Evaluación cognitiva desde el modelo PASS en niños adoptados

  1. Barca Enriquez, Eduardo 2
  2. Deaño Deaño, Manuel 2
  3. Peralbo Uzquiano, Manuel 1
  4. Brenlla Blanco, Juan Carlos 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN

Número: 1

Páxinas: 231-235

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.01.2607 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The objective of this work was to analyze the cognitive variables evaluated from the PASS model, through the Cognitive Assessment System DN: CAS. The results showed three types of cognitive performance: one group of students with low cognitive performance (51%), one with average cognitive performance (37%) and the third with high cognitive performance (12%). The most disturbed processes are attention, successive processing and planning. From the analysis of variance, the scale of planning and the complete scale (general cognitive performance) show significant differences in relation to academic performance.

Referencias bibliográficas

  • Afifi, T.O., Enns; M.W.; Cox, B.J.; De Graaf, R.; Ten Have, M.; Sareen, J. (2007). Child abuse and health-related quality of life in adulthood. Journal of Nervous and Mental Disease, 195: 797-804. http://dx.doi.org/10.1097/NMD.0b013e3181567fdd
  • Barca, E. (2015). Análisis del impacto y la alteración de la funciín cognitiva en niños adoptados y/o víctimas de Maltrato, Abuso y/o Negligencia temprana desde el Modelo PASS del procesamiento de la información. Vigo: Universidad de Vigo (Tesis doctoral inédita). http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/551/An%C3%A1lisis_del_impacto.pdf?sequence=1
  • Cantón, J. & Cortés, Mª. R. (1997, 2004). Malos tratos y abuso sexual infantil. Madrid Siglo XXI de España Editores.
  • De Paul, J. & Arruabarrena, Mª I. (1995). Behavior problems in school-aged physically abused and neglected children in Spain. Child Abuse and Neglect, 19, 409-418.
  • Deaño, M. (2005). DN: CAS: Sistema de Evaluación Cognitiva. Ourense: Gersam Ediciones.
  • Giménez-Pando, J., Pérez-Arjona, E., Dujovny, M. & Díaz, F.G. (2007). Neurological sequelae of child abuse. Literature review. Neurocirugía, 18: 95-100. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17497054
  • Hoffman-Plotkin, D. & Twentyman, C. T. (1984). A multimodal assessment of behavioral and cognitive déficits in abused and neglected preschoolers. Child Development, 55, 794-802. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6734318
  • Luria, A.R. (1986). Lenguaje y pensamiento. Barcelona: Ed. Martínez Roca.
  • Massie, H. & Szanjnberg, N.M. (2008). Live across time/growing up: paths to emotional health and emotional illness from birth to age 30 in 76 people. 2ª ed. London: Karnac.
  • Nunnally, J. C. & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw Hill.
  • Salzinger, S., Feldman, R. S., Muriel, H., & Rosario, M., (1993). The effectes of physical abuse on children´s social relationships. Child Development, 64, 169-187. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.1993.tb02902.x