Ciberperiodismo en el smartphone. Estudio de la multimedialidad, usabilidad, hipertextualidad e interactividad de las aplicaciones de medios nativos digitales para smartphone

  1. Costa Sánchez, Carmen
Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Ano de publicación: 2012

Número: 18

Páxinas: 243-251

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2012.V18.40978 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Resumo

The cellphones no longer are only channels to do and receive calls. Among the new uses of the channel is the informative use, based in the mobile web and in the news applications. The communication companies adaptation to the new mobile supports and formats is in process. Traditional media (of all sectors, press, radio and television), as well as digital media try to endow of contents to the new screens. In the present research we analyze the Spanish digital media apps for android and iOS. The aim is to know if the media that were born for Internet are optimizing the lessons learnt in their employment of the new screen. This analysis is composed of four fundamental items: usabilility, multimedialidad, hipertextualidad and interactiveness. Future comparative studies will show the evolution of the employment of the mobile platform with informative functionality. This article frames in the main research project developed by the Group of Culture and Interactive Communication of the Universidade da Coruña (UdC) about journalism and mobile devices

Referencias bibliográficas

  • BRUNO, Nicola y NIELSEN, Rasmus Kleis (2012): Survival is Success: Journalistic Online Start­Ups in Western Europe. Oxford, Reuters Institue for the Study of Jornalism. Disponible en http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/
  • CANAVILHAS, Joao (2009): “Contenidos informativos para móviles: estudio de apli­caciones para iPhone”. Revista Textual & Visual Media, 2, pp. 61-­80. Madrid.
  • CANAVILHAS, Joao y CAVALLARI, Douglas (2011): “Jornalismo para plataformas móveis de 2008 a 2011: da autonomia à emancipação”. Líbero, vol. 14, nº 28, pp. 53-­66. São Paulo.
  • NAVARRO, Héctor y LISBOA NEVES, Alysson (2012): “mPeriodismo. Introduc­ción a las Apps de noticias para dispositivos móviles”. Congreso Internacional AE­IC: Comunicación y Desarrollo en la Era Digital. Tarragona, 18­20 enero de 2012. Disponible en: http://www.aeic2012tarragona.org/comunicacions _cd/ok/104.pdf. [fecha de consulta: 10 de septiembre de 2012].
  • PURCELL, Kristen; RAINIE, Lee; ROSENSTIEL, Tom y MITCHELL, Amy (2011): Spring 2011 iPad survey results. Reynolds Journalism Institute –DPA. Disponible en http://rjionline.org/news/rji­dpa­spring­2011­ipad­survey­results[fecha de con­ sulta: 08 de septiembre de 2012]
  • SALAVERRÍA, Ramón (2008): “La investigación sobre ciberperiodismo en España: tendencias, resultados y perspectivas”. En LÓPEZ, Guillermo (ed.): Comunica­ción local y nuevos formatos periodísticos en Internet: cibermedios, confidencia­les y weblogs. Valencia, Servei de Publicacions de la Universitat de València. pp. 15­-34. Disponible en http://www.cibermediosvalencianos.es/comloc/Salaverria.pdf [fecha de consulta: 10 de septiembre de 2012].
  • SÁNCHEZ VALVERDE, Ester y AGUADO, Juan Miguel (2010): “Dispositivos mó­viles y convergencia digital en los grupos de comunicación españoles: la perspec­tiva de los profesionales”. II Congreso Internacional AE­IC Comunicación y Des­arrollo en la Era Digital. Málaga, 3-­5 febrero de 2010
  • TOFFLER, Alvin (1980): Future Shock. New York, William Morrow and Co.