La expresión musical desde el desarrollo auditivo y vocal en Educación Primaria

  1. Francisco César Rosa Napal
  2. Isabel Romero Tabeayo
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 4: EDUCACIÓN, DESARROLLO Y EXPRESIONES ARTÍSTICAS

Issue: 4

Pages: 30-33

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.04.366 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

From an educational perspective, the musical expression can manifest itself in different ways depending on the objectives proposed in each case. Therefore approaches to music education in general education, in conservatories and university faculties of education can be compared in order to generate new lines of action in the teaching- learning process of music. Starting from these principles emerged the initiative to make a didactic proposal auditory- vocal character aimed at student of primary education, with the participation of teachers from the three aforementioned entities.

Bibliographic References

  • Camara, A. (2004). La actividad de cantar en la escuela: una práctica en desuso. Revista Psicodidáctica, Nº 17, pp. 75-84.
  • Carvajo, C. (1994). La tarea de enseñar melodías o canciones. Aula de innovación educativa, Nº 24, pp. 13-16.
  • Chacón, L. (2012). Qué significa evaluar en música. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, Volumen 9, pp 1-25.
  • Díaz, M. y Giráldez, A. (Coords.) (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical. Una selección de autores relevantes. Barcelona: Graó.
  • Jorquera, M. (2010). Modelos didácticos en la enseñanza musical: el caso de la escuela española. Revista Musical Chilena, N° 214, pp. 52-74.
  • Lopardo, C. (2011). La entonación en niños de 9 y 10 años: un estudio multicasos. Revista da ABEM, Nº.25, pp. 98-112.
  • Pascual, P. (ed.) (2002). Didáctica de la Música para Primaria. Madrid: Pearson Educación.
  • Randel, D. (ed.) (2006). Diccionario Harvard de la Música. Madrid. Alianza
  • Willems, E. (1994). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós.
  • Willems, E. (2001). El oído musical. La preparación auditiva del niño. Barcelona: Paidós.