El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes IEl conocimiento de hitos urbanos

  1. Diego Campos-Juanatey 1
  2. María José Pérez-Fabello 2
  3. Santiago Tarrío Carrodeguas 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Vigo, España
Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN

Número: 1

Páginas: 142-145

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.01.684 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumen

The aim of the study was to determine whether gender and years living in the city influenced the knowledge of the city. To analyze this, we selected a group of 119 students of Fine Arts in the city of Pontevedra. We found that gender did not influence the number of the names of the buildings, however, the number of years living in the city influenced the memory. People who had been living in the city of Pontevedra for more than a year remembered the name of more buildings and spaces that people who with less than one year of length of stay in the city.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez Díaz, G. (2013). Mapas cognitivos de escolares mexicanos. Saarbrücken: Editorial Académica Española.
  • Appleyard, D. (1970). Styles and methods of structuring a city. Environment and Behavior, 2, 100- 117.
  • Appleyard, D. (1976). Planning a pluralistic city. Conflicting realities in Ciudad Guayana. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Boira, J. V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Valencia: Universidad de Valencia. Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío Carrodeguas, S. (en prensa). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes II: El onocimiento del centro histórico de Pontevedra. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña. Carreiras, M. (1992). Mapas cognitivos y orientación espacial. En J. Mayor y J L. Pinillos (Eds.), Tratadode psicología general (Vol. 4): Memoria y representación (pp. 375-408). Madrid: Alhambra Universidad.
  • Evans, G. W., Marrero, D. G., y Butler, P. A. (1981). Environmental learning and cognitive mapping. Environment and Behavior, 13, 83 -104.
  • Golledge, R. G., y Spector, A. N. (1978). Comprehending the urban environment: Theory and practice. Geographycal Analysis, 10, 401-426.
  • Lázaro Ruiz, V. (2000). La representación mental del espacio a lo largo de la vida . Zaragoza: Egido Editorial.
  • Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge, MA: MIT Press. [Trad. Cast. (2013). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili].