Apoyos y autodeterminación en la escuela inclusivaFactores relacionados con la obtención de resultados personales positivos

  1. Jesús Miguel Muñoz-Cantero 1
  2. Luisa Losada-Puente 1
  3. Eva María Espiñeira-Bellón 1
  1. 1 Universidad de A Coruña, España
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2018

Volume: 29

Issue: 1

Pages: 8-24

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.29.NUM.1.2018.23291 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Sustainable development goals

Abstract

Current educational proposals are based on the principle of attention to diversity. It expects to give all students the supports and resources needed to achieve a full self-determination in the inclusive school. The aim of the present study is to assess the level of self-determination of students with and without Special Educational Needs (SEN), as well as the influence of the educational supports on achieving a higher level of self-determination, in order to provide a set of guidelines for intervention in classrooms that routed the learning and expression of self-determined behaviors in young students. A quantitative methodology, descriptive-exploratory, is used to assess self-determination in four domains: autonomy, self-regulation, empowerment and self-knowledge. The ARC-INICO scale (Verdugo et al., 2015b) is applied to a sample composed by 1,746 students. The results show adequate level of self-determination. It is significantly lower in students with SEN, especially those who receives intensive support (Individualized Educational Programs, Curricular Diversification Programs, combination of flexible grouping and educational support). These findings invite reflection on the type and quality of the resources of schools and the teachers’ actions to address student diversity and the promotion of self-determination from the perspective of quality of life. Guidelines for counseling and intervention for instruct self-determination in the classroom and in the guidance departments are proposed.

Bibliographic References

  • Hernández Pina, F. (1995). Bases metodológicas de la investigación educativa. I. Fundamentos. Barcelona: PPU.
  • Manzano, V. y Braña, T. (2003). Análisis de datos y técnicas de muestreo. En J.P. Lévi y J. Varela (Dirs.), Análisis multivariable para las ciencias sociales (pp. 91-144). Madrid: Pearson.
  • Muntaner, J.L. (2010). De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. En P. Arnáiz, M.D. Hurtado y F.J. Soto (Coords.). 25 años de integración escolar en España. Tecnología e inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Schalock, R.L., Buntix, R., Borthwick-Duffy, S., Bradley, V., Buntix, W., Coulter, D. Yeager, M. (2010). Intellectual disability: definition, classification, and systems supports (11ª ed.). Washington, EE.UU.: AAIDD.
  • Wehmeyer, M.L. (1995). The arc’s self-determination scale: procedural guidelines. Texas, EE.UU.: The Arc National of United States.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación (LOE). BOE, núm. 106, de 4 de mayo, pp. 17158-17207.
  • Ley Orgánica, 8/2013, de 9 de diciembre, de mejora de la calidad educativa (LOMCE). BOE, de 10 de diciembre, pp. 97858-97921.
  • Wehmeyer, M.L. (2003). A functional theory of self-determination: model overview. En M.L. Wehmeyer, B. Abery, D.E. Mithaug y R. Stancliffe (Eds.), Theory in Self-Determination: foudations for Educational Practice (pp. 182-201). Springfield, IL: Charles C.Thomas.
  • Wehmeyer, M.L., Field, S. y Thoma, C.A. (2012). Self-determination and adolescent transition education. En M.L. Wehmeyer y K.W. Webb (Coords.), Handbook of adolescent transition education for youth with disabilities (pp. 171-190). Londres, Reino Unido: Routledge.
  • Wehmeyer, M.L. y Kelchner, K. (1995). The Arc’s self-determination scale. Texas, EE.UU.: The Arc National of United States.
  • Arnáiz, P. (2009). Análisis de las medidas de atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Educación, 349, 203-224. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349.pdf (16 febrero 2016).
  • Beadle-Brown, J., Leight, J., Whelton, B., Richardson, L., Beecham, J., Baumker, T. y Bradshaw, J. (2015). Quality of life and quality of support for people with severe intellectual disability and complex needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 1, 1-13. doi: 10.1111/jar.12200. Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jar.12200/abstract (12 abril 2016).
  • Chambers, C.R., Wehmeyer, M.L., Saito, Y., Lida, K.M., Lee, Y. y Singh, V. (2007). Selfdetermination: What do we know? Where do we go?. Exceptionally, 15(1), 3-15. doi: 10.1080/09362830709336922. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09362830709336922 (4 de abril 2016).
  • Domínguez, J., López, A. y Vázquez, E. (2016). La atención a la diversidad en la educación secundaria obligatoria: análisis desde la inspección educativa. Aula Abierta. doi: 10.1016/j.aula.2016.03.002. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0210277316300026 (11 junio 2017).
  • Erickson, A.S.G., Noonan, P.M., Zheng, C. y Brussow, J.A. (2015). The relationship between selfdetermination and academic achievement for adolescents with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 36, 45-54. doi: 10.1016/j.ridd.2014.09.008. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0891422214003989 (29 febrero 2016).
  • Gómez-Vela, M., Verdugo, M.A., González-Gil, F., Badía, M. y Wehmeyer, M.L. (2012). Assessment of self-determination of Spanish students with intellectual and other educational needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23(5), 505-506. Recuperado de www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4104407/ (1 abril 2016).
  • González Gil, F. (2011). Inclusión y atención al alumnado con necesidades educativas especiales en España. CEE Participación Educativa, 18, 60-78. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n18-gonzalez-gil.pdf (16 febrero 2016).
  • Instituto Galego de Estadística. (2015). Ensinanza non universitaria. Alumnado matriculado en centros segundo nivel de ensinanza do centro [Archivo de datos y libro de códigos]. Recuperado de http://www.ige.eu/igebdt/selector.jsp?COD=463&paxina=001&c=0203002 (29 marzo 2016).
  • Luque, D.J. y Luque, M.J. (2015). Alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo: Aspectos psicopedagógicos en un marco inclusivo. Perspectiva Educacional, 54(2), 59-73. Recuperado de http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/333/164 (12 febrero 2016).
  • Marfull-Jensen, M., Flanagan, T.D. y Ossa, C. (2013). Desarrollo de habilidades para la vida: promoción de la autodeterminación en jóvenes con discapacidad. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 51-62. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie63a03.pdf (16 marzo 2016).
  • Pallisera, M., Fullana, J., Vilà, M., Jiménez, P., Castro, M., Puyalto, C... Martín, R. (2014). Análisis de los apoyos que recibe los jóvenes con discapacidad intelectual en su transición a la vida adulta en España: una investigación a partir de experiencias de profesionales y personas con discapacidad. Revista Española de Discapacidad, 2(2), 27-43. doi: 10.5569/23405104.02.02.02. Recuperado de http://www.cedd.net/redis/index.php/redis/article/view/104 (12 marzo 2016).
  • Peralta, F. y Arellano, A. (2014). La autodeterminación de las personas con discapacidad intelectual: situación actual en España. Revista CES Psicología, 7(2), 59-77. Recuperado de http://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2891/2205 (1 marzo 2016).
  • Rodríguez, A.M. (2013). Modelos de atención a la diversidad en Educación Secundaria Obligatoria: Análisis comparativo de los planes de atención a la diversidad de las comunidades autónomas de Andalucía y de la región de Murcia. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 6(3), 41-64. Recuperado de http://riberdis.cedd.net/handle/11181/4235?locale-attribute=pt (16 de febrero 2016).
  • Shogren, K.A. y Shaw, L.A. (2016). The role of autonomy, self-realization, and psychological empowerment in predicting outcomes for youth with disabilities. Remedial and Special Education, 37(1), 55-62. doi: 10.1177/0741932515585003. Recuperado de http://rse.sagepub.com/content/early/2015/06/08/0741932515585003.abstract (12 marzo 2016).
  • Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B. y Paek, Y. (2013). Exploring personal and school environment characteristics that predict self-determination. Exceptionality: a Special Education Journal, 21(3), 147-157. doi: 10.1080/09362835.2013.802231. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09362835.2013.802231#.VyDjjlSLTcs (27 marzo 2016).
  • Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B., Rifenbark, G. y Little, T. (2015). Relationships between self-determination and postschool outcomes for youth with disabilities. Journal of Special Education, 48(4), 256-267. doi: 10.1177/0022466913489733. Recuperado de http://sed.sagepub.com/content/early/2013/06/24/0022466913489733 (1 abril 2016).
  • Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B., Soukup, J.H., Little, T.D., Garner, N. y Lawrence, M. (2007). Examining individual and ecological predictors of the self-determination of students with disabilities. Exceptional Children, 73(4), 488-509. Recuperado de eirc.ed.gov/?id=EJ817517 (4 abril 2016).
  • Vega, C., Gómez, M., Fernández, R. y Badía, M. (2013). El papel del contexto educativo en la autodeterminación. Análisis de su influencia en el proceso de transición a la vida adulta de alumnos con discapacidad intelectual. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 19-33. Recuperado de http://riberdis.cedd.net/bitstream/handle/11181/4359/El_papel_del_contexto_educativo.pdf?se quence=1&rd=0031371311959578 (4 marzo 2016).
  • Verdugo, M. A., Vicente, E., Fernández, R. Gómez-Vela, M., y Guillén, V. (2015a). A psychometric evaluation of the ARC-INICO Self-Determination Scale for adolescents with intellectual disabilities. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(2), 149-159 Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-international-journal-of-clinical-and-355resumen-evaluacion-psicometrica-escala-arc-inico-autodeterminacion-90421842 (11 junio 2017).
  • Verdugo, M. A., Vicente, E., Gómez-Vela, M., Fernández, R., Wehmeyer, M.L. y Badia, M., González-Gil, F. y Calvo, M. I. (2015b). Escala ARC-INICO de Evaluación de la Autodeterminación. Manual de aplicación y corrección. Salamanca: Publicaciones del INICO Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO26898/herramientas_autodeterminacion.pdf (11 junio 2017).
  • Verdugo, M.A., Gómez-Vela, M., Fernández, R., Vicente, E., Wehmeyer, M.L., Badía, M. Guillén, V. (2014). ¿Cómo evaluar la autodeterminación? Escala arc-inico de evaluación de la autodeterminación. Siglo Cero, 44(4), 21-39. Recuperado de http://sid.usal.es/20316/8-2-6 (23 noviembre 2015).
  • Vicente, E., Verdugo, M.A., Gómez, M., Fernández, R. y Guillén, V. (2015). Propiedades psicométricas de la escala ARC-INICO para evaluar la autodeterminación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(1), 8-24. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/14339/12829 (20 enero 2016).
  • Wehmeyer, M.L. (1999). A functional model of self-determination: describing development and implementing instruction. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14(1), 53-61. doi: 10.1177/108835769901400107. Recuperado de http://foa.sagepub.com/content/14/1/53.abstract (25 noviembre 2015).
  • Wehmeyer, M.L. y Abery, B. (2013). Self-determination and choice. Intellectual and Developmental Disabilities, 51(5), 399-411. doi: 10.1352/1934-9556-51.5.399. Recuperado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24303826 (4 febrero 2016).
  • Wehmeyer, M.L., Abery, B.H., Zhang, D., Ward, K., Willis, D., Hossain Amin, W., Walker, H. (2011). Personal self-determination and moderating variables that impact efforts to promote self-determination. Exceptionally, 19(1), 19-30. Recuperado de www.aucd.org/docs/ScalingUpPaper2Final.pdf (23 noviembre 2015).