La atención a la discapacidad en la formación y acreditación del profesorado universitario

  1. Gerpe Pérez, Enelina Mª
  2. Porto Castro, Ana Mª 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Ano de publicación: 2024

Volume: 38

Número: 99

Páxinas: 33-50

Tipo: Artigo

DOI: 10.47553/RIFOP.V99I38.2.98249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Resumo

The role of teachers in the process of inclusion of students with disabilities is key, both in the educational stages prior to starting at the university, as well as in their entry and permanence and, therefore, their training in this regard is also key. Despite this, the percentage of university professors who receive training on inclusion and attention to students with disabilities is very low, and the actions undertaken by universities are scarce, which constitutes a major obstacle to identify the specific needs required by these students and to establish, develop and formulate changes in the teaching and learning process. This work aims to know the assessment of university students on the adaptation of materials, methodology, evaluation criteria and flexibility of the academic tasks carried out by teachers in the classrooms to attend students with disabilities and verify possible differences depending on of sex, contact with the disability and branch of knowledge. We worked with a quantitative and descriptive approach, and a sample of 1,099 undergraduate students selected through a non-probabilistic convenience sampling, to whom a questionnaire was applied. The main results emphasize that teachers, whenever possible, make the delivery of work more flexible and adapt the materials, methodology and evaluation to the needs of students with disabilities and it is concluded that the training of university teachers on this matter is necessary, and that it should It is also a key element to consider in the processes for its accreditation.

Referencias bibliográficas

  • Abellán, J. y Sáez-Gallego, N. (2020). Opiniones relativas a la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales mostradas por futuros maestros de infantil y primaria. Revista Complutense de Educación, 31(2), 219-229. https://doi.org/10.5209/rced.62090
  • Barrera, Mª. G. y De Luna, L. (2019). Actitudes del alumno hacia las personas con discapacidad en el Centro Universitario del Sur. Enseñanza e Investigación en Psicología, Nº. Esp., 65-78.
  • Carballo, R. (2016). La formación del profesorado universitario: una perspectiva a través de la oferta formativa y los responsables de la formación. Editorial Académica Española.
  • CERMI (2020). Universidad y discapacidad. La inclusión de las personas con discapacidad en la Universidad española. Grupo Editorial Cinca.
  • CIF. Organización Mundial de la Salud (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Secretaría General de Asuntos Sociales. Instituto de Migraciones y Servicios Sociales.
  • Collins, A., Azmat, F. y Rentschler, R. (2018). ‘Bringing everyone on the same journey’: revisiting inclusion in higher education. Studies in Higher Education, 44(8), 1475-1487. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1450852
  • Cortés, M. D. y Moriña, A. (2014). Luces y sombras en la Enseñanza Superior desde la perspectiva del alumnado con discapacidad en el área de Ciencias de la Salud. Revista de Investigación en Educación, 12(2), 164-175. http://webs.uvigo.es/reined/
  • Cubo Delgado, S., Martín Marín, B. y García Ramos, J.L. (Coord.) (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Pirámide.
  • Dalmau, M., Guasch, D., Sala, I., Llinares, M., Dotras, P., Álvares, M. H. y Giné, C. (2015). Diseño Universal para la Instrucción (DUI). Indicadores para su implementación en el ámbito universitario. Universitat Ramon Llull/ Cátedra d’Accesibilitat de la Universitat Politècnica de Cataluny.
  • Dotras, P., Llinares, M. y López, P. (2008). Propuesta de formación al profesorado en el contexto de la Universidad Pública [Presentación Comunicación]. V Congreso Internacional de Psicología y Educación: los retos del futuro. España, Oviedo.
  • Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J. y Tadeu, P. (2020). Formación del profesorado y TIC para el alumnado con discapacidad: una revisión sistemática. Revista Brasileira de Educaçao Especial, 26(4), 711- 732. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0078
  • Fundación Universia (2021). Universidad y Discapacidad. V Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de las personas con discapacidad. https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/c
  • García-Cano, M., Hinojosa Pareja, E., Buenestado Fernández, M. y Jiménez Millán, A. (2022). Innovación docente para la igualdad y para la diversidad en las políticas universitarias de España. Aula Abierta, 51(1), 75-84. https://doi.org/10.17811/rifie.51.1.2022.75-8
  • Gerpe, E.M. (2020). El alumnado con discapacidad en el contexto de la educación superior: el caso del sistema universitario de Galicia (tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela). Minerva, Repositorio Institucional USC. https://hdl.handle.net/10347/24530
  • González Cortés. E. y Roses Campos, S. (2014). ¿Barreras invisibles? Actitudes de los estudiantes universitarios ante sus compañeros con discapacidad. Revista Complutense de Educación, 27(1), 219-235. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45702
  • Hernández, C. M., Fernández, G., Álvarez, J. L. y Hernández, Mª. (2019). La formación del PDI en Atención a la Diversidad e Inclusión en las Universidades Españolas. Exploración y Relación entre Variables. En J. Murillo y C. Martínez-Garrido (Coord.), Investigación comprometida para la transformación social: actas del XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa (pp. 397-403). AIDIPE
  • Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/ 2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 13 de abril de 2007, núm. 89, pp. 16241–16260. https://www.boe.es/eli/es/lo/2007/04/12/4
  • Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 21 de diciembre de 2001, núm. 307, pp. 49400–49425. https://www. boe.es/buscar/pdf/2001/BOE-A-2001-24515-consolidado.pdf
  • Maldonado Osuna, M. G., Norzagaray Benítez, C. C. y González Lizárraga, M. G. (2021). Barreras y facilitadores de los docentes para la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Universidad. RAES, 13(22), 126-141.
  • Márquez Cabellos, N., Jiménez García, S. y Moreles Vázquez, J. (2021). Formación docente para una enseñanza inclusiva. Estudio de caso: Universidad de Colima. Revista Panamericana e Pedagogía, 32, 43-59.
  • Mayo, Mª. E., Fernández, J. C. y Roget, F. (2020). La atención a la diversidad en el aula: dificultades y necesidades del profesorado de educación secundaria y universidad. Contextos Educativos, Revista de Educación, 25, 257-274 https://doi.org/10.18172/con.3734.
  • Milic M. y Dowling M. (2015). Social support, the presence of barriers and ideas for the future from students with disabilities in the higher education system in Croatia. Disability & Society. Published online. http://dx.doi.org/10.1080/09687599.2015.1037949
  • Moriña, A. y Carballo, R. (2018). Profesorado universitario y educación inclusiva: respondiendo a sus necesidades de formación. Psicología Escolar e Educacional, 87-95. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2018/053
  • Ocampo González, A. (2012). Inclusión de estudiantes en situación de discapacidad a la educación superior. Desafíos y oportunidades. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6(2), 227-239.
  • ONU (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible de las Naciones Unidas. ONU. ONU (2006). Convención de la ONU sobre los derechos de las personas con discapacidad. Recuperado de https://www.discapnet.es/areastematicas/nuestros-derechos/tus-derechos-fondo/convencion-internacional
  • Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
  • Perera, V., Melero, N. y Moriña, A. (2022). Prácticas docentes para una educación inclusiva en la universidad con estudiantes con discapacidad. Revista Mexicana de Investigación Pedagógica, 27(93), 433-454.
  • Pérez-Castro, J. (2021). Condiciones para la docencia inclusiva: análisis desde las barreras y los facilitadores. Revista iberoamericana de educación superior, 12(33), 138-157. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.202 1.33.862
  • Sandoval, M., Simón, C. y Márquez, C. (2019). ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Revista Complutense de Educación, 30(1), 261-276. https://doi.org/10.5209/RCED.57266
  • Solís, P. y Arroyo, D. (2022). Actitudes docentes hacia alumnos con discapacidad, punto de partida para la educación inclusiva: una perspectiva de sexo, edad y experiencia previa. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 15(30), 72-81
  • UNESCO (2015). Declaración de Incheon, Educación 2030. Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137_spa
  • Villa, A., Galindo-Domínguez, H., Loaiza, M. I. y Andrade, P. (2022). Percepción valorativa de los estudiantes sobre la calidad del aprendizaje en sus estudios. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(1), 41-63. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.13727
  • Vilhena, F., Gomes, E., Cezar, P., Lozano, D. y Gomes, C. (2018). Formação de formadores e suas significações para a educação inclusiva. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 44(1), 1678- 4634. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844176672