O sector da construción en Galiciaresponsabilidade social empresarial e resultados financeiros

  1. Vilar Fernández, Juan Manuel 1
  2. Fe Marqués, Jaime 2
  3. Vasallo Rapela, Alejandro M. 2
  1. 1 Universidade da Coruña – Facultade de Informática
  2. 2 Universidade da Coruña – ETS de Enxeñaría de Camiños, Canais e Portos
Journal:
Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

ISSN: 1132-2799

Year of publication: 2019

Volume: 28

Issue: 1

Pages: 40-56

Type: Article

DOI: 10.15304/RGE.28.1.6162 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

Abstract

The company’s social responsibility, also called corporate social responsibility (CSR), is considered a key strategic factor in management. The purpose of this paper is to analyze the existing relationships between the CSR principles and the profitability of companies in the construction sector in Galicia. To this end, a review of the concept of CSR and its evolution is made; then, an analysis of the relationship between CSR and business results for Galician companies of the construction sector is carried out; finally, quantitative indicators are developed to evaluate the management and performance of the company and the theoretical approaches are compared with the results obtained through econometric modeling for a sample of 100 companies. This comparative analysis is done through return on assets (ROA,) or economic profitability, and return on equity (ROE), or financial profitability. We conclude that there is a positive relationship between financial returns and CSR, so the latter is consolidated as a source of competitive advantage

Funding information

En esta dirección, asociaciones, foros y grupos de interés han elaborado normas y recomendaciones para la redacción de esos informes, lo que ha derivado hacia iniciativas internacionales: el Global Reporting Initiative (GRI), el sistema de AENOR. RSE 165010 Sistema de Gestión de la Responsabilidad Social de las Empresas, la Cer-tificación SA 8000, la Guía en Responsabilidad Social ISO 26000, el Pacto Mundial, Forética, el World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) y los Principios de la OCDE sobre gobierno corporativo (2004). Los códigos internacionales de conducta y la competitividad global son analizados por Melé (1996), que describe sus posibilidades y limitaciones.

Funders

Bibliographic References

  • Agle, B. R., e Caldwell, C. B. (1999). Undesrtanding research on bussines values. Business and Society, 38(3), 326-387. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039903800305
  • Aguilera, R. V., e Jackson, G. (2003). The cross-national diversiy of corporate governance: Dimensions and determinants. Academy of Management Review, 28(3), 447-465. DOI: http://doi.org/10.2307/30040732
  • Allen, F., e Gale, D. (2002). A comparative theory of corporate governance. Wharton Financial Institutions Center Working Paper, 03-27. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania, Financial Institutions Center.
  • Archel, P. (2004). Las memorias de sostenibilidad de la Global Reporting Initiative. Partida Doble, 153, 48-59.
  • Argandoña, A. (1998). La teoría de los stakeholders y el bien común. Documento de Investigación, 355. Barcelona: Universidad de Navarra, IESE, División de Investigación. Recuperado de: https://studylib.es/doc/4751042/la-teor%C3%ADa-de-los-stakeholders-y-el-bien-com%C3%BAn
  • AECA. (2003). Marco conceptual de la responsabilidad social corporativa. Documento AECA, 1. Madrid: AECA, Comisión de Responsabilidad Social Corporativa. Recuperado de: https://aeca.es/publicaciones2/documentos/responsabilidad-social-corporativa/
  • Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York, NY: Harper & Row.
  • Calveras, A., e Ganuza, J. (2008). Responsabilidad social corporativa. Una visión desde la teoría económica. Cuadernos Económicos del ICE, 76, 102-118. DOI: https://doi.org/10.32796/cice.2008.76.5949
  • Campbell, J. L. (2007). Why would corporations behave inscially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 946-967. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2007.25275684
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate social performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1979.4498296
  • Carneiro, M. (2004). La responsabilidad corporativa interna: la nueva frontera de los recursos humanos. Madrid: ESIC.
  • Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Libro verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas (presentado por la Comisión). COM(2001) 366 final. Bruselas, Bélgica: Comisión de las Comunidades Europeas. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/committees/deve/20020122/com(2001)366_es.pdf
  • Consellería de Economía, Emprego e Industria. (2015). Guía RSE para el sector de la construcción. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, Consellería de Economía, Emprego e Industria.
  • Draper, N. R., e Smith, H. (1981). Applied regression analysis. 2nd. ed. New York, NY: Wiley.
  • Eells, R. (1956). The rationale of corporate philantropy. Vital Speeches of the Day, 23(7), 216-219.
  • Feldman, S. J., Soyka, P. A., e Ameer, P. G. (1997). Does improving a firm’s environmental management system and environmental performance. Result in a higher stock price? Journal of Investing, 6, 87-97. DOI: http://dx.doi.org/10.3905/joi.1997.87
  • Freeman, E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston, MA: Pitman. Friedman, M. (September 13, 1970). The social responsibility of business is to increase its profits. The New York Times Magazine (pp. 1-6).
  • Garriga, E., e Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of Business Ethics, 53(1-2), 51-71. DOI: https://doi.org/10.1023/b:busi.0000039399.90587.34
  • Gómez, F. (2008). Responsabilidad social corporativa y performance financiero: treinta y cinco años de investigación empírica en busca de un consenso. Principios: Estudios de Economía Política, 11, 5-24.
  • González, E., Alén, M. E., e Rodríguez, L. (2011). Benchmarking en responsabilidad social corporativa. El caso de las empresas gallegas. Cuadernos de Gestión, 11(extra 1), 101-120. DOI: https://doi.org/10.5295/cdg.100226eg
  • Griffin, J. J., e Mahon, J. F. (1997) The corporate social performance and corporate financial performance debate: Twenty five years of incomparable research. Business and Society, 36(1), 5-31. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039703600102
  • Hart, S. L. (1995). A natural resource based view of the firm. Academy of Management Review, 20 (4), 986-1114. DOI: http://doi.org/10.2307/258963
  • Hillman, A. J., e Keim, G. D. (2001). Valor del accionista, gestión de partes interesadas y problemas sociales. ¿Cuál es la línea de fondo? Revista de Gestión Estratégica, 22(2), 125-139.
  • Inglada, E., e Sastre, J.M. (2016). Reflexiones sobre responsabilidad social empresarial, responsabilidad pública y la sostenibilidad medioambiental. Revista Galega de Economía, 25(3), 5-22. Recuperado de: http://www.usc.es/econo/RGE/Vol25/rge2532.pdf
  • Judge, G. G., Griffiths, W. E., Hill, R. C., Lütkepohl, H., e Lee, T.-C. (1985). The theory and practice of econometrics. 2nd. edition. New York, NY: Wiley.
  • Linz, R. A. (1996). A resource-based-view of the socially responsible firm: Stakeholder interdependence, ethical awareness, and issue responsiveness as strategic assets. Journal of Business Ethics, 15(12), 1355-1363. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00411820
  • Lizcano, L. (2006). Buen gobierno y responsabilidad social corporativa. Partida Doble, 182(especial RSC), 20-35. Recuperado de https://aeca.es/old/comisiones/rsc/partidadoble_buen_gobierno.pdf
  • Melé, D. (1996). Códigos internacionales de conducta y competitividad global. Documento de Investigación, 314. Barcelona: Universidad de Navarra, IESE, División de Investigación. Recuperado de https://media.iese.edu/research/pdfs/DI-0314.pdf
  • Ministerio de Empleo y Seguridad Social. (2015). Estrategia española de responsabilidad social de las empresas. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social. Recuperado de: http://www.mitramiss.gob.es/es/rse/eerse/index.htm
  • Mishra, S., e Suar, D. (2010). Does corporate social responsibility influence firm performance of indian companies? Journal of Business Ethics, 95(4), 571-601. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-010-0441-1
  • Moskowitz, M. R. (1972). Choosing socially responsible stocks. Businness and Society Review, 1, 71-75.
  • Navarro García, F. (2008). Responsabilidad social corporativa: teoría y práctica. Madrid: ESIC. Porter, M. E. (2008). ¿Qué es la estrategia?, Harvard Business Review, 89(11), 100-117. Recuperado de: http://www.ucipfg.com/Repositorio/MAES/MAES-03/Unidad1/ESTRATEGIA%20MPORTER%202011.pdf
  • Porter, M. E., e Kramer, M. R. (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy”, Harvard Business Review, 80(12), pp. 56-68.
  • Porter, M. E., e Kramer, M. R. (2006). Strategy and society. The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92. Recuperado de https://www.sharedvalue.org/sites/default/files/resource-files/Strategy_and_Society.pdf
  • Prahalad, C. K., e Hammond, A. (2002). Serving the world’s poor, profitability. Harvard Business Review, 80, 4-11. Recuperado de https://barnabys.blogs.com/files/serving-the-poor--prahalad-hammond-.pdf
  • Preston, L. E., e O’Bannon, D. (1997). The corporate social-financial performance relationship. Business and Society, 36(4), 419-429. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039703600406
  • Pulido, A. (1987). Modelos econométricos. Madrid: Pirámide. Repetto, R., e Dustin, A. (2000). Pure profit: The financial implications of environmental performance. Washington, DC: World Resources Institute. Recuperado de: http://pdf.wri.org/pureprofit.pdf
  • Rodríguez, R., Dopico, A., e González, E. (2008). La responsabilidad social empresarial: un acercamiento a la realidad empresarial de Galicia. En E. J. de Castro Silva e F. J. Díaz de Castro (Coords.), Universidad, sociedad y mercados globales (pp. 309-324). AEDEM. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2751754
  • Roman, R. M., Hayibor, S., e Agle, B. R. (1999). The relationship between social and financial performance: repainting a portrait. Business Society, 38(1), 109-125. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039903800105
  • Simpson, G. W., e Kohers, T. (2002). The link between corporate social and financial performance: Evidence from the banking industry. Journal of Business Ethics, 35(2), 97-109.
  • Strandberg, L. (2010). La medición y la comunicación de la RSE: indicadores y normas. Cuadernos de la Cátedra “La Caixa” de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo, 9. Recuperado de: https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0322.pdf
  • Toro, D. (2006). El enfoque estratégico de la responsabilidad social corporativa: revisión de la literatura académica. Intangible Capital, 2(4), 338-358. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54920402
  • Valor, C., Kreisler, I., e Cuesta, M. de la (2003). Promoción institucional de la responsabilidad social corporativa. Boletín Económico del ICE, 2779, pp. 9-20. Recuperado de: https://www.ramonmillan.com/documentos/bibliografia/PromocionInstitucionalRSC_ICE.pdf
  • Vilar Fernández, J. M. (2006). Modelos estadísticos aplicados. 2ª ed. A Coruña: Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións.
  • Waddock, S. A., e Graves, S. B. (1997). The corporate social performance-Financial performance link. Strategic Management Journal, 18(4), 303-319. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/3088143?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Wernerfelt, B. (1984). A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171-180. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/2486175?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Williamson, O. E. (1965). The economics of discrecional y behavior. Managerial objetives in theory of the firm. Markhan.