Desarrollo de la integridad académica como oportunidad de justicia
-
1
Universidade da Coruña
info
- 2 Profesora Titular de Universidad
ISSN: 1575-0965
Year of publication: 2024
Issue Title: Neuroeducación y TIC
Volume: 27
Issue: 3
Pages: 153-169
Type: Article
More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado: REIFOP
Abstract
It is imperative that educational institutions work towards a just and democratic society in which all citizens have equal opportunities for development, regardless of difficulties or diversity. This study analyses teachers‘ and students’ views on the good practice of academic integrity to prevent negative behaviours that affect the development of social justice. The data collection has been carried out on the one hand, through three focus groups, with students from the five branches of knowledge of the Galician university system, and, on the other hand, with teachers who have responded to the open question of the questionnaire " Academic Integrity Questionnaire” (CUGIA-P1). The results show how the understanding of academic integrity is forged on concepts such as; honesty, justice, responsibility, trust, respect and effort. It is concluded that the development of academic integrity is a promoter of fair actions, which will be reflected in the personal, academic, social and professional spheres. Therefore, Higher Education classrooms become an opportunity to develop the ethical bases for the development of citizenship.
Bibliographic References
- Alemán, A. (2019). Ética universitaria: el papel de la universidad en los valores de la integridad académica. Integridad académica, 6, 22-23. https://issuu.com/integridadacademica/docs/revista_ia_-_ene-jun_2019_-_digital/1
- Aquarone, F. (2021). Student experiences of democratic education and the implications for social justice. Theory and Research in Education, 19, 40- 64. https://doi.org/10.1177/14778785211005695.
- Aspeé, J., González, J., & Cavieres-Fernández, E. (2019). Instrumento para medir el compromiso estudiantil integrando el desarrollo ciudadano, una propuesta desde Latinoamérica. Revista Complutense de Educación, 30(2), 399-421. https://doi.org/10.5209/RCED.57518
- Braun, V., & Clarke, V. (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide. Sage.
- Bretag, T. (Ed.). (2016). Handbook of Academic Integrity. Springer.
- Bretag, T. (2020). Introduction to A Research Agenda for Academic Integrity: emerging issues in academic integrity research. En T. Bretag (ed.), A Research Agenda for Academic Integrity (pp.1-12). https://doi.org/10.4337/9781789903775.00007.
- Chen, F. (2020). An Empirical Study of Teacher-Student Interaction in College English Classroom from the Perspective of Educational Equality. Revista De Cercetare Si Interventie Sociala, 71, 41-58. https://doi.org/10.33788/rcis.71.3.
- Creswell, J.W., & Clark, V.I. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Sage Publications.
- Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2017). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications.
- Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Sage Publications.
- Fielding, M. (2012). Beyond Student Voice: Patterns of Partnership and the Demands of Deep Democracy. Revista de Educación, 359, 45-65. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-359-195
- Erazo, O. (2012). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 2(2), 144-173. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815141
- Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
- Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
- Flores-Kanter, P.E., & Medrano, L. A. (2019). Núcleo básico en el análisis de datos cualitativos: pasos, técnicas de identificación de temas y formas de presentación de resultados. Interdisciplinaria, 36(2), 203-215. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.13
- Fraser. N (2008). Escalas de justicia. Herder.
- Gallant, T., & Bertram, T. (2008). Academic Integrity in the Twenty-First Century: A Teaching and Learning Imperative. ASHE Higher Education Report, 33(5), 1-143. https://doi.org/10.1002/aehe.3305
- Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1), 55-60. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
- Herrera Rodríguez, J. I., Guevara Fernández, G. E., & Munster de la Rosa, H. (2015). Los diseños y estrategias para los estudios cualitativos. Un acercamiento teórico-metodológico. Gaceta Médica Espirituana, 17(2), 120-134. https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1015/pdf_56
- Huertas, E., & Vigier, F. (2010). El grupo de discusión como técnica de investigación en la formación de traductores: dos casos de su aplicabilidad. Entreculturas, Revista de Traducción y Comunicación Intercultural, 2, 181-196. https://doi.org/10.24310/Entreculturasertci.vi2.11766
- International Centre for Academic Integrity (ICAI) (2021). Fundamental values of academic integrity. ICAI. https://academicintegrity.org/resources/fundamental-values
- Kiro, C. (2019). Equity, Ethnicity, Diversity, and Excellence in Education. Oxford Bibliographies. https://doi.org/10.1093/obo/9780199756810-0220.
- Krueger, R. A., & Casey, M. A. (2015). Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. SAGE Publications.
- Martínez Domínguez, L. (2014). La Responsabilidad Social Corporativa en las instituciones educativas. Estudios de Educación, 27, 169-191. https://doi.org/10.15581/004.27.169-191
- Macfarlane, B., Zhang, J., & Pun, A. (2014). Academic integrity: a review of the literature. Studies in Higher Education, 39(2), 339-358. https://doi.org/10.1080/03075079.2012.709495
- Mason, J. (2010). Métodos de Investigación Cualitativa. SAGE Publications.
- Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis. An expanded sourcebook. SAGE Publications.
- Miles, M.B., Huberman, A.M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.
- Mills, M., Riddle, S., McGregor, G., & Howell, A. (2021). Towards an understanding of curricular justice and democratic schooling. Journal of Educational Administration and History, 54, 345 - 356. https://doi.org/10.1080/00220620.2021.1977262.
- Moriarty, C., & Wilson, B. (2022). Justice and Consistency in Academic Integrity: Philosophical and Practical Considerations in Policy Making. Journal of College and Character, 23(1), 21-31. https://doi.org/10.1080/2194587X.2021.2017971
- Muñoz Cantero, J.M., Espiñeira Bellón, E.M.., Porto Castro, A.M.., Mosteiro García, M.J. (2024). Cuestionario de evaluación de integridad académica. Número de asiento registral 03 / 2024 / 474.
- Murillo, F. J., y Hernández, R. (2011). Hacia un Concepto de Justicia Social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/4321
- Parnther, C. (2020). Academic misconduct in higher education: A comprehensive review. Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, 1(1), 25-45. https://doi.org/10.29252/johepal.1.1.25
- Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. Sage Publications.
- Pérez-Crego, M. C., Muñoz-Cantero, J. M., & Espiñeira-Bellón, E. M. (2022). La construcción de ciudadanía con conciencia ética desde la honestidad académica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(3), 123-143. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.007
- Piza Burgos, N. D., Amaiquema Marquez, F. A., & Beltrán Baquerizo, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, 15(70), 455-459. http://conrado.ucf. edu.cu/index.php/Conrado
- Rebollo-Catalán, A., & Jiménez-Cortés, R. (2018). El rigor de la investigación cualitativa para garantizar su publicación. Aula Magna 2.0. [Blog]. https://doi.org/10.58079/nesr
- Rodas, F. D. y Pacheco, V. G. (2020). Grupos Focales: Marco de Referencia para su Implementación. INNOVA Research Journal, 5(3), 182-195. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1401
- Ruiz-Corbella, M., & García-Blanco, M. (2022). Teoría de la educación. Educar mirando al futuro. Narcea.
- Saldaña, J. (2021). The Coding Manual for Qualitative Researchers (4th ed.). Sage Publications.
- Shaeffer, S. (2019). Inclusive education: a prerequisite for equity and social justice. Asia Pacific Education Review, 20, 181-192. https://doi.org/10.1007/s12564-019-09598-w
- Taylor, S., & Bogdan, R.C. (1989). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
- Tauginienė, L., Gaižauskaitė, I., Glendinning, I., Kravjar, J., Ojsteršek, M., Ribeiro, L., Odiņeca, T., Marino, F., Cosentino, M., Sivasubramaniam, S., &, Foltýnek, T. (2018). Glosario de Integridad Académica. Reporte ENAI 3G [en línea]: versión revisada.
- Tetyana, K., Mykhailova, P., & Liudmyla, M. (2023). The role of educational institutions in the development and management of social responsibility. Digital economic andeconomic segutity, 6(6), 52-55. https://doi.org/10.32782/dees.6-10.
- Torres Santomé, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Morata.
- Tourón, J., Lizasoain Hernández, L, Navarro Asencio, E., & López-González., E. (2023). Análisis de datos y Medida en Educación. Editorial UNIR.
- Treviño, E., Béjares, C., Villalobos, C., & Naranjo, E. (2016) Influence of teachers and schools on students’ civic outcomes in Latin America. The Journal of Educational Research, 0(0), 1-15. https://doi.org/10.1080/00220671.2016.1164114
- Urbano, P. (2016). Análisis de datos cualitativos. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 3(1), 113-126. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/fedumar/article/view/1122