Limitantes formativas en la praxis profesionalEstudio de la situación de periodistas en chile, méxico, ecuador y colombia

  1. Gutiérrez Atala, Fernando
  2. Domínguez Panamá, Juan
  3. Odriozola Chné, Javier
  4. Ferreira Jiménez, Javier
Revista:
COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo

ISSN: 2219-7168

Año de publicación: 2017

Volumen: 8

Número: 1

Páginas: 37-47

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo

Resumen

This article determine the journalists perception in four Latin American countries (Chile, Mexico, Ecuador and Colombia) about university education and their level of satisfaction with this process, including technical, theoretical and practical aspects. 160 interviews were held for active journalists of the subgroups (40 per country and 10 on each media: newspapers, radio, television, cybermedia). The methodological method was the semi-structured interview and focused on extracting results from two perspectives: a spontaneous response to investigate the presence of ten pre-defined conditions that mark the journalistic work, although for the present report only the formative conditioning factors. Secondly, the análisis was conducted through a suggested response, to delve into specific aspects. The study´s contribution is to show the direct story regarding the insolvencies observed in the formative process and the contrast that the subjects can make from the professional trench. Although the situation and opinion to academic training in the quality journalism varies by country, journalists coincide in a series of shortcomings in educational systems that require a revision and eventual reformulation.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, J. (2010). Cibermedios: conceptualización y tipologías. En M.A. Cabrera (ed.) Evolución tecnológica y cibermedios. Comunicación Social: Zamora.
  • Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación Cualitativa. Madrid: ESIC.
  • Canga, J. (2001). Periodismo e Internet: nuevo medio, vieja profesión. Estudios sobre el mensaje periodístico, 2001 (7). Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0101110033A/12804
  • Deuze, M. (2004). What is multimedia journalism? Journalism Studies, 5 (2)
  • Deuze, M. (2005). What is journalism? Professional Identity and ideology of journalist reconsidered. Journalism "Teory, Practice and Criticism, 6(4).
  • Elías, C. (2004). La especialización periodística como herramienta para paliar la vulnerabilidad del redactor ante las fuentes manipuladoras. En M. J. Casals (Coord.), Mensajes periodísticos y sociedad del conocimiento. Madrid: Fragua.
  • Foro de Periodismo Argentino (2008). Estándares profesionales e indicadores de calidad periodística. Buenos Aires: Universidad de Palermo.
  • Fuentes N. R. (2014). Postgrados e investigación en Comunicación en México: ¿estancamiento o evolución de la desarticulación múltiple? Comunicación y Sociedad, (22). Recuperado de http://www.revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/47/63
  • Fuller, J. (1997). News values: ideas for an information ages. Chicago: University of Chicago Press.
  • Gutiérrez Atala, F. (2012). Hacia el nuevo perfil del periodista actual: especializado, negociador, empoderado y autónomo. Revista Iberoamericana de Comunicación, RIC (22).
  • Gutiérrez-Atala, F., Ferreira-Jiménez, J., & Pajoni, H. (2015). Estudio sobre los efectos de la presión política y ciudadana en las rutinas profesionales de periodistas de tres ciudades latinoamericanas. Comuni@cción - Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 6(2).
  • Gutiérrez-Atala, F., Odriozola-Chéné, J., Aguirre-Mayorga, C., Bernal-Suárez, J. D., Ferreira, J., Laurencio, L., Aguirre, P. (2015). Periodismo condicionado: autodiagnóstico sobre cómo cumplen su función los periodistas de Chile, Argentina, Paraguay, Ecuador, Colombia y México en la era de la transparencia. En R. Cetina-Presuel, L. Corredoira, & F. Gutiérrez-Atala (Eds.), Medios y periodistas en la era del Gobierno Abierto y la Transparencia. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Gutiérrez-Atala, F., Odriozola-Chéné, J., Ferreira, J., Anaya-Ávila, P., & Pajoni, H. (2016). El peso de la presión social y política: estudio de las limitaciones que condicionan el desempeño de los periodistas en cinco países latinoamericanos. Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social« Disertaciones», 9(1), http://doi.org/http://dx.doi.org/10.12804/disertaciones.09.01.2016.05
  • Hanitzsch, T., Anikina, M., Berganza, R., Cangoz, I., Coman, M., Hamada, B., … Moreira, S. V. (2010). Modeling perceived influences on journalism: Evidence from a cross-national survey of journalists. Journalism & Mass Communication Quarterly, 87(1), 5-22. http://doi.org/doi: 10.1177/107769901008700101
  • Hernández R. M. (2004). La formación universitaria de periodistas en México. Comunicación y Sociedad, (1). Recuperado de http://www.revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/4235
  • Inglehart, R., & Carballo, M. (1997). Does Latin America exist? (And is there a Confucian culture?): A global analysis of cross-cultural differences. PS: Political Science & Politics, 30(1), http://doi.org/dx.doi.org/10.2307/420668
  • Kobach, B., y Rosenstiel, T. (2001). "The elements of journalism: what newspeoples should know and the public should expect. Nueva York: Three Rivers Press.
  • López García, X. (2010). La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico. Revista Latina de Comunicación Social, (65). DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-896-231-243
  • McChesney, R (2004). The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the Twenty-First Century. New York: MonthlyReviewPress.
  • Mellado, C (2009). Periodismo en Latinoamérica: Revisión histórica y propuesta de un modelo de análisis. Comunicar, (33). Recuperado de: http://www.revistacomunicar.com/numeros_anteriores/archivospdf/33/c33-2009-03-011.pdf
  • Mellado, C. (2010). Reflexiones sobre la oferta académica, la situación laboral y la formación del periodista en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 16 (1) Recuperado de: http://200.74.222.178/index.php/rcs/article/view/13664/13647
  • Mellado, C (2012). The Chilean Journalists, en The Global Journalist in at 21th Century, D. Weaver &L. Willnat, Eds. Nueva York: Routledge
  • Meyer, P. (2004) Saving Journalism: How to nurse the good stuff until it pays, Columbia Journalism Review, Nov-Dec 2004.
  • Meyer, P. (2004) The Vanishing Newspaper: saving journalism in the information age. Columbia: University Missouri Press.
  • Oller-Alonso, M., & Meier, K. (2012). La cultura periodística de España y Suiza. Madrid: Fragua.
  • Punín, M.I. (2012). Los estudios de comunicación social/periodismo en el Ecuador. Una visión crítica al rol de la universidad y la academia. Razón y Palabra, 17(79).Recuperado de: http://oldversion.razonypalabra.org.mx/N/N79/V79/66_Punin_V79.pdf
  • Punín, M.I; Rivera, D. & Cuenca, P. (2014). Cuánto la vocación prima: La situación laboral del periodista digital en Ecuador y su formación académica. ComHumanitas, 5(1). Recuperado de: http://comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/54/pdf_13
  • Ramonet, I. (2011). La explosión del periodismo. Internet pone en jaque a los medios tradicionales. Argentina: Capital Intelectual S.A.
  • Reese, S. (1999). Hacia una comprensión del periodista global. El modelo de investigación de jerarquía de influencias. Comunicación y Sociedad, 12(2).
  • Reig, R. (2007). El periodista en la telaraña. Nueva economía, comunicación, periodismo, públicos. Barcelona, España: Anthropos.
  • Seijas, L (2001). Los sistemas informativos en la era digital. Madrid: Universitas S.A.
  • Serrano, P. (2012). Periodismo canalla. Los medios contra la información. Barcelona: Icaria.
  • Servicio Observatorio Internet. (2001). El rostro humano de la cultura general cómo nos afecta Internet. Bogotá, Colombia: Equipo Paulinas.
  • Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (2014). Mediating the Message in the 21st Century: A Media Sociology Perspective. New York: Routledge.
  • Shoemaker, P. & Reese, S. (1996). Mediating the Message. Theories of Influences on Mass Media Content. New York: Longman.