El posdrama teleserial norteamercianopoética y composición (Cómo entender el guion de las mejores series escritas para la televisión en los Estados Unidos)

  1. Miguel Ángel Orosa 1
  2. Mónica López-Golán 1
  3. Carmelo Márquez-Domínguez 1
  4. Yalitza Therly Ramos-Gil 1
  1. 1 Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Ecuador
Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2017

Issue: 72

Pages: 500-520

Type: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2017-1176 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Abstract

Introduction: The magnitude of the (post)dramatic changes that have been taking place in American audiovisual fiction only happen every several hundred years. The goal of this research work is to highlight the features of the change occurring within the organisational (post)dramatic realm of American serial television. Discussion: The transition from an essentially “dramatic” model to a postdramatic composition/parataxis urges us to analyse the new organisation of American television series and their main features. Results: The fundamental changes of this new constellation are significant in the organisational realm of (post)drama; the sense of the composition yields its preponderance to juxtaposition; and composition and parataxis try to venture the order of chaos by giving more importance to dramatic communication and tension. Methods: The study is based on the comparative analysis of contemporary American post-drama and its conceptual deconstruction based on the dramatic model (and its precedents in the Spanish Baroque).

Bibliographic References

  • ARISTÓTELES: Poética, ed. trilingüe de Valentín García Yebra, Madrid, Gredos, 1974.
  • SHAKESPEARE, WILLIAM: Hamlet, en Obra Completa, trad. Luis Astrana Marin, Madrid, Aguilar, 1974, pp. 217-289.
  • VEGA, LOPE DE: Fuente Ovejuna, ed. Francisco López Estrada, Madrid, Castalia, 1991
  • CASCAJOSA VIRINO, CONCEPCIÓN CARMEN (2005a): Prime Time, Madrid, Calamar.
  • CASCAJOSA VIRINO, CONCEPCIÓN CARMEN (2005b): «Por un drama de calidad en televisión: La segunda edad dorada de la televisión norteamericana», Comunicar, 25/2, pp.1-8. dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=2927714&orden=0.
  • CASCAJOSA VIRINO, CONCEPCIÓN CARMEN (2006a): «No es televisión, es HBO: La búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO», Zer, pp. 23-33. dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2238742.
  • CASCAJOSA VIRINO, CONCEPCIÓN CARMEN (2006b): «El espejo deformado: Una propuesta de análisis del reciclaje en la ficción audiovisual norteamericana.», Revista Latina de Comunicación Social, 61/II época, pp. 1-17. www.ull.es/publicaciones/latina/200605cascajosa.pdf .
  • CASCAJOSA VIRINO, CONCEPCIÓN CARMEN (2007): «“Reality Bites”. De cómo la telerrealidad ayudó a salvar la ficción», Trípodos, 21, pp. 97-102. dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2381547 .
  • CASCAJOSA VIRINO, CONCEPCIÓN CARMEN (2008): «Tiros y arias: la tragedia posmoderna en “Los Soprano”», Quimera, 294, pp.45-49.
  • HUERTA FLORIANO, MIGUEL ÁNGEL (2005): «“A dos metros bajo tierra” una serie de calidad: análisis narrativo del capítulo piloto», Comunicar, 25/2, pp. 1-10. dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=2927594&orden=0.