La indagación en la formación de maestros de educación infantil. El trasvase de agua como problema
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 0213-8646, 2530-3791
Year of publication: 2022
Issue Title: Formación del Profesorado en Didáctica de las Ciencias Experimentales
Volume: 36
Issue: 97
Pages: 203-224
Type: Article
More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
Abstract
There is a wide consensus regarding the importance of starting Science Education in the first levels of education and the need of a specific education for teachers. In this context, an educational activity addressing Early Childhood Education Degree students and their productions were analysed. Twenty groups of four people were challenged with an inquiry experience using water as topic. Specifically, they had to assess which material (sponge, thread, plastic...) did better transfer water from one recipient to another. The group had to identify the concepts and skills that this activity could teach and suggest a lesson that developed inquiry in 6th year of Early Childhood Education. Participants’ written projects were analysed using specific dossiers attending the inquiry. Groups of participants in the educational activity used adequate inquiry skills and supported the conclusion using results and, in some cases, a simple theoretical model. Moreover, they identified concepts and skills this activity enabled to teach/learn; however, students had difficulties to design detailed interventions addressing Early Childhood Education. In general, the ability to design interventions was poorer than the ability to response to the research experience themselves. Finally, the implications of the results in teacher’s education are discussed.
Bibliographic References
- Aguilera, D., Martín-Páez, T., Valdivia-Rodríguez, V., Ruiz-Delgado, A., Williams-Pinto, L., Vílchez-González, J. M., & Perales-Palacios, F. J. (2018). La enseñanza de las ciencias basada en indagación. Una revisión sistemática de la producción Española. Revista de Educación, 381, 259-284. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-381-388
- Alarcón-Orozco, M. M., Franco-Mariscal, A. J., y Blanco-López, A. (2022). Ayudando a maestros en formación inicial a desarrollar indagaciones en la Educación Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(1), 1601. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1601
- Aragón, L., Jiménez, N., Eugenio, M., y Vicente, J.J. (2016). Acercar la ciencia a la etapa de infantil: experiencias educativas en torno a talleres desde el Grado de Maestro en Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 72, 105-128.
- Calo, N., García-Rodeja, I., y Sesto, V. (2021). Construyendo con¬ceptos sobre electricidad en infantil mediante actividades de indagación. Enseñanza de las Ciencias, 39(2), 223-240. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3238
- Cantó Doménech, J., de Pro Bueno, A., y Solbes, J. (2016) ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 25-50. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870
- Cañal, P. (2006). La alfabetización científica en la infancia. Aula de Infantil, 33, 5-9.
- COSCE. (2011). Informe Enciende. Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España. Rubes Editorial. Recuperado de: https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
- Cruz-Guzmán, M., García-Carmona, A., y Criado, A. M. (2017). Aprendiendo sobre los cambios de estado en educación infantil mediante secuencias de pregunta–predicción– comprobación experimental. Enseñanza de las Ciencias, 35(3), 175-193. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2336
- Cruz-Guzmán, M., García-Carmona, A., y Criado, A. M. (2020a). Analysis of the models proposed by prospective pre-primary teachers when studying water. International Journal of Science Education, 42(17), 2876-2897. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1841327
- Cruz-Guzmán, M., Puig, M., y García-Carmona, A. (2020b). ¿Qué tipos de actividades diseñan e implementan en el aula futuros docentes de Educación Infantil cuando enseñan ciencia mediante rincones de trabajo? Enseñanza de las Ciencias, 38(1), 27-45. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2698
- Eshach, H. (2006). Science Literacy in primary Schools and Pre-Schools. Springer.
- Fernández, R., y Bravo, M. (2015). Las ciencias de la naturaleza en la Educación Infantil. Pirámide
- Ferrés, C., Sanmartí, N., y Marbá, A. (2015). ¿Cómo evaluar los trabajos de indagación del alumnado? Alambique, 80, 1-10.
- García-Barros, S. (2017). Conocimiento científico conocimiento didáctico. Una tensión permanente en la formación docente. Campo Abierto Revista de Educación, 35(1), 31-44.
- García-Barros, S., Martínez Losada, C., & Fuentes Silveira, Mª.J. (2017). Conjugando el ámbito científico y didáctico en la formación docente. El caso del modelo de ser vivo. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Sevilla.
- Gómez-Motilla, C., y Ruiz-Gallardo, J. J. (2016). El rincón de la ciencia y la actitud hacia las ciencias en Educación Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 643-666. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i3.10
- Greca, I. M. (2016). Supporting pre-service elementary teachers in their understanding of inquiry teaching through the construction of a third discursive space. International Journal of Science Education, 38(5), 791-813.
- Guisasola J., Ametller J., y Zuza K. (2021) Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1801. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1801
- Harlen, W. (2013). Assessment & inquiry-based science education: issues in policy and practice. IAP.
- Jiménez-Liso, Mª.R., Martínez-Chico, M., Avraamidou, L., y López-Gay, R. (2021). Scientific practices in teacher education: the interplay of sense, sensors, and emotions. Research in Science & Technological Education, 39(1), 44-67. https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1647158
- Kenyon, L., Davis, E. A., y Hug, B. (2011). Design approaches to support preservice teachers in scientific modeling. Journal of Science Teacher Education, 22(1), 1–21. https://doi.org/10. 1007/s10972-010-9225-9
- Laya, P., y Martínez Losada, C. (2019). La competencia científica en los libros de texto de Educación Primaria. Ápice. Revista de Educación Científica, 3(1), 71-83. https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.1.5000
- López-Gay, R., Jiménez-Liso, Mª. R., Martínez-Chico, Mª., y Giménez, E. (2018). Prácticas científicas organizadas en indagación sobre flotación para la formación inicial de docentes. En C. M. Losada & S. G. Barros (Eds.), Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Iluminando el cambio educativo (pp. 901-906). Universidade da Coruña.
- Lorenzo, M., Sesto, V., y García-Rodeja, I. (2018). Una propuesta didáctica para la construcción de un modelo precursor del aire en la Educación Infantil. Ápice. Revista de Educación Científica, 2(2), 55-68. https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4628
- Martínez-Chico, M., Jiménez Liso, M. R., y Evagorou, M. (2020). Design of a pre-service teacher training unit to promote scientific practices. is a chickpea a living being? International Journal of Desings for Learning, 11(1), 21-30. https://doi.org/10.14434/ijdl.v11i1.23757
- Martínez-Chico, M., Jiménez Liso, M. R., y López-Gay Lucio-Villegas, R. (2015). Efecto de un programa formativo para enseñar ciencias por indagación basada en modelos, en las concepciones didácticas de los futuros maestros. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 149-166. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i1.10
- Mazas, B., Gil-Quílez, M. J., Martínez-Peña, B., Hervás, A., & Muñoz, A. (2018). Los niños de infantil piensan, actúan y hablan sobre el comportamiento del aire y del agua. Enseñanza de las ciencias, 36(1), 163-180. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2320
- Mellado, V. (2011). Formación del profesorado de ciencias y buenas prácticas: el lugar de la innovación y la investigación didáctica. En A. Caamaño (Ed.), Física y química. Investigación, innovación y buenas prácticas (Vol. III, pp. 11-30). Graó.
- Mérida, R., Torres-Porras, J., y Alcántara, J. (2017). Didáctica de las Ciencias Experimentales en educación infantil. Un enfoque práctico. Síntesis.
- Monteira, S. F., y Jiménez-Aleixandre, M. P. (2016). The practice of using evidence in Kindergarten: The role of purposeful observation. Journal of Research in Science Teaching, 53(8), 1232-1258. https://doi.org/10.1002/tea.21259
- Monteira, S., y Jiménez-Aleixandre, M. P. (2019). ¿Cómo llega el agua a las nubes? Construcción de explicaciones sobre cambios de estado en educación infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2101. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2101
- OCDE. (2016). PISA 2015 Science Framework. OCDE.
- Osborne, J. (2014). Scientific Practices and Inquiry in the Science Classroom. En N. G. Lederman (Ed.), Handbook of Research on Science Education (pp. 579–599). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Osborne, J., y Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. Nuffield Foundation. Recuperado de http://www.fisica.unina.it/traces/attachments/article/149/NuffieldFoundation-Osborne-Dillon-Science-Education-in-Europe.pdf
- Peinado, R., Aguilar, D., Solé, A., y El Hajmouni, Y. (2022). Implementación y análisis de un patio científico en la etapa de Educación Infantil. Didacticae, 11. Recuperado de https://repositori.udl.cat/bitstream/handle/10459.1/72329/031794.pdf?sequ ence=1&isAllowed=y
- Piekny, J., Dietmar, D., y Maehler, C. (2014) The Development of Experimentation and Evidence Evaluation Skills at Preschool Age, International Journal of Science Education, 36(2), 334-354. https://doi.org/10.1080/09500693.2013.776192
- Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. 4 de enero de 2007. BOE. Nº 4.
- Shulman, L. S. (1986). These Who Understand: Knowledge in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
- Toma R. B., Greca I. M., y Meneses, J. A. (2017). Dificultades de maestros en formación inicial para diseñar unidades didácticas usando la metodología de indagación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 14(2), 442–457. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i2.11
- Verdugo, J. J., Solaz, J. J. y Sanjosé, V. (2019). Evaluación del conocimiento científico en maestros en formación inicial: el caso de la Comunidad Valenciana. Revista de Educación, 383, 133-162. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-383-404
- Greca I. M., Meneses, J. A., & Díez Ojeda, M. (2017). La formación en ciencias de los alumnos del Grado en Maestro de Educación Primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 16(2), 231-256.