Prensa en la cuarta pantalla. Movilidad de la información del papel al bolsillo

  1. Costa Sánchez, Carmen
  2. Piñeiro Otero, Teresa
Journal:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Year of publication: 2010

Issue Title: Medios de comunicación en internet

Volume: 19

Issue: 6

Pages: 632-636

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2010.NOV.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: El profesional de la información

Abstract

Online press is immersed in a dynamic process, characterised by the incorporation of information technologies (IT) and search for new business models. In this context, digital media have found in mobile devices one of their main platforms of development, due to the possibilities of bringing information closer to its recipients and personalising messages according to their preferences. The object of this article is to investigate the potential of new mobile devices for information mobility, and their implementation for Spanish cybermedia. Pages audited with OJD Interactive software were used for this analysis.

Bibliographic References

  • Aguado, Juan-Miguel; Martínez, Inmaculada J. "El proceso de mediatización de la telefonía móvil: de la interacción al consumo cultural". Zer, 2006, n. 20, pp. 319-343. http://www.ehu.es/zer/zer20/zer20-19-aguado.pdf
  • Cobo-Romaní, Cristóbal; Pardo-Kuklinski, Hugo. Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Barcelona/México DF: Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, Universitat de Vic. Flacso México, 2007. http://www.planetaweb2.net/
  • García-De-Diego, Antonio; Parra, David; Rojo, Pedro-Antonio. Tecnologías de la información en la producción periodística. Madrid: Universitas, 2007.
  • Díaz-Noci, Javier. "2018: ¿Diarios en dispositivos móviles? Libro electrónico, tinta electrónica y convergencia de la prensa impresa y digital". El profesional de la información, 2009, v. 18, n. 3, pp. 301-307.
  • Fernández-Morales, Isabel. "Herramientas del periodista digital". En: Pareja, Víctor-Manuel. Guía de internet para periodistas. Madrid: Centro de Información y Documentación Científica, CSIC, 2003, pp. 59-105.
  • Fogg, Brian J.; Soohoo, Cathy; Danielson, David. How do people evaluate a web site's credibility? Results from a large study. University of Stanford. http://www.consumerwebwatch.org/dynamic/web-credibility-reportevaluate.cfm Fundación Telefónica. La sociedad de la información en España 2009. http://e-libros.fundacion. telefonica.com/sie09/aplicacion- sie.html
  • Hernández-García, Ángel; Iglesias-Pradas, Santiago; Chaparro-Peláez, Julián; Pascual-Miguel, Félix-José. "La web en el móvil: tecnologías y problemá ticas". El profesional de la información, 2009, v. 18, n. 2, pp. 137-144.