions on Ethnic Restaurants in Victoria in Australia”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(5), 483-500. https://doi.org/10.1080/10941665.2012.680976
- Taylor, S. J., & Bodgan, R. (1984). La observación participante en el campo. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
- Turgeon, L. y Pastinelli, M. (2002). "Eat the World": Encuentros poscoloniales en los restaurantes étnicos de la ciudad de Quebec. Revista de folclore estadounidense, 247-268. https://doi.org/10.2307/4129222
- Turner, V. (1988). El Proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.
- Warnier, J. P. (2002). La mundialización de la cultura. Barcelona: Gedisa.
- Wu, X. (2015). La comida local y su significado en la China contemporánea: el caso del suroeste de Hubei. Estudios de Asia y África, 50(3), pp. 651-678. https://doi.org/10.24201/eaa.v50i3.2043