Condicionantes en la calidad de los contenidos de los cibermedios ecuatorianosconvergencia periodística, agenda temática e inmediatez
- Odriozola Chené, Javier 1
- Aguirre Mayorga, Consuelo 1
- Bernal Suárez, Juan David 1
-
1
Universidad de los Hemisferios
info
ISSN: 1988-2696
Year of publication: 2016
Issue: 22
Pages: 1103-1121
Type: Article
More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico
Abstract
This paper aims to determine the conditioning factors of the quality of news stories in digital journalism. The research addresses the quality of fifteen online media, and assesses them according with their original media outlet: radio, television or print. The study finds that quality content mainly is influenced by three aspects. First, the convergence processes that determine the ability of the media to adapt to online journalism. Second, the prominence of certain themes and their relationship with the development of some characteristics associated with quality journalism. Third, the immediacy as an homogenizer element in all online media. Thereby, we identify two elements that cause a heterogeneous development of the journalistic profession on the Internet and a third element that contributes to the uniform presentation of news stories in digital journalism.
Bibliographic References
- Aguirre, Consuelo y Bernal, Juan David (2014): “Contenidos periodísticos digitales: hacia un modelo de medición de calidad”. Comhumanitas: Revista científica de comunicación, vol. 5. Quito, Ecuador, Universidad de Los Hemisferios, 75-90.
- Althaus, Scott L. & Tewksbury, David (2002): “Agenda Setting and the ‘New’ News. Patterns of Issue Importance Among Readers of the Paper and Online Versions of the New York Times”. Communication Research, 29 (2), 180-207. Thousand Oaks, CA, Sage.
- Atamara, Tomás R. (2012): “La prudencia en la inmediatez del acto informativo [en línea]”. Ecos de la Comunicación, 5 (5). Buenos Aires, Pontificia Universidad Católica Argentina: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/prudencia-inmediatezacto-informativo.pdf [Consulta: 11 de abril de 2015]
- Bachmann, Ingrid y Harlow, Summer (2012): “Interactividad y multimedialidad en periódicos latinoamericanos”. Cuadernos de información, 30, 41-52. Santiago, Chile, Pontificia Universidad Católica de Chile.
- Benson, Rodney; Blach-Orsten, Mark; Powers, Matthew; Willig, Ida; and Vera, Sandra (2012): “Media Systems Online and Off: Comparing the Form of News in the United States, Denmark, and France”. Journal of Communication, 62, 21-38. Malden, MA, Wiley.
- Bernete, Francisco (2013): “Análisis de contenido (cuantitativo y cualitativo)” en Lucas Marín, Antonio y Noboa, Alejandro (coords.): Conocer lo social: estrategias y técnicas de construcción y análisis de datos. Montevideo, Uruguay, Fundación de Cultura Universitaria, 221-262.
- Bogart, Leo (1989): Press and Public. Who reads what, when, where, and why in American Newspapers. Hillsdale, Michigan, Lawrence Erlbaum.
- Boczkowski, Pablo J. & De Santos, Martin (2007): “When more media equals less news. Patterns of content homogenization in Argentina's leading print and online newspapers”. Political Communication, 24 (2), 167-180. Philadelphia, PA, Taylor & Francis.
- De Pablos, José Manuel y Mateos, Concha (2004): “Estrategias informativas para acceder a un periodismo de calidad en prensa y TV: Patologías y tabla de "medicación" para recuperar la calidad de la prensa”. Ámbitos, 11-12, 341-365. Sevilla, España, Universidad de Sevilla.
- Canavilhas, Joāo (2011): “El nuevo ecosistema mediático”. Index.comunicación, 1, 13-24. Madrid, España, Universitas.
- Canavilhas, Joāo (2007): Web journalism: from the inverted pyramid to the tumbled pyramid. Covilha, Portugal, Labcom: http://www.bocc.ubi.pt/pag/canavilhas-joaoinverted-pyramid.pdf [Consulta: 2 de febrero de 2015]
- Casero, Andreu (2008): “Modelo de relación entre periodistas y políticos: La perspectiva de la negociación constante”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, 111-128 Madrid, España, Ediciones Complutense.
- Castillo, Antonio (2004): “Comunicación estratégica e institucional. Estrategias de comunicación”. ZER: Revista de estudios de comunicación, 17, 189-207. Bilbao, España, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
- Domingo, David (2004): “Rutinas profesionales y valores en las redacciones de medios digitales catalanes: periodismo digital en contextos reales”, en el II Congreso Online del Observatorio de la Cibersociedad, del 2 al 14 de noviembre, Barcelona, España, Observatorio para la Cibersociedad.
- Downs, Anthony (1972): “The issue-attention cycle”. The public interest, 28, 38-55. New York, National Affairs.
- Fidalgo, António (2004): “Jornalismo online segundo o modelo de Otto Groth”. Pauta Geral, 11 (6), 1-13. S. Salvador da Bahia, Universidade Estadual de Ponta Grossa.
- García, José Alberto (2007): “El infoentretenimiento en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 35, 47-63. Universitat Autònoma de Barcelona & Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona.
- Hoogeveen, Martijn (1997): “Toward a Theory of the Effectiveness of Multimedia Systems”. International journal of human-computer interaction, 2 (3), 151-168. Philadelphia, PA, Taylor & Francis.
- Lacy, Sthepen & Fico, Frederick (1991): “The link between newspaper content quality and circulation”. Newspaper Research Journal, 12 (2), 46-57. Columbia, SC, Association for Education in Journalism and Mass Communication.
- Martínez Albertos, José Luis (2004): “Aproximación a la teoría de géneros periodísticos”, en Cantavella, Juan y Serrano, José: Redacción para periodistas. Informar e interpretar. Barcelona, España, Ariel, pp. 51-75.
- Masip, Pere; Díaz-Noci, Javier; Domingo, David; Micó-Sanz, Josep Lluís; y Salaverría, Ramón (2010): “Investigación internacional sobre ciberperiodismo. Hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia”. El profesional de la información, 19 (6), 568-576. Barcelona, España, EPI-SCP.
- McCombs, Maxwell (2012): “Civic osmosis. The social impact of media”. Comunicación y Sociedad, XXV (1), 7-14. Pamplona, Universidad de Navarra.
- McCombs, Maxwell (2006): Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona, Paidós.
- McCombs, Maxwell y Evatt, Dixie (1995): “Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la Agenda-setting”. Comunicación y Sociedad, VIII (1), 7-32. Pamplona, Universidad de Navarra.
- McCombs, Maxwell & Shaw, Donald (1972): “The agenda-setting function of mass media”. Public Opinion Quarterly, 36, 176-187. Oxford, Oxford University Press.
- McInerney, Claire R. & Bird, Nora J. (2005): “Assessing Website Quality in Context: Retrieving Information about Genetically Modified Food on the Web”. Information Research, 10 (2), paper 213: http://InformationR.net/ir/10-2/paper213.html. [Consulta: 15 de noviembre de 2014]
- McQuail, Denis (1992): Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. Thousand Oaks, CA, Sage.
- Navarro Lizy (2004): “1994-2004: Diez años del periodismo on line. Desde las primeras experiencias hasta el éxito de algunos medios y el fracaso de la mayoría”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 10, 159-174. Madrid, España, Ediciones Complutense.
- Neuman, W. Russell (1990): “The threshold of public attention”. Public Opinion Quarterly, 54 (2), 159-176. Chicago, USA, American Association for Public Opinion Research / Oxford University Press.
- Odriozola, Javier (2014): “The International Online Media Agenda. New Media, Old Agenda” in Larrondo, Ainara; Meso, Koldo & Tous, Anna (cords.): Shaping The News Online: A comparative research on international quality media. Covilha, Portugal, Labcom, en: http://www.livroslabcom.ubi.pt/book/119#sthash.zMnc70mg.dpuf [Consulta: 9 de marzo de 2015]
- Odriozola, Javier & Llorca, Germán (2014): “The Homogeneity Process in the Online Media Agenda. A Comparative Analysis of Spanish and Foreign Online Media”. Comunicación y Sociedad, 27 (3), 19-41. Pamplona, Universidad de Navarra.
- Palacios, Marcos (2005): “Natura non facit saltum: promessas, alcances e limites do desenvolvimento do jornalismo on-line e da hiperficça͂ o”. E-Compós, 2. http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/view/27/28 [Consulta: 3 de marzo de 2015]
- Picard, Robert G. (1998): “Measuring and interpreting productivity of journalists”. Newspaper Research Journal, 19 (4), 71-84. Columbia, SC, Association for Education in Journalism and Mass Communication.
- Ramírez de la Piscina, Txema; González, María; Aiestaran, Alazne; Zabalondo, Beatriz; y Aguirre, Antxoka (2014): “Periodismo de calidad en tiempos de crisis: Un análisis de la evolución de la prensa europea de referencia (2001-2012)”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 248-274. La Laguna, Tenerife, España, Universidad de La Laguna.
- Red de Periodismo de Calidad (2006): Propuesta de indicadores para un periodismo de calidad. México, Universidad Iberoamericana.
- Riffe, Daniel; Lacy, Sthepen; & Fico, Frederick (2005): Analyzing media messages: using quantitative content analysis in research. Nueva York, Lawrence Erlbaum.
- Rivera, Diana; Pereira, Xosé; y Yaguache, Jenny (2015): “Rutinas de producción informativa en los ciberdiarios de referencia de Ecuador: El Universo, El Mercurio, El Diario y Crónica de la Tarde”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 14-27. La Laguna, Tenerife, España, Universidad de La Laguna.
- Roberts, Marilyn; Wanta, Wayne; and Dzwo, Tzong-Horng (2002): “Agenda setting and issue salience online”. Communication Research, 29 (4),452-465. Thousand Oaks, CA, Sage.
- Russell, Frank M.; Thorson, Esther; Duffy, Margaret; and Choi, Heesook (2014): “Converging on Quality: Integrating the St. Louis Beacon and St. Louis Public Radio Newsrooms”, in McGill, Jennifer (coord.): AEJMC 2014 Conference. Newspaper and Online News, del 6 al 9 de agosto, Montreal, Canadá, AEJMC.
- Sánchez, Uriel Hernando (2012): “Modelos de Comunicación en la era digital”, en Sánchez, Uriel Hernando; Botero, Luis Horacio; y Giraldo, Andrés Felipe: Modelos de comunicación digital. Medellín, Colombia, Universidad de Medellín, pp. 69-86.
- Shapiro, Ivor (2010): “What´s a Good Story? Recognizing Quality in Jorunalist´s Work”, in Benedetti, Paul; Currie, Tim; and Kierans, Kim: The New Journalist: Roles, Skills and Critical Thinking. Toronto, Emond Montgomery, pp. 99-112.
- Wang, Tai-Li (2000): “Agenda Setting Online. An Experiment Testing The Effects of Hyperlinks in Online Newspapers”. Southwestern Mass Communication Journal, 15 (2), 59-70. Texas, Southwest Education Council for Journalism and Mass Communication.
- Weber, Robert Philip (1990): Basic content analysis. Thousand Oaks, CA, Sage.
- Wimmer, Roger D. & Dominick Joseph R. (1996): La investigación científica de los medios de comunicación: Una introducción a sus métodos. Barcelona, España, Bosch.
- Zhu, Jian-Hua (1992): “Issue competition and attention distraction. A zerosum theory of agenda setting”. Journalism Quarterly, 69 (4), 825-836. Iowa, American Association of Schools and Departments of Journalism.