De la memoria popular a las aulasUn proyecto para la formación lingüística y literaria del profesorado de educación infantil y primaria
- Estefanía Mosquera Castro
- Iria Sobrino-Freire
- Patricia Carballal Miñán
- María Montserrat Muriano Rodríguez
ISSN: 1130-8656
Year of publication: 2018
Issue Title: No centenario do Instituto-Escuela: pasado, presente e futuro dos centros integrados de ensino primario e secundario
Issue: 28
Pages: 153-169
Type: Article
More publications in: Innovación educativa
Abstract
Our proposal arises from two main needs we identified in Teacher Training programs: to enhance the value of traditional oral literature in education and to reinforce the linguistic and literary skills of future teachers. Regarding the former, our experience is that, even though the genres of traditional oral literature are included in the curriculum at different school levels, they are usually neglected in favour of written literature. In reference to the latter, we detected that our students have several problems with oral expression, particularly in the Galician language, and that they are not familiar with storytelling techniques. For that reason, we designed a project which simultaneously meets those needs: we trained students to design and carry out a teaching activity related to traditional oral literature in school classrooms. Given the success of this activity, we decided to expand it so future teachers could come into contact with the living sources of this tradition, the elders, who also keep the Galician language alive. Thus, prior to their visit to schools, the students go to day-care centres and/or elderly people’s homes to compile folktales, legends, life stories, etc. These materials served as the basis for the teaching activity they designed and implemented at the schools
Bibliographic References
- Aparicio García-Molina, V. A., Carbonell Baeza, A. y Delgado Fernández, M. (2010). Beneficios de la actividad física en personas mayores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(40), pp. 556-576.
- Apple, M. W. y Beane, J. A. (2000). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
- Arias Correa, A. y Arias Correa, D. (2008). As adiviñas. Propostas para traballar coas adiviñas galegas. Vigo: Ir Indo.
- Batlle, R. (2013). El aprendizaje-servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: PPC.
- Beane, J. A. (2005). La integración del currículum. Madrid: Morata.
- Carballal Miñán, P. y Sobrino Freire, I. (2013): Arríncate, cabalán!, un blog colaborativo para recoger y estudiar el cancionero infantil tradicional. En Investigación de calidad para mejorar la educación. II Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa. Libro de comunicaciones. (s. l. ): CIMIE.
- Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994): Enseñar lengua. Barcelona: Graó.
- Cerrillo Torremocha, P. C. (2003). La infancia y el cancionero popular. CLIJ. Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 157, pp. 26-32.
- Cerrillo Torremocha, P. C. (2004). Memoria, oralidade e escritura. Sobre literatura oral e literatura escrita. Boletín Galego de Literatura, 44, pp. 7-29
- Cerrillo Torremocha, P. C. (2006). El cancionero infantil. Su aprovechamiento didáctico. CLIJ. Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 195, pp. 15-24.
- Cerrillo Torremocha, P. C. (2011). Literatura y juego: las canciones escenificadas infantiles. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en http://www.cervantesvirtual.com/ nd/ark:/59851/bmcqz2v3. [Consulta: 07-11-2018].
- Cerrillo Torremocha, P. C. y Sánchez Ortiz, C. (2012). De la oralidad a la escritura: Un camino de ida y vuelta en el Cancionero Popular Infantil. Olivar, 13 (18), pp. 317-342. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5837/pr.5837.pdf [Consulta: 07-112018].
- Deeley, S. J. (2016). El aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid: Narcea Ediciones.
- Delgado Almansa, M. C. (2008). A tradición oral: unha viaxe pola memoria nas aulas de secundaria. Revista Galega de Educación, 41, 38-42.
- DePalma, R., Zapico-Barbeito, M. H. y Sobrino-Freire, I. (2018). Future teachers as agents of language revitalisation: the case of Galician early childhood education. Language, Culture and Curriculum, 31(3), 303-317, DOI: https://doi.org/10.1080/07908318.2018.1504402
- Freixeiro Mato, X. R. (2009). Lingua galega e preconcepto. Revista Galega de Filoloxía, 10, pp. 115-144.
- Gijón Casares, M. (2009). Aprendizaje servicio y necesidades sociales. En J. M. Puig Rovira (coord.), Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico (pp. 53-70). Barcelona: Graó.
- Guasch, O. (2008). Reflexión interlingüística y enseñanza integrada de lenguas. El Tratamiento Integrado de las Lenguas. Número monográfico de la revista Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 47, pp. 20-32.
- Harguindey, H. y Barrio, M. (1994). Antoloxía do conto popular galego. Vigo: Editorial Galaxia.
- Instituto Galego de Estatística (2014). Enquisa estrutural a fogares. Coñecemento e uso do galego. Disponible en: https://bit.ly/2PenSCn [Consulta: 06-11-2018].
- Lomas, C. (2003). Aprender a comunicar(se) en las aulas. Ágora digital, 5.
- Machado, A. M. (2004). Lectura, escuela y educación literaria. Madrid: Anaya.
- MacLuhan, M. (2010). A Galaxia Gutenberg: a creación do home tipográfico. Santiago de Compos tela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.
- Martín, P. (1985). ¿Que cousa é cousa? O libro das adiviñas. Vigo: Galaxia.
- Martín García, X. (2009). La pedagogía del aprendizaje servicio. En J. M. Puig Rovira (coord.), Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico (pp. 107-126). Barcelona: Graó.
- Martínez Martín, M. (ed.) (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Madrid: Ediciones Octaedro.
- Mendía Gallardo, R. (1991). Animación sociocultural de la vida diaria en la tercera edad. Bilbao: Departamento de Trabajo y Seguridad Social del Gobierno Vasco.
- Mosquera Castro, E. (2015). A formación do profesorado de lingua galega: perspectivas pedagóxicas e modelo lingüístico. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr., 6, pp. 12-16. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.06.98
- Noia Campos, C. (ed.) (2002). Contos galegos de tradición oral. Vigo: Nigratrea.
- Noia Campos, M. (2010). Catálogo tipolóxico do conto galego de tradición oral: clasificación, antoloxía e bibliografía. Vigo: Universidade de Vigo.
- Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. MadridBuenos Aires: Katz Editores.
- Pedrosa, J. M. (2008). A literatura, a literatura oral, o xogo. Revista Galega de Educación, 41, pp. 9-11.
- Pelegrín, A. (1983). Folklore y literatura. Cuadernos de pedagogía, 101, pp. 66-68.
- Pelegrín, A. (2004). La aventura de oír: cuentos tradicionales y literatura infantil. Madrid: Anaya.
- Pelegrín, A (2008). Cada cual atienda a su juego. Alicante : Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcsb4k1 [Consulta: 07/11/18].
- Prego, L. (2013a). Para cantar e bailar. Pontevedra: Cumio.
- Prego, L. (2013b). Xogos musicais. Pontevedra: Cumio.
- Reyzábal, M. V. (2001). La comunicación oral y su didáctica. Madrid: La Muralla.
- Rodríguez Almodóvar, A. (1990). Literatura infantil y folclore. El Urogallo, p. 54
- Rodríguez Almodóvar, A. (2003). Del hueso de una aceituna: (o qué será eso de la poesía infantil). Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc2b8v7 [Consulta 07/11/18].
- Rodríguez Almodóvar, A. (2004). El texto infinito. Ensayos sobre el cuento popular. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
- Rodríguez Almodóvar, A. (2006). Los cuentos populares al rescate. Boletín Iberoamericano de Teatro para la Infancia y la Juventud, 7, pp. 15-27.
- Sánchez Ortiz, C. (2008). La voz escrita. la función educativa en la lírica popular infantil. En P. Cerrillo y C. Sánchez Ortiz (coords.). La palabra y la memoria. Estudios sobre lírica popular infantil. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla la Mancha.
- Sobrino-Freire, I. (2012). O obradoiro de contacontos na titulación de Educación Infantil. En A. Ambròs, J. Perera y M. M. Suárez. Didáctica de la llengua i la literatura. Experiències d’innovació docent a la universitat / Didáctica de la lengua y la literatura. Experiencias de innovación docente en la universidad (pp. 237-243). Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació, Universitat de Barcelona.
- Sobrino-Freire, I. y Carballal Miñán, P. (s. d.). Arríncate cabalán [Blog]. Disponible en: http://arrincatecabalan.blogspot.com/ [Consulta 09-11-2018].
- Sobrino-Freire, I. DePalma, R. y Zapico-Barbeito, M. H. (2018). O futuro profesorado de Educación Infantil como modelo de lingua: análise de producións orais e percepcións da competencia lingüística en galego. En Díaz, M., Vaamonde, G., Varela, A., Cabeza, M. C., García-Miguel, J. M. y Ramallo, F. (eds.), Actas do XIII Congreso Internacional de Lingüística Xeral (pp. 854-861). Vigo: Universidade de Vigo. Disponible en: http://cilx2018.uvigo.gal/actas/resumos/661972.html [Consulta: 10-11-2018]
- Zapico Barbeito, M. H. (2007a). Comunicación e maiores: unha reflexión calidoscópica para un universo calidoscópico. En L. Álvarez Pousa, J. Evans Pim y B. Kristensen (eds.). Comunicación e persoas maiores. Actas do Foro internacional (pp. 95-104). Santiago de Compostela: Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia e Observatorio dos Medios de Galicia.
- Zapico Barbeito, M. H. (2007b). O binomio persoas maiores e libros de texto. A imaxe e concepto de vellez no currículum escolar. En L. Álvarez Pousa, J. Evans Pim y B. Kristensen (eds.). Comunicación e persoas maiores. Actas do Foro internacional (pp. 257-265). Santiago de Compostela: Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia e Observatorio dos Medios de Galicia.
- Zumthor, P. (1991). Introducción a la poesía oral. Madrid: Taurus.