Ana Hatherly – invenção e ruptura

  1. Gonçalves da Costa, Antonio
Dirigida por:
  1. Catalina Cantarellas Camps Director/a
  2. Perfecto Cuadrado Fernández Director/a

Universidad de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 10 de diciembre de 2020

Tribunal:
  1. Bernardo Pinto de Almeida Presidente/a
  2. María de Lourdes dos Anjos Marqués Pereira Secretario/a
  3. Carlos Paulo Martínez Pereiro Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 674356 DIALNET

Resumen

Aquesta tesi investiga l’obra plàstica d’Ana Hatherly, que s’inscriu en el context de l’art portuguès. Aquest estudi i investigació va incidir en el treball plàstic de l’artista i escriptora pel fet d’entendre que aquest posseeix una base extre- madament àmplia perquè es desenvolupi un acurat treball, el qual ens permet un enteniment més ample i dedicat a l’obra singular d’Ana Hatherly. L’encontre amb les últimes avantguardes fet a través de l’obra d’Ana Hatherly és la base per aprofundir en els coneixements i la investigació del procés de treball d’aquesta extraordinària autora. Una permanent curiositat i necessitat de resposta al firmament del saber van conduir Ana Hatherly a la producció i a la revelació d’una obra d’avantguarda i d’autenticitat molt particular. Es tracta d’un treball que ens ha revelat una fructífera capacitat d’interacció i d’interrelació entre camps creatius com els de l’escriptura, investigació, ensenyament, cinema, performance, dibuix i pintura, o sigui, àrees de treball que li permeteren establir renovades articulacions, les quals han mostrat un resultat en fortes experiències que preconitzaren una atenció revifada i exigent envers el seu treball per part dels estudiosos. El seu estudi i investigació sobre el Barroc significà una excellent obertura, un llindar d’expectatives i un fulgor inusitat per a l’època, i que encara perdura. Un treball que possibilità el retorn al contacte amb el món de la composició gràfica, basat en l’exercici i en el compromís del dibuix i de la imatge que en resulta, com a mitjà de captació i de comprensió, així com a estímul telúric de les emocions i dels sentiments, i de l’espectre visual del gest i de la paraula com a reminiscència visible de la transició de l’univers del domini de l’audible per al domini del visual. Tota aquesta tasca acaba fent de la lectura una àrea d’expansió interminable i un mode únic de percepció i de comprensió del món. Resumen Esta tesis investiga la obra plástica de Ana Hatherly, que se inscribe en el contexto del arte portugués. Este estudio e investigación incidió en el trabajo plástico de la artista/escritora por entenderse que éste posee una base extremadamente amplia para que se desarrolle un cuidadoso trabajo, el cual nos permite un entendimiento más amplio y dedicado a la obra singular de Ana Hatherly. El encuentro con las últimas vanguardias hecho a través de la obra de Ana Hatherly es la base para profundizar en los conocimientos y la investigación del proceso de trabajo de esta extraordinaria autora. Una permanente curiosidad y necesidad de respuesta al firmamento del saber condujeron a Ana Hatherly a la producción y a la revelación de una obra de vanguardia y de autenticidad muy particular. Se trata de un trabajo que nos ha revelado una fructífera capacidad de interacción y de interrelación entre campos creativos como los de la escritura, investigación, enseñanza, cine, performance, dibujo y pintura, o sea, áreas de trabajo que le permitieron establecer renovadas articulaciones, las cuales han mostrado un resultado en fuertes experiencias que preconizaron una reavivada y exigente atención hacia su trabajo por parte de los estudiosos. Su estudio e investigación sobre el Barroco significó una excelente abertura, un umbral de expectativas y un fulgor inusitado para la época, y que aún perdura. Un trabajo que posibilitó el regreso al contacto con el mundo de la composición gráfica, basado en el ejercicio y en el compromiso del dibujo y de la imagen que de ahí resulta, en cuanto medio de captación y de comprensión así como de estímulo telúrico de las emociones y de los sentimientos, y del espectro visual del gesto y de la palabra como reminiscencia visible de la transición del universo del dominio de lo audible para el dominio de lo visual. Toda esta labor termina haciendo de la lectura una área de expansión interminable y un modo único de percepción y de comprehensión del mundo.