La inmigración y la ciudadanía según Ken Loach

  1. Rodríguez Rodríguez, María del Carmen 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada

ISSN: 2174-1859

Year of publication: 2015

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 53-76

Type: Article

More publications in: Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada

Abstract

Using British Ken Loach´s (Nuneaton 1936) particular cinematographic production as reference, this paper addresses the immigration subject reflected in two of his films: Bread and Roses (2000) and Ae Fond Kiss (2004). Ilegal inmigration, second-generation immigrants, multiculturalism, integration and mixture matters (seeing within an Anglo Saxon context), are some issues these films deal with bringing out the nowadays citizenship definition problem. Inclusion and exclusion mechanisms which set up the immigrant position into Contemporary Society are depicted in both films, mainly (but not exclusively) from an economic point of view in Bread and Roses and from a cultural perspective in Ae Fond Kiss. The thorough analysis of dialogues, scenes and characters on both movies aims to highlight the critical speech of this filmmaker emphasizing the more meaningful sociological questions.

Bibliographic References

  • Bauman, Z. (2006): Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Bourdieu, P. (2000): La Distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
  • Fuller, G. (Ed.) (1998): Ken Loach por Ken Loach. Barcelona: Alba Editorial.
  • Funes Rivas, M. J. y Monferrer Tomás, J. (2003): ‘Perspectivas teóricas y aproximaciones metodológicas al estudio de la participación’, en Funes Rivas, M. J. y Adell Argiles, R. (eds.): Movimientos Sociales: cambio social y participación. Madrid: UNED, pp. 21-58.
  • Giddens, A. (2010): Sociología. Madrid: Alianza Editorial.
  • Guzmán, R. A. (2012): ‘From Highways to High-Rises: The Urbanization of Capital, Consciousness and Labor Struggle in Ken Loach´s Bread and Roses’, en Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 16, pp. 101-118.
  • Jarvie, I. C. (1974): Sociología del cine. Ensayo comparativo sobre la estructura y funcionamiento de una de las principales industrias del entretenimiento. Madrid: Ed. Guadarrama.
  • Klandermans, B. (1994): ‘La construcción social de la protesta y los campos pluriorganizativos’, en Laraña, E. y Gusfield, J. (eds.): Los Movimientos Sociales. De la ideología a la identidad. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, pp. 183-220.
  • Leigh, J. (2002): The cinema of Ken Loach. Art in the service of the people. Londres: Wallflower Press.
  • Marshall, T. H. y Bottomore, T. (2007): Ciudadanía y clase social. Madrid: Alianza Editorial.
  • Ruiz Abellán, E. (2004): ‘Cambio social: progreso y decadencia’, en Pérez Adán, J. (ed.): Cine y sociedad. Prácticas de Ciencias Sociales. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
  • Sorlin, P. (1985): Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Tezanos, J. F. (2009): La sociedad dividida. Estructura de clases y desigualdades en las sociedades tecnológicas. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Touraine, A. (2005): Un nuevo paradigma. Para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.