Representando la estructura. Reflexiones sobre la obra de Arthur Vierendeel “La construction architecturale en fonte, fer et acier”

  1. López-César, Isaac
  2. Estévez-Cimadevilla, Javier
Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Year of publication: 2017

Issue Title: Conversando con... Kathryn Gustafson

Volume: 22

Issue: 29

Pages: 96-107

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2017.7350 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Sustainable development goals

Abstract

Arthur Vierendeel published his book “La construction architecturale en fonte, fer et acier” in 1902, in which he graphically described the constructive anatomy of what he considered to be the most significant buildings from the first stage of iron architecture. The aim of this article is to highlight the most relevant aspects of this littleknown work which, nevertheless, has great historiographic value. In addition, the article attempts to approach Vierendeel’s drawings by emphasising and focussing on his conciliatory attitude towards the architect-engineer dichotomy that typified the 19th century.

Bibliographic References

  • BENÉVOLO, L., 1996. Historia de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili.
  • ESTÉVEZ-CIMADEVILA, J., LÓPEZ-CÉSAR, I., 2015. La Galería de las Máquinas de 1889. Reflexiones histórico-estructurales. VLC Arquitectura, Vol. 2 (2), pp. 1-30, DoI: http://dx.doi.org/10.4995/vlc.2015.3598
  • HANNINGER, A., 1867. Das Ausstellungsgebäude für 1867 in Paris. Allgemeine bauzeitung, 1867, pp. 112-136, planchas: 18-36.
  • La charpente en fer du Palais de L’industrie. Nouvelles Annales de la construccion, Febrero 1856, pp. 89-107, planchas: 9-10.
  • LÓPEZ-CÉSAR, I, 2012. Las Exposiciones Universales. Laboratorio de Estructuras. Tesis Doctoral. Universidade da Coruña.
  • LÓPEZ-CÉSAR, I., 2014. La aportación estructural del Crystal Palace de la Exposición Universal de Londres 1851. Una ampliación del enfoque histórico tradicional. RITA. Revista Indexada de textos académicos, no. 2, pp. 76- 83, disponible en: http://ojs.redfundamentos.com/index.php/rita/article/view/47 [Acceso 20 de Febrero de 2016].
  • PEVSNER, N., 1973. Los orígenes de la arquitectura moderna y del diseño. Barcelona: Gustavo Gili.
  • RAGON, M., 1979. Historia mundial de la arquitectura y el urbanismo modernos. Ideologías y pioneros 1800-1910. Barcelona: Destino.
  • VERSWIJVER, K., DE MEYER, R., DENYS, R., DE KOONING, E., 2009. “The writtings of the belgian engineer Arthur Vierendeel (1852-1940): homo universalis or contemporary propagandist?” en Proceedings of the Third International Congress on Construction History, pp. 1463-1470, disponible en: https://biblio.ugent.be/publication/1029669/file/6718676 [Acceso 20 de Febrero de 2016].
  • VIERENDEEL, A., 1890. L’architecture métallique au xixe siècle et l’Exposition de 1889 à Paris. Brussels: Ramlot.
  • VIERENDEEL, A., 1902. La construction architecturale en fonte, fer et acier. Louvain: A. Uystpruyst. Paris: Dunod. Disponible en: http://bdh.bne.es/bnesearch/biblioteca/La%20construction%20architecturale%20en%20fonte,%20fer%20et%20acier%20/qls/Vierendeel,%20Arthur/qls/bdh0000149863;jsessionid=A9575E9F7610EA949532C43027D81691 [Acceso 20 de Febrero de 2016].
  • VIERENDEEL, A., 1921. Esquisse d’une histoire de la technique. Brussels: Vromant.