Flash Gordon. La expansión del héroe intergaláctico como ejemplo de arqueología transmedia

  1. Piñeiro-Otero, Teresa 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2020

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 45-56

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.69226 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Sustainable development goals

Abstract

The entertainment industry has promoted the expansion of successful content in transmedia universes as a profitable strategy and attraction of audiences. Although these narratives are experiencing their maximum expression thanks to the convergence of media and formats, the expansion of a story through different platforms and languages is not a new phenomenon. The present work aims to analyze the Flash Gordon universe from the perspective of transmedia archaeology and, more specifically, within character-based franchises.

Bibliographic References

  • Abruzzese, A. (2004). “Cultura de Masas”. En: CIC Cuadernos de Información y Comunicación, nº9, Madrid: Universidad Complutense de Madrid. pp.189-192.
  • Abuín, L. (s. f.). “Flash Gordon”. Recuperado el 5 de enero, 2018 de https://www.upf.edu/pdi/dcom/xavierberenguer/recursos/fig_calc/_8_/estampes/3_5.htm
  • Aguilera, R.; DÍAZ, L. (1989). Gente de comic: de Flash Gordon a Torpedo. Madrid: Gente.
  • Allen, R. C. (1995). To Be Continued...: Soap Operas Around the World. Londres: Routledge.
  • Alvarados ramírez, m.-M.; Guarinos, v.; Gordillo álvarez, i. (2011). El relato audiovisual transmediático. Esquivando los media tradicionales. Estudios de caso y propuestas creativas. En: Trípodos nº Extra: VI Congrés Internacional Comunicació I Realitat, Blanquerna: Universidad Ramón Llul, pp. 577-586.
  • Balázs, B. (1972). El Film: Evolución y Esencia de un Arte Nuevo. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Belsunces gonçalves, A. (2011, junio 24). Producción, consumo y prácticas culturales en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia: el caso de Fringe como narración transmedia y lúdica (Trabajo Final de Máster). Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Bertetti, P. (2011). Conan il mito. Pisa: ETS.
  • Bertetti, P. (2014). Conan the Barbarian: Transmedia Adventures of a Pulp Hero. En: Scolari, C. A.; Bertetti, P.; Freeman, M. (2014). Transmedia Archaeology: Storytelling in the Borderlines of Science Fiction, Comics and Pulp Magazines. Londres: Palgrave Macmillan. pp. 15-38.
  • Bertetti, P. (2014). Toward a Typology of Transmedia Characters. En: International Journal of Communication, nº8, Los Ángeles: University of Southern California, 20 pp. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/2597/1201.
  • Casey, J. (2015). Queer Cannibals and Deviant Detectives: Subversion and Homosocial Desire in NBC’s Hannibal. En: Quarterly Review of Film and Video, vol. 32, nº 6, Philadelphia: Taylor & Francis, pp. 550-567. http://doi.org/10.1080/10509208.2015.1035617
  • Costa Sánchez, C.; Piñeiro Otero, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). En: Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, vol.10, nº.2, Madrid: Asociación científica Icono 14, pp. 102-125. http://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156
  • Costa, J. (1997). Hay algo ahí fuera. Una historia del cine de ciencia ficción. Barcelona: Glénat.
  • Couperie, C. (1967). Le style d’Alex Raymond, 1934–1944. En: Phénix, vol. 3, París: Socerlid, pp. 8-11.
  • Cronin, B. (2013). Comic Book Legends Revealed #403. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://goodcomics.comicbookresources.com/2013/01/25/comic-book-legends-revealed-403/
  • Eco, U. (1965). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen.
  • Flash Gordon episode 1 script (1935). Generic Radio Workshop Script Library. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://www.genericradio.com/show.php?id=3ee9e43a37d1fbd7
  • Formoso Barro, M. J.; Martínez Costa, S.; Sanjuán-Pérez, A. (2016). La ficción nacional y los nuevos modelos narrativos en la autopromoción de Atresmedia. En: Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, vol. 14, nº 1, Madrid: Asociación científica Icono 14, pp. 211-232. http://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.910
  • Franquet, R.; Montoya, M. I. V. (2014). Transmedia Critical| Cross-Media Production in Spain’s Public Broadcast RTVE: Innovation, Promotion and Audience Loyalty Strategies. En: International Journal of Communication, nº8, Los Ángeles: University of Southern California, p. 24.
  • Frattini, E; Palmer, O. (1999). Guía Basica Del Comic. Madrid: Nuer Ediciones.
  • Freeman, M. (2013). Historicising transmedia: why bother? Recuperado el 5 de enero, 2018 de https://historicaltransmedia.wordpress.com/2013/12/29/historicising-transmedia-why-bother/
  • Freeman, M. (2014). Advertising the Yellow Brick Road: Historicizing the Industrial Emergence of Transmedia Storytelling. En: International Journal of Communication, nº8, Los Ángeles: University of Southern California, p. 24.
  • Geofrey, L. (2007). Transmedia StorytellingBusiness, Aesthetics and Production at the Jim Henson CompanyScribd (Trabajo Final de Máster). Massachusetts: Institute of Technology.
  • González Laiz, G. (2006). La guerra de las Galaxias: George Lucas (1977). Valencia, Barcelona: Nau Llibre, Octaedro.
  • Gubern, R. (2002). Máscaras de la ficción. Barcelona: Editorial Anagrama.
  • Hrenández, T. M. (2012). Flash Gordon. De los seriales de los años 30 a las actuales sagas de Ciencia Ficción. En: Revista Latente: revista de historia y estética del audiovisual, nº 10, La Laguna: Universidad de La Laguna, pp. 47-64.
  • Hilmes, M. (1997). Radio Voices: American Broadcasting, 1922-1952. Minneapolis: U of Minnesota Press.
  • Indrek, I.; Scolari, C.a. (2014). Transmedia critical: Empirical Investigations into Multiplatform and Collaborative Storytelling. En: International Journal of Communication, nº8, Los Ángeles: University of Southern California, p. 24.
  • Jakobson, R. (1984). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Ariel.
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling. Technology Review. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://www.technologyreview.com/biotech/13052
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York: NY University Press.
  • Jenkins, H. (2009). The revenge of the origami unicorn: Seven principles of transmedia storytelling. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html
  • Kinnard, R.; Crnkovich, T.; Vitone, R. J. (2008). The Flash Gordon Serials, 1936-1940: A Heavily Illustrated Guide (McFarland & Company). Carolina del Norte: McFarland.
  • Kinnard, R. (2012). Where It All Began: The Flash Gordon Serials. En: Miller, C.; VAN RIPPER, A.B. (Eds.). 1950s “Rocketman” TV Series and Their Fans. EEUU: Palgrave Macmillan. pp. 19-29.
  • Klastrup, L. (2009). The Worldness of EverQuest: Exploring a 21st Century Fiction. En: Game Studies, vol. 9, nº1, Online: Game Studies Foundation. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://gamestudies.org/0901/articles/klastrup
  • Long, G. A. (2007). Transmedia storytelling: Business, aesthetics and production at the Jim Henson Company (Tesis doctoral). Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • Martínez-Rico, E. (2008). La guerra de las galaxias. El mito renovado. Madrid: Alberto Santos Editor.
  • Masotta, O. (1982). La historieta en el mundo moderno. Barcelona: Paidós.
  • McLeod, E. (2009). The Original Amos «n» Andy: Freeman Gosden, Charles Correll and the 1928-1943 Radio Serial. Jefferson: Mcfarland & Co Inc.
  • Medina, L.F. (2013) Transmedia: Entre la frontera narrativa y el coloquio de mercachifles. En: i.letrada Revista de Capital Cultural, nº 19, Colombia: Capital Cultural. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://i.letrada.co/n19/articulo/santanerda/75/transmedia
  • Morris, T.; Morris, M. (2010). Los superhéroes y la filosofía. Barcelona: Blackie Books.
  • Nicholls, P.; Brosnam, J.; Platt, J.; Westfahl, G.; Stevenson, J. (2015). Flash Gordon. Recuperado el 5 de enero, 2018 de http://www.sf-encyclopedia.com/entry/flash_gordon
  • Pérez Carda, T. (2004). Flash gordon en la ciudad americana. 1890-1940. Alicante: Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert.
  • Pérez Torío, X.; Garin Boronat, M. (2013) La narrativa artúrica como modelo para la escritura de series televisivas: perspectivas históricas y formales. En: Historia y Comunicación Social, vol. 18, nº Especial, Madrid: Universidad Complutense de Madrid, pp. 587-599.
  • Piñeiro-Otero, T., y Costa-Sánchez, C. (2013). De series españolas de éxito a producciones audiovisuales transmediáticas. Análisis de «Águila Roja», «El Barco» y «Amar en tiempos revueltos». En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, nº19, Madrid: Universidad Complutense de Madrid, p. 925-934. http://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42175
  • Ryan, M.L. (2005). On the theoretical foundations of transmedial narratology. En: MEISTER. J. C. (Ed.) Narrative beyond literary criticism. Berlin: De Gruyter. pp. 1-24.
  • Scolari, C. A.; Bertetti, P.; Freeman, M. (2014). Transmedia Archaeology: Storytelling in the Borderlines of Science Fiction, Comics and Pulp Magazines. Londres: Palgrave Macmillan. http://doi.org./10.1057/9781137434371_2
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. En: International Journal of Communication, nº3, Los Ángeles: University of Southern California, pp. 586-606.
  • Scolari, C. A. (2013). Lostology: Transmedia storytelling and expansion/compression strategies. Semiotica, En: Journal of the International Association for Semiotic Studies, nº 195, Berlin: De Gruyter, pp. 45–68. http://doi.org/10.1515/sem-2013-0038
  • Scolari, C. A.; Jiménez, M.; Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. En: Communication & Society, vol. 25, nº 1, Pamplona: Universidad de Navarra, pp. 137-163.
  • Scolari C.A. (2014). Don Quixote of La Mancha: Transmedia Storytelling in the Grey Zone. En: International Journal of Communication, nº 8, Los Ángeles: University of Southern California, p. 10.
  • Scott, J. (2009). The character-oriented franchise: Promotion and exploitation of presold characters in American film, 1913–1950. En. Smith, I. R (Ed.), Cultural borrowings: Appropriation, reworking, transformation. Nottingham: Scope, pp. 34-55.
  • Terrace, V. (2003). Radio Program Openings and Closings, 1931-1972. Jefferson (Carolina del Norte): McFarland.
  • Zavala, L. (2009). La traducción intersemiótica en el cine de ficción. En: CIENCIA ergo-sum, vol. 16, nº 1, México: Universidad Autónoma de México, pp. 47-54.