Sexo, actitud y rendimiento en matemáticasVariables predictoras

  1. Mato-Vázquez, Dorinda 1
  2. Muñoz Cantero, Jesús Miguel 1
  3. Arias-Rodríguez, Alicia 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Year of publication: 2018

Issue: 35

Pages: 429-451

Type: Article

DOI: 10.15581/004.35.429-451 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ESE: Estudios sobre educación.

Sustainable development goals

Abstract

The subject of mathematics is highly valued socially. However, it suffers the rejection of students and obtains a low performance in the school curriculum. This research aims to analyse the predictive value in academic performance of variables such as attitude, sex and profession and studies of parents. A casual non-probabilistic sampling was applied to 2.549 high school students. Subsequently, descriptive, correlational and predictive analyses were carried out. The results show the importance of attitude, pleasure and usefulness of mathematics, although the profession and studies of parents influence differently depending on sex.

Bibliographic References

  • Alemany, I. y Lara, A. I. (2010). Las actitudes hacia las matemáticas en el alumnado de ESO: un instrumento para su medición. Publicaciones, 40, 49-71. Extraído de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/24720/1/523.%20n.%2040.pdf
  • Beilock, S. L.; Gunderson, E. A.; Ramírez, G. y Levine, S. C. (2010). Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(5), 1860-1863.
  • Browne, M. W. y Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fi t. En K. A. Bollen y J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newsbury Park: Sage.
  • Birgin, O.; Çatlioglu, H.; Costu, S. y Aydin, S. (2009). The investigation of the views of student mathematics teachers towards computer-assisted mathematics instruction. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 676-680.
  • Blanco, L. J., Guerrero, E. y Caballero, A. (2013). Cognition and Affect in Mathematics Problem Solving with Prospective Teachers. The Mathematics Enthusiast, 10(1-2), 335-364.
  • Boletín Ofi cial del Estado (BOE) (2010). Real Decreto 1591/2010 de 26 de noviembre por el que se aprueba la Clasificación Nacional de Ocupación 2011 Extraído de https://www.boe.es/boe/dias/2010/12/17/pdfs/BOE-A-2010-19389.pdf
  • Brandell, G. y Staberg, E. M. (2008). Mathematics: A female, male or gender- neutral domain? A study of attitudes among students at secondary level. Gender an Education, 20, 495-509.
  • Bryman, A. (2016). Social research methos. Nueva York: Oxford University Press.
  • Broc Cavero, M. A. (2006). Motivación y rendimiento académico en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato LOGSE. Revista de Educación, 340, 379-414.
  • Bursal, M. y Paznokas, L. (2006). Mathematics anxiety and preservice elementary teachers’ confi dence to teach mathematics and science. School Science and Mathematics, 106(4), 173-179.
  • Caballero, A., Guerrero, E. y Blanco, L. J. (2014). Construcción y administración de un instrumento para la evaluación de los afectos hacia las matemáticas. Campo Abierto. Revista de Educación, 33(1), 47-72.
  • Cerasoli, C. P., Nicklin, J. M. y Ford, M. T. (2014). Intrinsic motivation and extrinsic incentives jointly predict performance: A 40-year meta-analysis. Psychological bulletin, 140(4), 980-1008.
  • Chin, W. W., Peterson, R. A. y Brown, S. P. (2008). Structural equation modeling in marketing: some practical reminders. Journal of Marketing Theory and Practice, 4(16), 287-298.
  • Estrada, A. y Díez-Palomar, J. (2011). Las actitudes hacia las Matemáticas. Análisis descriptivo de un estudio de caso exploratorio centrado en la Educación Matemática de familiares. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 116-132.
  • Frenzel, A. C.; Pekrun, R. y Goetz, T. (2007). Girls and mathematics – A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences in emotions towards mathematics. European Journal of Psychology of Education, 22, 497-514.
  • García, V.; Alvarado, J. M. y Jiménez, A. (2000). La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12(2), 248-252.
  • Gómez-Chacón, I. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del Bachillerato a la universidad. Educación Matemática, 21(3), 5-32. Extraído de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40516671002
  • Gómez-Chacón, I. (2010). Actitudes de los estudiantes en el aprendizaje de la matemática con tecnología. Enseñanza de las Ciencias, 28 (2), 237-244. Extraído de http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view File/199615/ 353389
  • Gleason, J. (2007). Relationships between Preservice Elementary Teachers’ Mathematics Anxiety and Content Knowledge for Teaching. Journal of Mathematical Sciences & Mathematics Education, 3(1), 39-47. Extraído de http://www.msme.us/2008-1-6.pdf
  • González-Montesinos, M. J. y Backhoff, E. (2010). Valoración de un cuestionario de contexto para evaluar sistemas educativos con Modelos de Ecuaciones Estructurales. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 2(16). Extraído de http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_1.htm
  • González-Pienda, J. A. y Núñez Pérez, J. C. (2005). La implicación de los padres y su incidencia en el rendimiento de los hijos. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 115-134. Extraído de http://europa.sim.ucm.es/.compludoc/A.A?articuloId=718795
  • Guichard, J. P. (1986). Didactique des Mathématiques: le dire et le faire. París: Cedic- Nathan.
  • Hannula, M. S. (2006). Motivation in mathematics: goals refl ected in Emotion. Educational Studies in Mathematics, 63, 165-178.
  • Hembree, R. (1990). The Nature, Effects, and Relief of Mathematics Anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 33-46.
  • Hemmings, B.; Grootemboer, P. y Kay, R. (2011). Predicting mathematics acheviement. The influence of prior achievement and attitudes. International Jounal of Sciencia and Mathematics Education, 9, 691-705.
  • Hidalgo, S., Maroto, A., Ortega, T. y Palacios, A. (2013). Infl uencia del dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. En V. Mellado, L. J. Blanco, A. B. Borrachero y J. A. Cárdenas (Eds.), Las Emociones en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas (pp. 217-242). Badajoz: DEPROFE.
  • Kazelskis, R. y Reeves, C. (2002). The Fennena-Sherman Mathematics Anxiety Scale: An exploratory factor analysis. Research in the Schools. Spring, 9(1), 61-64.
  • Lindberg, S. M., Hyde, J. S., Petersen, J. L. y Linn, M. C. (2010). New trends in gender and mathematics performance: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 136(6), 1123.
  • Ma, X. y Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 26-47.
  • Mato-Vázquez, D. (2006). Diseño y validación de dos cuestionarios para evaluar las actitudes y la ansiedad hacia las Matemáticas en alumnos de educación secundaria obligatoria. Tesis doctoral. A Coruña: Universidad de A Coruña. Extraído de http://hdl.handle.net/2183/12688
  • Mato-Vázquez, D. y Muñoz-Cantero, J. M. (2008). Análisis de las actitudes respecto a las Matemáticas en alumnos de ESO. Revista de Investigación Educativa, 26(1), 209-226. Extraído de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321884011
  • McLeod, D. B. (1993). Research on Affect and Mathematics Education: A Reconceptualisation. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 575-596), London: Macmillan Publishing.
  • Molera, J. (2012). ¿Existe relación en la Educación Primaria entre los factores afectivos en las Matemáticas y el rendimiento académico? Estudios sobre Educación, 23, 141-155. Extraído de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios- sobre-educacion/article/view/2054
  • Niederle, M. y Vesterlund, L. (2009). Explaining the gender gap in math test scores: The role of competition. The Journal of Economic Perspectives, 24(2), 129-144.
  • Palacios, A., Arias, V. y Arias, B. (2014). Las actitudes hacia las matemáticas: construcción y validación de un instrumento para su medida. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 67-91.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. M., Lee, J. y Podsakoff, N. P. (2003). Common method variance in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88, 879-903.
  • Sakiz, G., Pape, S. J. y Hoy, A.W. (2012). Does perceived teacher affective support matter for middle school students in mathematics classrooms? Journal of School Psychology, 50, 235-255.
  • Salazar, N., López, L. y Romero, M. A. (2010). Infl uencia familiar en el rendimiento escolar en niños de primaria. Revista Científi ca Electrónica de Psicología, 9, 137-166. Extraído de http://aprovechamiento-scolar.wikispaces.com/file/view/influencia+familiar+en+el+rendimiento+escolar.pdf
  • Swars, S., Daane, C. J. y Giesen, J. (2010). Mathematics anxiety and mathematics teacher effi cacy: What is the relationship in elementary preservice teachers? School Science and Mathematics, 106(7), 306-315.
  • Tobías, S. (1993). Overcoming Math Anxiety. New York: Norton & Co.
  • Torío, S., Peña, J. V. e Inda, M. (2008). Estilos de educación familiar. Psicothema, 20(1), 62-70.
  • Vieira, M. y Ruy, J. (2006). Educação Familiar. Estratégias para a promoção da igualdade de género. Lisboa: CIDM.
  • Zumbo, B. D., Gadermann, A. M. y Zeisser, C. (2007). Ordinal versions of coeffi cients alpha and theta for Likert rating scales. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 6, 21-29.