El peso de la presión social y políticaestudio de las limitaciones que condicionan el desempeño de los periodistas en cinco países latinoamericanos

  1. Gutiérrez Atala, Fernando
  2. Odriozola Chéné, Javier
  3. Ferreira, Javier
  4. Anaya Ávila, Pilar
  5. Pajoni, Hernán
Journal:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Year of publication: 2016

Issue Title: Las culturas profesionales del periodismo

Volume: 9

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.12804/DISERTACIONES.09.01.2016.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Abstract

This text presents the first report of the research done by the erp research team (Estudio Rutinas Periodísticas), integrated by academicians from Chile, Ecuador, Colombia, Argentina and México, oriented to identify the conditions that affect the informative labor of Latin American journalists. The document allows getting to know the relation between journalists and political power and the restrictions that this sector has in the access to and the broadcasting of information. Furthermore, the research deepens on the influence of audiences in the construction of social reality that also configures as a condition to information work. In this way, and in the voice of journalists themselves, often observed as intermediators between the politic and the public agenda, the complex labor reality of journalists is exposed. The exposition and comparison between the obtained results allows to determine general tendencies applicable to Latin America as a whole and also to specific realities in each country, and to propose the general changes needed to secure that the profession will be able to fulfill effectively its social role.

Bibliographic References

  • Alonso, J. (2010). Cibermedios: conceptualización y tipologías. En M.A. Cabrera (ed.) Evolución tecnológica
  • y cibermedios (pp. 21-38). Comunicación Social: Zamora.
  • Barbero, M. (2003). La globalización en clave cultural. Una mirada latinoamericana. Renglones, (53),
  • pp.18-33. Recuperado de http://renglones.iteso.mx/upload/archivos/53_02_globalizacion.pdf
  • Casero, A.. (2008). Modelos de relación entre periodistas y políticos: La perspectiva de la negociación
  • constante. Estudios sobre el mensaje periodístico, (14), pp.111-128. Recuperado de https://revistas.ucm.
  • es/index.php/ESMP/issue/view/ESMP080811/showToc
  • Casero, A. (2006). La crisis política como fenómeno comunicativo. La emergencia del caso crítico, Sphera
  • Publica, (6), pp.179-192. Recuperado de http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/issue/view/7
  • Domingo, D. (2006). Inventing online journalism. Universitat Autónoma de Barcelona.
  • Eco, U. & Fabbri, P. (1978): Progetto si ricerca sull’utilizzazione dell’informazione ambientale. Problemi
  • dell’ Informazione, 3 (4), pp. 555-597.
  • Gandy, O. (1982). Beyond the Agenda-Setting. Information Subsidies and Public Policy. Nueva Jersey: Ablex.
  • García-Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires:
  • Paidós.
  • García de Torres, E., Yezers´ka L., Rost A., Calderín M., Edo C., Rojano M. … Corredoira L. (2011). Uso de
  • Twitter y Facebook por los medios iberoamericanos. El profesional de la información, 20 (6), pp. 611-620.
  • Grossi, G. (1985). Rappresentanza e rappresentazione. Milano: Franco Angeli.
  • Guerrero, M. & Márquez, M. (2014). El modelo “liberal capturado” de sistemas mediáticos, periodismo y
  • comunicación en América Latina. Temas de Comunicación. (29), pp.135-170. Recuperado de http://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/temas/index.php/temas/issue/view/N%C2%BA29%20%282014%29
  • Hanitzsch, T., Anikina M., Berganza M., Cangoz I., Coman M., Hamada B. … Wang Yuen K. (2010). Modeling
  • perceived influences on journalism: evidence from a cross-national survey of journalists. Journalism &
  • Mass Communication Quarterly, 87(1), pp. 5-22. Recuperado de http://jmq.sagepub.com/content/87/1.toc
  • Igartua, J.J., & Humanes, M.L. (2004). Teoría e investigación en comunicación Social. Madrid: Síntesis.
  • Inglehart, R., & Carballo, M. (1997). Does Latin America exist? (And is there a Confuncian culture?). A global
  • analysis of cross-cultural diffrences. PS: Political Science & Politics, (30), pp. 34-47. Recuperado de http://
  • journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8782753&fulltextType=RA&fileI d=S104909650004261X
  • Kennamer, J. D. (Ed.). (1994). Public opinion, the press, and public policy. California: Greenwood.
  • Krippendorff K. (1990) Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • Lasswell, H. D. (1948). The structure and function of communication in society. The communication of
  • ideas, (37), pp. 215-228.
  • Manheim, J. (1994). Strategic Public Diplomacy and American Foreign Policy. The Evolution of Influence.
  • Nueva York: Oxford University Press.
  • McChesney, R. (2004). The problem of the media: U.S. Communication Politics in the twenty-first century.
  • New York: Monthly Review Press.
  • Mellado, C. (2009). Periodismo en Latinoamérica: Revisión histórica y propuesta de un modelo de análisis,
  • Comunicar, (33), pp.193-201.
  • Messner, M., Linke, M., & Eford, A. (2011). Shoveling tweets: an analysis of the microblogging engagement
  • of traditional news organizations. In International Symposium on Online Journalism, Austin, Texas. Recuperado de https://online.journalism.utexas.edu/2011/papers/Messner2011.pdf
  • Oller, M., & Chavero, P. (2015). La percepción de los factores de influencia de los periodistas dentro de la
  • cultura periodística de Ecuador. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”,
  • (1), pp. 81-104. Doi: dx.doi.org/10.12804/disertaciones.01.2015.04
  • Oller, M., & Meier, K. (2012). La cultura periodística de España y Suiza. Madrid: Fragua.
  • Pérez, C. (2008). Comunicación política. Un reto para la especialización deperiodistas y fuentes. Ámbitos,
  • , p. 251-269.
  • Martínez Albertos, J. (1999). El periodismo en el siglo XXI: más allá del rumor y por encima del caos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 5, pp.15-35.
  • Ramonet, I. (2011). La explosión del periodismo. Buenos Aires: Capital intelectual.
  • Reese, S. (1999). Hacia una comprensión del periodista global. El modelo de investigación de jerarquías
  • de influencia. Comunicación y Sociedad, 12 (2), pp. 47-68. Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/8793/1/20100226104850.pdf
  • Rodrigo-Alsina, M. (2005). La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.
  • Rost, A. (2014). Interatividade: Definições, estudos e tendencias. En J. Canavilhas (ed.). Webjornalismo: 7
  • caraterísticas que marcam a diferença (pp. 53-88). Covilha, Portugal: labcom.
  • Schramm, W. (1982). Investigación acerca de la comunicación en los Estados Unidos. En W. Schramm
  • (ed.). La ciencia de la comunicación humana (pp. 3-20). Barcelona: Grijalbo.
  • Serrano, P. (2012). Periodismo canalla. Los medios contra la información. Barcelona: Icaria.
  • Serrano, P. (2014). La comunicación jibarizada. Barcelona: Península.
  • Shoemaker, P., & Reese, S. (1996). Mediating the Message. Theories of Influences on Mass Media Content.
  • New York: Longman.
  • Shoemaker, P., & Vos. T. (2009). Gatekeeping Theory. New York: Taylor & Francis.
  • Tuchman, G. (1983). La producción de la noticia: estudio sobre la construcción de la realidad. México: Gustavo Gili.
  • Vargas, M. (1998, 8 de diciembre). Sirenas en el Amazonas. El País. Recuperado de http://elpais.com/diario/1998/12/08/opinion/913071608_850215.html