O sector da construción en Galiciaresponsabilidade social empresarial e resultados financeiros

  1. Vilar Fernández, Juan Manuel 1
  2. Fe Marqués, Jaime 2
  3. Vasallo Rapela, Alejandro M. 2
  1. 1 Universidade da Coruña – Facultade de Informática
  2. 2 Universidade da Coruña – ETS de Enxeñaría de Camiños, Canais e Portos
Revista:
Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

ISSN: 1132-2799

Ano de publicación: 2019

Volume: 28

Número: 1

Páxinas: 40-56

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/RGE.28.1.6162 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

Resumo

A Responsabilidade Social da Empresa (RSE), tamén denominada Responsabilidade Social Corporativa (RSC), formúlase como un factor estratéxico clave na xestión. O obxecto deste traballo é analizar as relacións existentes entre os principios de RSE e a rendibilidade das empresas do sector da construción en Galicia. Para iso realízase unha revisión do concepto de RSE e da súa evolución; a continuación analízase a relación entre a RSE e os resultados empresariais a nivel global para empresas galegas representativas do sector da construción; e, por último, desenvólvense indicadores cuantitativos que permiten avaliar a xestión e o desempeño na empresa e contrástanse as formulacións teóricas cos resultados obtidos a través da modelización econométrica para unha mostra de 100 empresas. A análise comparativa realízase a través da rendibilidade sobre activos ou económica (ROA, Return On Assets) e a rendibilidade, sobre fondos propios ou financeira (ROE, Return On Equity). Concluímos que existe unha relación positiva entre os rendementos financeiros e a RSE, polo que esta se consolida como fonte de vantaxe competitiva

Información de financiamento

En esta dirección, asociaciones, foros y grupos de interés han elaborado normas y recomendaciones para la redacción de esos informes, lo que ha derivado hacia iniciativas internacionales: el Global Reporting Initiative (GRI), el sistema de AENOR. RSE 165010 Sistema de Gestión de la Responsabilidad Social de las Empresas, la Cer-tificación SA 8000, la Guía en Responsabilidad Social ISO 26000, el Pacto Mundial, Forética, el World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) y los Principios de la OCDE sobre gobierno corporativo (2004). Los códigos internacionales de conducta y la competitividad global son analizados por Melé (1996), que describe sus posibilidades y limitaciones.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Agle, B. R., e Caldwell, C. B. (1999). Undesrtanding research on bussines values. Business and Society, 38(3), 326-387. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039903800305
  • Aguilera, R. V., e Jackson, G. (2003). The cross-national diversiy of corporate governance: Dimensions and determinants. Academy of Management Review, 28(3), 447-465. DOI: http://doi.org/10.2307/30040732
  • Allen, F., e Gale, D. (2002). A comparative theory of corporate governance. Wharton Financial Institutions Center Working Paper, 03-27. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania, Financial Institutions Center.
  • Archel, P. (2004). Las memorias de sostenibilidad de la Global Reporting Initiative. Partida Doble, 153, 48-59.
  • Argandoña, A. (1998). La teoría de los stakeholders y el bien común. Documento de Investigación, 355. Barcelona: Universidad de Navarra, IESE, División de Investigación. Recuperado de: https://studylib.es/doc/4751042/la-teor%C3%ADa-de-los-stakeholders-y-el-bien-com%C3%BAn
  • AECA. (2003). Marco conceptual de la responsabilidad social corporativa. Documento AECA, 1. Madrid: AECA, Comisión de Responsabilidad Social Corporativa. Recuperado de: https://aeca.es/publicaciones2/documentos/responsabilidad-social-corporativa/
  • Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York, NY: Harper & Row.
  • Calveras, A., e Ganuza, J. (2008). Responsabilidad social corporativa. Una visión desde la teoría económica. Cuadernos Económicos del ICE, 76, 102-118. DOI: https://doi.org/10.32796/cice.2008.76.5949
  • Campbell, J. L. (2007). Why would corporations behave inscially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 946-967. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2007.25275684
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate social performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1979.4498296
  • Carneiro, M. (2004). La responsabilidad corporativa interna: la nueva frontera de los recursos humanos. Madrid: ESIC.
  • Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Libro verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas (presentado por la Comisión). COM(2001) 366 final. Bruselas, Bélgica: Comisión de las Comunidades Europeas. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/committees/deve/20020122/com(2001)366_es.pdf
  • Consellería de Economía, Emprego e Industria. (2015). Guía RSE para el sector de la construcción. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, Consellería de Economía, Emprego e Industria.
  • Draper, N. R., e Smith, H. (1981). Applied regression analysis. 2nd. ed. New York, NY: Wiley.
  • Eells, R. (1956). The rationale of corporate philantropy. Vital Speeches of the Day, 23(7), 216-219.
  • Feldman, S. J., Soyka, P. A., e Ameer, P. G. (1997). Does improving a firm’s environmental management system and environmental performance. Result in a higher stock price? Journal of Investing, 6, 87-97. DOI: http://dx.doi.org/10.3905/joi.1997.87
  • Freeman, E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston, MA: Pitman. Friedman, M. (September 13, 1970). The social responsibility of business is to increase its profits. The New York Times Magazine (pp. 1-6).
  • Garriga, E., e Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of Business Ethics, 53(1-2), 51-71. DOI: https://doi.org/10.1023/b:busi.0000039399.90587.34
  • Gómez, F. (2008). Responsabilidad social corporativa y performance financiero: treinta y cinco años de investigación empírica en busca de un consenso. Principios: Estudios de Economía Política, 11, 5-24.
  • González, E., Alén, M. E., e Rodríguez, L. (2011). Benchmarking en responsabilidad social corporativa. El caso de las empresas gallegas. Cuadernos de Gestión, 11(extra 1), 101-120. DOI: https://doi.org/10.5295/cdg.100226eg
  • Griffin, J. J., e Mahon, J. F. (1997) The corporate social performance and corporate financial performance debate: Twenty five years of incomparable research. Business and Society, 36(1), 5-31. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039703600102
  • Hart, S. L. (1995). A natural resource based view of the firm. Academy of Management Review, 20 (4), 986-1114. DOI: http://doi.org/10.2307/258963
  • Hillman, A. J., e Keim, G. D. (2001). Valor del accionista, gestión de partes interesadas y problemas sociales. ¿Cuál es la línea de fondo? Revista de Gestión Estratégica, 22(2), 125-139.
  • Inglada, E., e Sastre, J.M. (2016). Reflexiones sobre responsabilidad social empresarial, responsabilidad pública y la sostenibilidad medioambiental. Revista Galega de Economía, 25(3), 5-22. Recuperado de: http://www.usc.es/econo/RGE/Vol25/rge2532.pdf
  • Judge, G. G., Griffiths, W. E., Hill, R. C., Lütkepohl, H., e Lee, T.-C. (1985). The theory and practice of econometrics. 2nd. edition. New York, NY: Wiley.
  • Linz, R. A. (1996). A resource-based-view of the socially responsible firm: Stakeholder interdependence, ethical awareness, and issue responsiveness as strategic assets. Journal of Business Ethics, 15(12), 1355-1363. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00411820
  • Lizcano, L. (2006). Buen gobierno y responsabilidad social corporativa. Partida Doble, 182(especial RSC), 20-35. Recuperado de https://aeca.es/old/comisiones/rsc/partidadoble_buen_gobierno.pdf
  • Melé, D. (1996). Códigos internacionales de conducta y competitividad global. Documento de Investigación, 314. Barcelona: Universidad de Navarra, IESE, División de Investigación. Recuperado de https://media.iese.edu/research/pdfs/DI-0314.pdf
  • Ministerio de Empleo y Seguridad Social. (2015). Estrategia española de responsabilidad social de las empresas. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social. Recuperado de: http://www.mitramiss.gob.es/es/rse/eerse/index.htm
  • Mishra, S., e Suar, D. (2010). Does corporate social responsibility influence firm performance of indian companies? Journal of Business Ethics, 95(4), 571-601. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-010-0441-1
  • Moskowitz, M. R. (1972). Choosing socially responsible stocks. Businness and Society Review, 1, 71-75.
  • Navarro García, F. (2008). Responsabilidad social corporativa: teoría y práctica. Madrid: ESIC. Porter, M. E. (2008). ¿Qué es la estrategia?, Harvard Business Review, 89(11), 100-117. Recuperado de: http://www.ucipfg.com/Repositorio/MAES/MAES-03/Unidad1/ESTRATEGIA%20MPORTER%202011.pdf
  • Porter, M. E., e Kramer, M. R. (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy”, Harvard Business Review, 80(12), pp. 56-68.
  • Porter, M. E., e Kramer, M. R. (2006). Strategy and society. The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92. Recuperado de https://www.sharedvalue.org/sites/default/files/resource-files/Strategy_and_Society.pdf
  • Prahalad, C. K., e Hammond, A. (2002). Serving the world’s poor, profitability. Harvard Business Review, 80, 4-11. Recuperado de https://barnabys.blogs.com/files/serving-the-poor--prahalad-hammond-.pdf
  • Preston, L. E., e O’Bannon, D. (1997). The corporate social-financial performance relationship. Business and Society, 36(4), 419-429. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039703600406
  • Pulido, A. (1987). Modelos econométricos. Madrid: Pirámide. Repetto, R., e Dustin, A. (2000). Pure profit: The financial implications of environmental performance. Washington, DC: World Resources Institute. Recuperado de: http://pdf.wri.org/pureprofit.pdf
  • Rodríguez, R., Dopico, A., e González, E. (2008). La responsabilidad social empresarial: un acercamiento a la realidad empresarial de Galicia. En E. J. de Castro Silva e F. J. Díaz de Castro (Coords.), Universidad, sociedad y mercados globales (pp. 309-324). AEDEM. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2751754
  • Roman, R. M., Hayibor, S., e Agle, B. R. (1999). The relationship between social and financial performance: repainting a portrait. Business Society, 38(1), 109-125. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039903800105
  • Simpson, G. W., e Kohers, T. (2002). The link between corporate social and financial performance: Evidence from the banking industry. Journal of Business Ethics, 35(2), 97-109.
  • Strandberg, L. (2010). La medición y la comunicación de la RSE: indicadores y normas. Cuadernos de la Cátedra “La Caixa” de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo, 9. Recuperado de: https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0322.pdf
  • Toro, D. (2006). El enfoque estratégico de la responsabilidad social corporativa: revisión de la literatura académica. Intangible Capital, 2(4), 338-358. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54920402
  • Valor, C., Kreisler, I., e Cuesta, M. de la (2003). Promoción institucional de la responsabilidad social corporativa. Boletín Económico del ICE, 2779, pp. 9-20. Recuperado de: https://www.ramonmillan.com/documentos/bibliografia/PromocionInstitucionalRSC_ICE.pdf
  • Vilar Fernández, J. M. (2006). Modelos estadísticos aplicados. 2ª ed. A Coruña: Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións.
  • Waddock, S. A., e Graves, S. B. (1997). The corporate social performance-Financial performance link. Strategic Management Journal, 18(4), 303-319. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/3088143?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Wernerfelt, B. (1984). A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171-180. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/2486175?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Williamson, O. E. (1965). The economics of discrecional y behavior. Managerial objetives in theory of the firm. Markhan.