Reinventando la emblemática. Una experiencia didáctica interdicisciplinar con adultos#emblemasXXI

  1. Sandra Peñasco González 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Observar

ISSN: 1988-5105

Año de publicación: 2021

Número: 15

Páginas: 104-127

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Observar

Resumen

This article presents the results of the cultural management project #emblemasXXI funded by the Instituto Municipal Coruña Espectáculos in 2018, in which young artists and writers after specific training about the emblematic genre reinvented the concept of emblem giving rise to 10 works that were subsequently exhibited in three locations. These works presented here and the creative pro-cess reported open the door to deepen this type of experience, in which it has been shown that the training of the participants and the communication between them during the different processes plays a fundamental role. The project presents the novelty of applying "textual transpodidactics" (Couto, 2014) to the emblematic genre with satisfactory results.

Referencias bibliográficas

  • Alciato at Glasgow. Recuperado https://www.emblems.arts.gla.ac.uk/alciato/
  • Biblioteca Digital de Emblemática Hispánica. Recuperado de https://www.bidiso.es/Emblemati-caHispanica/
  • Couto Cantero, P. (2014). Un modelo teórico-práctico: la transpodidáctica textual. Usos y aplica-ciones de los textos de ficción para la enseñanza y aprendizaje de lenguas. Didáctica. Len-gua y literatura, 26, 105–129.
  • Covarrubias, S. (2017). Emblemas morales (Ed. de Sandra Mª Peñasco González). A Coruña: SIE-LAE y Society for Emblem Studies.
  • Cózar, R. (1991). Poesía e imagen. Formas difíciles de ingenio literario. Sevilla: El Carro de la Nieve.
  • Cuesta, M. (2020). De Goya a los memes. Descubrir el arte, 66–74.
  • Egido, A. (1990). Emblemática y Literatura en el Siglo de Oro. Lecturas de Historia del Arte, II(1), 144–158.
  • García Canclini, N. (2005). Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad. Barcelona: Editorial Gedisa.
  • Garrido, N. (2015). Imagen digital y sitios de redes sociales en internet: ¿Más allá de la espectacu-larización de la vida cotidiana? Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comuni-cación, 54, 165–176.
  • Guerrero Ruiz, P. (2008). Metodología de investigación en educación literaria: el modelo ekfrástico. Murcia: DM.
  • Horozco y Covarrubias, J. de (1589). Emblemas morales. Segovia: Juan de la Cuesta.
  • Molina Giménez, C. (2015). Literatura e intertextualidad. Literatura y Pintura: ékfrasis creativa. En P. Guerrrero Ruiz y M. T. Caro Valverde (Eds.), Didáctica de la Lengua y Educación Literaria (pp. 399-411). Madrid: Pirámide.
  • Studiolum. Recuperado de http://www.studiolum.com/es/colophon.htm
  • SYMBOLA. Recuperado de https://www.bidiso.es/Symbola/