‘Legado’, ‘fracaso’ o ‘farsa’Transición y 15M como mitos matriciales en el discurso digital de Podemos

  1. Miguel Álvarez-Peralta 1
  2. Raúl Rojas Andrés 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Year of publication: 2021

Issue: 33

Pages: 99-120

Type: Article

DOI: 10.31921/DOXACOM.N33A1487 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Sustainable development goals

Abstract

This paper analyses the framing of two narratives that act as foundational political myths –the Spanish Transition to democracy and the emergence of the 15M Movement– in Podemos’ party discourse. Both narratives provide collective explanations for the development of the current political scenario. The objective is to understand how they are reconstructed by a party, only created in January 2014, which managed to reach top position for voting intention according to the Centre for Sociological Research (CIS). Five years later, it became part of the governing coalition. Of the total number of messages sent via Twitter from seven official accounts, between 2014 and January 2020, 409 were chosen based on the inclusion of lexemes referring to the previous mentioned historical episodes. Our analytical methodology applies quantitative content analysis, complemented by semi-narrative discourse analysis. Direct interviews with five party leaders are used to contextualise or discard interpretative hypotheses. Thus, we map the diversity of political strategies for the discursive reconstruction of this political mythology, concluding the existence of a common myth concerning 15M, but not so for the Spanish Transition, where there are opposing narratives from the beginning, which correspond to the divisions subsequently experienced by this party movement.

Funding information

Este trabajo se encuadra dentro del Proyecto de I+D+i “Problemas Públicos y Controversias: Diversidad y Participación en la Esfera Mediática.” (REF CS009/82/2017-R) financiado en convocatoria competitiva por el Programa Estatal de I+D+i “Retos de la Sociedad” del Ministerio de Economía.

Funders

Bibliographic References

  • Aladro, E. (2018). Mitos y simbología de los principales partidos políticos españoles actuales. En La comunicación de los partidos políticos en España tras el fin del bipartidismo. (pp. 99-116). Pearson Educación.
  • Álvarez-Peralta, M. (2018). From #15M to Podemos: updating the Propaganda Model for explaining political change in Spain and the role of the digital media. En J. Pedro-Carañana, D. Broudy, & J. Klaehn, The Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness. (pp. 107-124). University of Westminster Press. http://doi.org/10.16997/book27.h
  • Baby, S. (2012). Le mythe de la transition pacifique. Casa de Velázquez.
  • Blas, E. G. de. (2019, enero 18). Las conspiraciones laminan el núcleo de amigos que fundó Podemos. El País. http://bit.ly/3b44t0V
  • Bustos, J. (2016, noviembre 21). El mito de la Transición. El Mundo. https://bit.ly/3aVDN2b
  • Caerols, R. (2015). Mitos de la creatividad, el genio y la locura a través de la obra de Woody Allen. Doxa Comunicación. Revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales, 20, 33-64. https://doi.org/10.31921/doxacom.n20a2.
  • Calle, A. (2016). Ciclos políticos y ciclos de movilización. Entre el 15M, Podemos y nuevos municipalismos. Historia Actual Online, 40, 79-94.
  • Campbell, J. (2015). El poder del mito. Capitán Swing.
  • Campbell, J. (2017). El héroe de las mil caras. Fondo de Cultura Económica.
  • Constenla, T. (2011, marzo 31). Relato sin mito de la Transición. El País. https://bit.ly/37VaKK7
  • Cruz, J. (2017, febrero 8). Podemos y el perdón de Patti Smith. El País. http://bit.ly/3oef11h
  • Cué, C. E., Marcos, A., & Marcos, J. (2019, enero 21). Podemos: El partido en el que no caben dos amigos. El País. http://bit.ly/3bfzUFk
  • Detienne, M. (1985). La invención de la mitología. Barcelona: Ediciones Península.
  • El Mundo. (2019, enero 31). El destino cainita de Podemos. Editorial. https://bit.ly/3s3iP7Q
  • Espinar-Ruiz, E., & Seguí, S. (2016). Comunicación y cambio social en España: El impacto del 15M, cinco años después. OBETS. 11(1). https://doi.org/10.14198/OBETS2016.11.1.01
  • Farhi, P. (2009). The Twitter explosion. American Journalism Review, 31(3), 26-32. http://bit.ly/3ofcNP4
  • Gago, A. (2016). Crisis, EU transformation and union strategies. Revista Española de Ciencia Política, 42, 45-68. https://doi.org/10.21308/recp.42.02
  • Gallego-Margaleff, F. (2008). El mito de la transición (1973-1977). Crítica.
  • García-García, F., Baños-González, M., & Fernández-Fernández, P. (2011). Structures and Archetypal Content in Advertising Communication. Comunicar, 19(37), 187-194. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-11
  • Gracia, J. (2013, abril 17). Guerra de mitos. El País. https://bit.ly/37TDSBE
  • Havas Media. (2011). Actitudes ante el movimiento 15M/Acampadas. Havas Media Group. https://bit.ly/3hKaT6o
  • Hermida, X. (2015, noviembre 20). El mito fundacional. El País. https://bit.ly/34QUWWW
  • Hernández, E., Robles, M. C., & Martínez, J. B. (2013). Interactive Youth and Civic Cultures: The Educational, Mediatic and Political Meaning of the 15M. Comunicar, 20(40), 59-67. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-06
  • Herring, S. C. (2004). Computer-Mediated Discourse Analysis. En S. Barab, R. Kling, & J. H. Gray, Designing for Virtual Communities in the Service of Learning (pp. 338-376). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511805080.016
  • HuffPost (2016, noviembre 19). Las explicaciones de Victoria Prego sobre la confesión de Suárez. HuffPost. https://bit.ly/3zav4lf
  • Iglesias, P. (2015). Understanding Podemos. New Left Review, 93, 7-22.
  • Errejón Galván, Íñigo. (2014). «Podemos como práctica cultural emergente frente al imaginario neoliberal: Hegemonía y disidencia». Conversación con Íñigo Errejón
  • Galván. IC Revista Científica de Información y Comunicación, 11, 17-46. La Vanguardia. (2016, noviembre 19). Adolfo Suárez evitó someter a un referéndum la monarquía porque habría perdido. La Vanguardia. https://bit.ly/3C5V8jl
  • Marina, J. A. (2014, marzo 25). Mitos políticos. El Mundo. https://bit.ly/3aOw0TS
  • Martínez-País, F. (1999). Mitología de hoy: Los medios de comunicación, un reto para los docentes. Comunicar, 12, 71-77. https://doi.org/10.3916/C12-1999-11
  • Menéndez, M. (2017, febrero 8). ¿Hay diferencias políticas entre Iglesias e Íñigo Errejón? RTVE.es. http://bit.ly/3nbKRuc
  • Neuberger, C., Nuernbergk, C., & Langenohl, S. (2019). Journalism as Multichannel Communication. Journalism Studies, 20(9), 1260-1280. https://doi.org/10.1080/1461670X.2018.1507685
  • Núñez, T. (1999). Los profesores vistos por la prensa. Comunicar, 12, 47-54. https://doi.org/10.3916/25241
  • Oyaneder Jara, P. (2003). Aproximación al mito. Atenea, 487, 93-101. https://doi.org/10.4067/S0718-04622003048700007Riveiro, A. (2018, diciembre 5). El (falso) mito de la Transición incruenta. ElDiario.es. https://bit.ly/34Urhw1
  • Rendueles, C, y Sola, J. (2015). Podemos y el «populismo de izquierdas». ¿Hacia una contrahegemonía desde el sur de Europa? NuSo - Revista Nueva Sociedad, 257, 29-44
  • Ropero, J. G. (2016, diciembre 30). Cuando el ego vicia el debate interno. Cinco Días / El País. http://bit.ly/3oeQnxo
  • Torrego, A., & Gutiérrez-Martín, A. (2016). Watching and tweeting: Youngsters’ responses to media representations of resistance. Comunicar, 24(47), 9-17. https://doi.org/10.3916/C47-2016-01
  • Vernant, J.-P. (2003). Entre mito y política. Fondo de Cultura Económica.
  • Zhang, L.-T., & Cassany, D. (2019). The ‘danmu’ phenomenon and media participation: Intercultural understanding and language learning through ‘The Ministry of Time’. Comunicar, 27(58), 19-29. https://doi.org/10.3916/C58-2019-02