Fisac y el cinelos estudios Bronston en Las Matas

  1. Sánchez Lampreave, Ricardo 1
  2. Anton Barco, Maria 2
  1. 1 Universidad de A Coruña, A Coruña
  2. 2 Universidad San Pablo-CEU, CEU Universities
Journal:
Informes de la construcción

ISSN: 0020-0883

Year of publication: 2024

Volume: 76

Issue: 573

Type: Article

DOI: 10.3989/IC.6600 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Informes de la construcción

Abstract

In the late 1950s, Miguel Fisac was commissioned to design the film studios for American-Jewish producer Samuel Bronson on the outskirts of Madrid. The ill-fated project never saw the light of day, but photographs of a large model and some interesting sketches and diagrams in which Fisac studied large-scale arrangement of sets following a functionalist modernity scheme of open blocks for fractionalized programs have been preserved. This project constitutes the largest arrangement of those projected by Fisac, almost a small city. Constructive and structural aspects of the project show the issues that he had on his work table at that time and the solutions are recognizable in other projects of that decade.

Bibliographic References

  • (1) Fisac, M. (1972). Las dos traiciones. ABC, (pp. 19), (1972, 22 de noviembre).
  • (2) Fisac, M. Acuarela Áng. Inf. Dcha. Chicago 1/T 20-sept 55 I 230 x 330 mm/ firmado inv. MF 94 / Colección Ana María Badell / [Cat. 152]).
  • (3) Cebolla, P. (1986). Véanse los sucesivos avances de la investigación del crítico Pascual Cebollada sobre la historia del cine en Madrid: El cinematógrafo en Madrid, 1896-1960. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.
  • (4) Cebolla, P. (1996). El cine en Madrid. Madrid: Comunidad de Madrid.
  • (5) Cebolla, P., Santa Eulalia, M. (2000). Madrid y el cine. Panorama filmográfico de cien años de historia (pp. 39-42). Madrid: Consejería de Educación. Comunidad de Madrid.
  • (6) García de Dueñas, J. (2000). El Imperio Bronston (pp. 234). Madrid: Ediciones del Imán.
  • (7) Fernández, G., Fernández, A. (2009). Construir lo imposible. Samuel Bronston y sus producciones en la historia del cine español", El productor y la producción en la industria cinematográfica. Actas del II Congreso Internacional sobre Análisis Fílmico. Madrid: Editorial Complutense. Universidad Complutense de Madrid (pp. 189-202).
  • (8) Conversación con el autor, Cerro del Aire, Madrid, 16-VI-2005.
  • (9) Sanchez Lampreave, R. (2006). In memoriam. Miguel Fisac: lo repetido lo diferente. Arquitectura COAM, nº 344, 2T (pp. 114-115).
  • (10) Fisac, M. (s.f.). Memoria de "Proyectos de edificios de la Institución para Formación de Profesorado de Enseñanza Media y Profesional, en la Ciudad Universitaria, Madrid. Segunda fase" (pp. 1-3).
  • (11) Fisac, M. (1967). Dos obras de Fisac en Madrid: Edificio Vega para oficinas y vivienda unifamiliar en Somosaguas. Informes de la Construcción, 20 (195), 3-12. https://doi.org/10.3989/ic.1967.v20.i195.3965
  • (12) Sanchez Lampreave, R. (2021). Miguel Fisac juega: inventiva y convención. Los edificios Vega que no fueron. Actas del VI Congreso internacional Pioneros de la arquitectura moderna española. El proceso del proyecto. Madrid: Fundación Alejandro de la Sota. (pp. 394-406).
  • (13) Arquitectura Viva, nº 101, mayo-junio 2003.