El pluralismo en la televisión digital terrestre en España (2010-2013)
- Montero Sánchez, María Dolores 1
- Díaz González, María Jesús 2
- Quintas Froufe, Natalia 2
-
1
Universitat Autònoma de Barcelona
info
-
2
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1988-2696
Year of publication: 2015
Issue Title: Periodismo e información de calidad
Issue: 21
Pages: 209-229
Type: Article
More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico
Abstract
The introduction of digital terrestrial television (DTT) in Spain in April 2010 was a major change in the state broadcasting system. The aim of this article is to analyze the main consequences that the introduction of DTT has had on external pluralism and the internal pluralism of the news. External pluralism – the plurality of suppliers – was analyzed using three indicators (ownership, market share and advertising revenues) over the period 2010 – 2013. Internal pluralism – diversity reflected in media content – was analyzed using two indicators (crosschannel correlation of newsworthiness and the distribution of subjects across the channels), which were applied to the headline stories in 2012 and 2013. The article discusses the correlation between the two forms of pluralism and reaches the conclusion that external pluralism has no determining influence on internal pluralism during the period covered.
Bibliographic References
- ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE ANUNCIANTES (28 de marzo de 2014): “Comunicado de la aea ante la Comisión de Control Parlamentario del pasado jueves”, en: http://www.anunciantes.com/comunicacion_ficha.php?s=21&c=357 [Consulta: 8 de abril de 2014]
- BARLOVENTO COMUNICACIÓN: “Informe Audiencias televisivas (2010, 2011, 2012, 2013)”, en: http://www.barloventocomunicacion.es/publicaciones.html [Consulta: 5 de abril de 2014]
- BUSTAMANTE, Enrique (2008): “Modelos internacionales de TDT: La política y los lobbies pueden frustrar las expectativas de diversidad”. Diálogos de la comunicación. Revista académica de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social, nº 77, julio-diciembre, pp. 1-23.
- BUSTAMANTE, Enrique y CORREDOR, Patricia (2012): “La política audiovisual de los gobiernos de Zapatero. Balance de la Segunda Legislatura”, en LAMUE DRA GRAVAN, María (coordinadora): El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza con la ciudadanía. Madrid, Editorial Popular, pp. 61-86.
- COMUNICACIÓN PODER JUDICIAL (19 de diciembre de 2013): “El Tribunal Supremo ordena cesar las emisiones de nueve canales de Televisión Digital Terrestre adjudicados sin concurso previo”, en: http://www.poderjudicial.es/cgpj/es/Poder_Judicial/Tribunal_Supremo/Sala_de_prensa/Documentos_de_Interes/El_Tribunal_Supremo_ordena_cesar_las_emisiones_de_nueve_canales_de_Television_Digital_Terrestre_adjudicados_sin_concurso_previo [Consulta: 11 de abril de 2014]
- CONSEJO DE EUROPA (1994): “4ème Conférence ministérielle européenne sur la politique des communications de masse. Les media dans une société démocratique”. Praga, 78 de diciembre de 1994. Rapport d’activité du Comité d’experts sur les concentrations des media et le pluralisme. MCM (94) 5”. Estrasburgo, p. 8.
- DÍAZ-GONZÁLEZ, María-Jesús y LABIO BERNAL, Aurora (2012): “Balance del primer año de Telecinco como mayor empresa privada de televisión en España: impacto sobre el pluralismo”. Congreso Internacional Comunicación y Riesgo, Asociación Española de Investigación en Comunicación, Tarragona, en: http://www.aeic.org/tarragona2012/contents/esp/abstracts395f1.html?id_seccion= 3&id_slot=25 [Consulta: 5 de noviembre de 2013]
- DÍAZ-GONZÁLEZ, María-Jesús y QUINTAS FROUFE, Natalia (2013): “La absorción de La Sexta por Antena 3 de Televisión y sus efectos en el pluralismo externo del sistema televisivo español”. Observatorio (OBS) Journal, vol. 7, nº 4. Lisboa, OberCom, pp. 63-90.
- ENTMAN, Robert M. (1989): Democracy Without Citizens. Media and the Decay of American Politics. Oxford: Oxford University Press.
- GARCÍA-SANTAMARÍA, José V. (2013): “Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia”. Palabra clave, vol. 16, nº 2, Cundinamarca, Colombia, Universidad de La Sabana, pp. 366-397.
- HALLIN, Daniel C. y MANCINI, Paolo (2004): Comparing media systems: Three models of media and politics. Cambridge, Cambridge University Press.
- HUMANES, María Luisa; MONTERO, María Dolores; MOLINA, Ramón; y LÓPEZ BERINI, Antonio (2013): “Pluralismo y paralelismo político en la información televisiva en España”. Revista Latina de Comunicación Social, nº 68. La Laguna (Tenerife), Universidad de La Laguna, pp. 566-581. http://dx.doi.org /10.4185/RLCS2013990
- IOSIFIDIS, Petros (2010): “Pluralism and Concentration of Media Ownership: Measurement Issues”. JavnostThe public, vol. 17, nº 3. Ljubljana, Slovenia, European Institute for Communication and Culture, pp. 5-22.
- JUST, Natascha (2009): “Measuring media concentration and diversity: new ap proaches and instruments in Europe and the US”. Media,Culture & Society, vol. 31, nº 1. Sage Publications, pp. 97-117. http://dx.doi.org/10.1177/0163443708098248
- KARPPINEN, Kari (2013): Rethinking Media Pluralism. New York, Fordham University Press.
- K. U. LEUVENICRI, JÖNKÖPING INTERNATIONAL BUSINESS SCHOOL – MMTC, CENTRAL EUROPEAN UNIVERSITY – CCMS, ERNST & YOUNG CONSULTANCY BELGIUM (2009): Independent Study on indicators for Media Pluralism in the Member States Towards a RiskBased Approach. Prepared for the European Commission. Directorategeneral Information Society and Media. Leu ven, julio, en: https://ec.europa.eu/digitalagenda/sites/digitalagenda/files/final_re port_09.pdf [fecha de consulta: 9 de mayo de 2014]
- LEÓN GROSS, Teodoro (2006): “La agenda de los noticiarios”, en DÍAZ NOSTY, Bernardo (dir.): Tendencias’06. Medios de Comunicación. El año de la televisión. Madrid, Fundación Telefónica, pp. 271-279.
- LÓPEZ, José Antonio y CUENCA, Francisco (2005): “Televisión e información: aná lisis de los criterios de televisión de calidad en los informativos de las cadenas nacionales”. Comunicar, nº 25. Huelva, Grupo Comunicar.
- MIGUEL, Juan Carlos y POZAS, Víctor (2009): “¿Polarización ideológica o económica? Relaciones entre los medios y el poder político y corporativo”. Viento Sur, nº 103. Madrid, Viento Sur, pp. 43-52.
- MILBRATH, Lester W. y GOEL, M. Lal (1977): Political Participation. How and Why Do People Get Involved in Politics? Lanham, University Press of America, 2ª ed. Edición original: 19-65.
- MONTERO, María Dolores y HUMANES, María Luisa (2013): “El pluralismo in formativo en la televisión española: entre la comercialización y la polarización política”. XIII Congreso Internacional IBERCOM. Comunicación, Cultura y esferas de poder, Santiago de Compostela.
- NORDENSTRENG, Kaarle (2006): “‘Four Theories of the Press’ reconsidered”, en CARPENTIER, Nico; PRUULMANNVENGERFELDT, Pille; NORDEN STRENG, Kaarle; HARTMANN, Maren; VIHALEMM, Peeter y CAMMAERTS, Bart (eds.): Researching media, democracy and participation: The intellectual work of the 2006 European Media and Communication Doctoral Summer School. Tartu, Tartu University Press, pp. 35-45.
- NOTICIAS DE LA COMUNICACIÓN (2013): “La inversión publicitaria baja un 14,3% hasta junio y un 53,5% desde 2007”. Noticias de la Comunicación, nº 338. Madrid, pp. 50-51.
- STRÖMBÄCK, Jesper (2005): “In Search of a Standard: four models of democracy and their normative implications for journalism”. Journalism Studies, vol. 6, nº 3. London, Routledge, pp. 331345. http://dx.doi.org/10.1080/14616700500131950
- TRIBUNAL SUPREMO. SALA DE LO CONTENCIOSO (13 de febrero de 2014a): “Auto 1082/2014. Recurso de reposición contra auto de 18122013 en ejecución de sentencia”, en: http://www.poderjudicial.es/search/doAction?action=contentpd f&databasema tch=TS&re fe r ence=6977882&l inks=&opti mize=20140303&publicinterface=true [Consulta: 11 de abril de 2014]
- TRIBUNAL SUPREMO. SALA DE LO CONTENCIOSO (25 de marzo de 2014b): “Auto 2512/2014. Solicitud de requerimiento a la Administración para que comunique el responsable del cumplimiento de la sentencia y para que decrete el efectivo cese de las emisiones de los canales de televisión”, en: http://www.poderjudicial.es/search/doAction?action=contentpdf&databasematch=TS&reference=7014239&links=&optimize=20140407&publicinter face=true [Consulta: 12 de abril de 2014]
- VIKEFREIBERGA, Vaira; DÄUBLERGMELIN, Herta; HAMMERSLEY, Ben y POIARES PESSOA MADURO, Luis Miguel (2013): “A free and pluralistic media to sustain European democracy. The Report of the High Level Group on Media Freedom and Pluralism”, en: https://ec.europa.eu/digitalagenda/sites/digital agenda/files/HLG%20Final%20Report.pdf [Consulta: 9 de mayo de 2014]
- ZALLO, Ramón (2010): La política de Comunicación Audiovisual del gobierno socialista (20042009): un giro neoliberal”. Revista Latina de Comunicación Social, nº 65, La Laguna (Tenerife), Universidad de La Laguna, pp. 14-29. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS652010880014029