Consideraciones generales sobre la potencialidad del turismo para el desenvolvimiento ruralEl Camino de Santiago como estudio de caso

  1. María José Andrade Suárez 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

ISSN: 1988-5261

Año de publicación: 2011

Volumen: 4

Número: 9

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

Resumen

The primitive conception of the Pilgrim's Way as a form of religious tourism has evolved into a more extensive cultural significance, giving a new dimension as a dynamic factor in the rural areas that lag. Thus, this research is intended to highlight the role of breaking instrument wielded by Camino de Santiago as tourism motor and, ultimately, as a strategic option for the Galician countryside development, surrounded by a deep economic and social crisis, has of a vast natural and cultural heritage. The objective of this research is to analyze the potential of the Camino de Santiago as a key factor for growth of rural areas to test the hypothesis that this type of tourism has helped boost economic development of rural municipalities menders. To accomplish this purpose, we present an empirical evaluation of the results from the data on the French Galician section of road, the main and most popular route, covering a total of fourteen municipalities in the provinces of Lugo and A Coruña in the period between 1991 and 2005. The examined variables selected as indicators of the action to invigorate the road corresponding to the demographic dynamics, market share and the number of business licenses and tourist rate.

Referencias bibliográficas

  • ÁLVAREZ SOUSA, A. (2005). “La contribución del turismo al desarrollo integral de las sociedades receptoras. Aspectos teórico-metodológicos”, Política y Sociedad, 42 (1): 57-84.
  • ÁLVAREZ SOUSA, A. (Dir.) (1999). Homo peregrinus. Santiago de Compostela: Ed. Xerais de Galicia.
  • BLANCO, R.; GARRIDO, S. (Coords.) (1994). Análise da Procedencia e Características da Afluencia Turística a Santiago no Xacobeo 92. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • CALATRAVA REQUENA, J. (1999). “El turismo rural como recurso endógeno en el desarrollo local”, En CANTO FRESNO, C (coord.)(1999) Desarrollo rural. Ejemplos europeos. Madrid: MAPA, pp. 67-91.
  • CALLEJO GALLEGO, J.; GUTIÉRREZ BRITO, J.; VIEDMA ROJAS, A. (2003). Análisis empírico de la demanda turística. Madrid: Ed. Ramón Aceres.
  • CALS, J; CAPELLÁ, J; VAQUÉR, E. (1995). El turismo en el desarrollo rural de España. Madrid: Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.
  • CANTO FRESNO, C. (Coord.) (1999). Desarrollo rural. Ejemplos europeos. Madrid: MAPA.
  • CID FERNÁNDEZ, X. M. (1999). Actores sociais e factores de cambio no medio rural. Universidade de Vigo.
  • GARCÍA COSTOYA, C. (1999). Las peregrinaciones jacobeas. Madrid: San Pablo.
  • GARCÍA DOCAMPO, M. (2003). A construcción social do territorio galego. Santiago de Compostela: TresCtres Editores.
  • GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, M. (2002). Sociología y ruralidades. La construcción del desarrollo rural en el valle de Liébana. Madrid. MAPA.
  • GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, M. (1999) “O turismo rural nas novas mitologías de desenvolvemento rural” en CID FERNÁNDEZ, X. M. (1999) Actores sociais e factores de cambio no medio rural. Universidade de Vigo, pp.: 135-150.
  • HERNÁNDEZ BORGE, J; DÍAZ FDEZ., J. A.; PATIÑO ROMARÍS, C. A. (coord.) (2000). O turismo en Galicia. Potencialidades endóxenas de desenvolvemento urbano e económico. Diputación Provincial de Pontevedra
  • IVARS BAIDAL, J.A. (1997). “¿Constituye el turismo la mejor apuesta para el desarrollo rural?”, en VALENZUELA RUBIO, M. 1997. Los turismos de interior. El retorno a la tradición viajera. Universidad autónoma de Madrid, pp.: 675-683
  • IVARS BAIDAL, J.A. (2.003) Planificación turística de los espacios regionales en España, Síntesis, Madrid.
  • KADT, E. DE (1979) Turismo: ¿pasaporte al desarrollo? Madrid: Endymion.
  • LÓPEZ OLIVARES, D. (2003). “El desarrollo turístico integrado en los espacios rurales de interior: su aplicación al producto de salud”, Cuadernos de Turismo, (11): 107-126
  • LÓPEZ PALOMEQUE, F. (1993). “Diversidad de tipologías que vertebran el Camino de Santiago” en DE TORRES LUNA, M. P.; PÉREZ ALBERTI, A.; LOIS GONZÁLEZ, R. C. (1993) Los Caminos de Santiago y el territorio. Congreso Internacional de Geografía. Xunta de Galicia. Santiago de Compostela, pp.: 801-823.
  • MÁRQUEZ FERNÁNDEZ, D. (2002) Nuevos horizontes en el desarrollo rural. Universidad Internacional de Andalucía: Akal.
  • MARTÍNEZ ROGET, F. (2004). Turismo rural en Galicia. Contribuciones al desarrollo sostenible. Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Comunicación Social e Turismo. Dirección Xeral de Turismo. Santiago de Compostela
  • MATHIESON, A., WALL, G. (1990). Turismo. Repercusiones económicas, físicas y sociales. México: Ed. Trillas.
  • McINTOSH, R. W.; GOELDNER, CH. R.; BRENT, J. R. (1991). Turismo. Planeación, administración y perspectivas. México: Ed. Limusa.
  • PARDELLAS DE BLAS, X. (2000) “O papel do turismo no desenvolvemento de espacio rural” en HERNÁNDEZ BORGE, J; DÍAZ FDEZ., J. A.; PATIÑO ROMARÍS, C. A. (coord.) (2000) O turismo en Galicia. Potencialidades endóxenas de desenvolvemento urbano e económico. Diputación Provincial de Pontevedra, pp.: 115-132.
  • PEDREÑO, A.; MONFORT, M. (1996). Introducción a la economía del turismo en España. Madrid: Ed. Civitas.
  • PORCAL GONZALO, Mª.C. (2003). “Propuestas de actuación para el desarrollo turístico sostenible de una comarca rural de media montaña”, Investigaciones Geográficas, 32: 65-90.
  • PRECEDO LEDO, A. (2004): Nuevas realidades territoriales para el siglo XXI: desarrollo local, identidad territorial y ciudad difusa. Madrid: Editorial Síntesis.
  • PRECEDO LEDO, A. et. al. (2007): “El turismo cultural como factor estratégico de desarrollo: el Camino de Santiago”, Estudios Geográficos, Vol. LXVIII, (262): 205-234.
  • ROYO VELA, M.; SERAROLS TARRÉS, C. (2005). “El turismo rural-cultural: un modelo de gestión del marketing turístico a nivel local, basado en la medida de la imagen del turismo”, Cuadernos de turismo, (16): 197-220.
  • SANTOS SOLLA, J.M. (1993). «El Camino de Santiago como alternativa turística de Galicia», Congreso Internacional de Geografía: Los Caminos Santiago y el territorio. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. pp. 783-799.
  • SANTOS SOLLA, X. (1999). “Mitos y realidades del Xacobeo”, Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 27: 103-117.
  • SANTOS, X. (2002). «Pilgrimage and Tourism at Santiago de Compostela», Tourism Recreation Research, 27 (2): 41-50.
  • SANTOS SOLLA, X. (2006). «El Camino de Santiago: turistas y peregrinos hacia Compostela», Cuadernos de Turismo, (18):135-150.
  • VALENZUELA RUBIO, M. (1997). Los turismos de interior. El retorno a la tradición viajera. Universidad autónoma de Madrid.
  • VERA, F., LÓPEZ PALOMEQUE, F., MARCHENA, M., ANTÓN, S. (1997). Análisis territorial del turismo. Barcelona: Editorial Ariel Geografía.