Botar por fóra do textohipersexualización e cousificación das autoras

  1. Lema París, Ánxela 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Abriu: estudos de textualidade do Brasil, Galicia e Portugal

ISSN: 2014-8526 2014-8534

Year of publication: 2023

Issue Title: Saramago i el transiberisme

Issue: 12

Pages: 131-152

Type: Article

DOI: 10.1344/ABRIU2023.12.8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Abriu: estudos de textualidade do Brasil, Galicia e Portugal

Sustainable development goals

Abstract

This article analyzes the critical discourse surrounding a set of poetry collections published between 2000 and 2010 with the aim of exposing the symbolic violence that a certain sector of non-feminist literary criticism exerts on Galician women writers. The study shows how, on the one hand, the objectification suffered by women writers who cultivate the erotic subgenre as a marketing strategy focused on pleasing the male gaze, evidenced by the monogamous, monosexual and heteronormative gaze with which this type of literature is received. What is more, a group of poets has also been hypersexualized even though their subject matter is far from erotic, yet they are automatically classified as such by the mere fact of having previously published within that field. On the other hand, the article confirms the prevailing essentialism in the treatment of literature written by women through repeated use of expressions such as “feminine point of view” through which critics seek to reinforce male hegemony by naming the other place assigned to women writers in the literary system, since there are no equivalent formulas in the case of male poets. The latter is further reinforced with paternalistic comments: even the level of intelligence of the authors is questioned so as to belittle their work. Drawing on feminist theories, in constant dialogue with the discourse of literary criticism itself, this article seeks to highlight the different strategies of silencingand invisibility to which contemporary Galician women writers have been subjected.

Bibliographic References

  • Ahmed, Sara (2018). Vivir una vida feminista. Maria Enguix (trad.). Barcelona: Bella-terra Edicions.
  • Araguas, Vicente (2001). «Corazón poema». El Correo Gallego, «Correo das Culturas», 18 febreiro, 64, 7.
  • Araguas, Vicente (2004a). «Cousa vermella»: o peso do mundo é amor». El Correo Gallego, «Correo das Culturas», 15 agosto, 2.
  • Araguas, Vicente (2004b). «O precipicio aberto nos versos de Maite Dono». El Correo Gallego, «Correo das Culturas», 2 maio, 3.
  • Barthes, Roland (1968). «La mort de l’auteur». Mantéia, 5, 61-67.
  • Blanco Ramos, Carmen (2001). «Rosa íntima». Grial, xxxix, 152, outubro-novembro--decembro, 650-653.
  • Blanco, Irene; Tello, Sonia (2015). «Asexualidad, un cuestionamiento extremo del deseo». Sandra Cendal (ed.). (h)amor2. Madrid: Continta Me Tienes, 69-85.
  • Casas, Arturo (2012 [1994]). «Pragmática y poesía». Darío Villanueva (comp.). Avances en Teoría de la Literatura (Estética de la Recepción, Pragmática, Teoría Empírica y Teoría de los Polisistemas). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, 229-308 [en liña] [5 setembro 2022] <http://www.poesiagalega.org/arquivo/ficha/f/1686>
  • Castro, Rosalía de (2004 [1992]). Poesía galega completa. Barcelona: Sotelo Blanco.
  • Cantero Sánchez, Mayte (2015). « “Salvo si susurra...”: reformulaciones contemporá-neas de la instancia autorial». Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 24, 134-139.
  • Castaño, Yolanda (2022). «Confirmo e non desminto». Instagram [en liña] [5 setembro 2022]. <https://www.instagram.com/p/Ce_-UT9M84s/>.
  • Conde, Alfredo (2004). «Levantar as tetas». El Correo Gallego, 23 setembro, 4.
  • Dono, Maite (2004). Desilencios. Ferrol: Sociedad de Cultura Valle-Inclán.
  • Eco, Umberto (1985 [1962]). Obra abierta. R. Berdagué (trad.). Barcelona: Planeta de Agostini.
  • Eco, Umberto (1987[1979]). Lector in fabula: La cooperación interpretativa en el texto narrativo. R. Pochtar (trad.). Barcelona: Editorial Lumen.
  • Espinosa, Estíbaliz (2000). Pan (libro de ler e desler). Ferrol: Sociedad de Cultura Valle-Inclán.
  • Fernán Vello, Miguel A. (2001). «Prólogo». Lucía Novas. Epiderme de estío. A Co-ruña: Espiral Maior, 9-10.
  • González, Susana; Veiguela, Victoria (2000). Simbiose. Madrid: ACEF.
  • González Fernández, Helena (005). Elas e o paraugas totalizador: escritoras, xénero e nación. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
  • González Fernández, Helena (2006). «Anatomía de “tanta visibilidade” das mulleres na literatura». Madrygal, 9, 69-72.
  • González Gómez, Xesús (2004). «A poesía de Lupe Gómez». A Nosa Terra, 1.144, 30setembro, 27.
  • González Gómez, Xesús (2007). «Maite Dono, unha voz diferente, camiño de madurar». A Nosa Terra, 1.125, 22 abril, 27.
  • Hornscheidt, Lann (2022). Desamarmos o capitalismo: O amor como acción política. Vigo: Catro Ventos Editora.
  • Lauretis, Teresa de (20132 [1989]). «Tecnología del género». A. M. Bach; M. Routlet (trad.). Technologies of Gender: Essays on Theory, Film and Fiction. London, Macmillan Press, 1-30.
  • Lema París, Ánxela (2020). Deconstruír o erotismo poético desde as nonmonogamias: Estudo e relectura da poesía erótica galega e da súa recepción crítica na primeira década do século xxi [tese de doutoramento]. A Coruña; París: Universidade da Coruña; Université Paris-8 Vincennes-Saint-Denis.
  • Lemos, Paula; Val, Marga do (2000). Entre dunas. A Coruña: Espiral Maior.
  • Luna, Luis (2012). «A colección “O Roibén”, vieiro de expresión poética do grupo Bilbao». Revista de Lenguas y Literaturas Catalana, Gallega y Vasca, 17, 283-295
  • McGovern, Timothy (2006). «Expressing Desire, Expressing Death: Antón Lopo’s Pro-nomes and Queer Galician Poetry». Journal of Spanish Cultural Studies,7/2, 135-153.
  • Miguélez-Carballeira, Helena (2015). Galiza, um povo sentimental?: género, política e cultura no imaginário nacional galego. Fernando Vasques Corredoira (trad.). Santiago de Compostela: Através Editora.
  • Mera, Héitor (2004). «A cousa vermella: Lirismo de amor e vida». Faro de Vigo, «Faro da Cultura», 98, 4 novembro, iv.
  • Mejía, Carmen (2007). «Rosana Acquaroni e Victoria Veiguela: dúas voces femeninas». Helena González Fernández; María Xesús Lama López (coord.). Actas VII Congreso Internacional de Estudos Galegos: mulleres en Galicia. Galicia e os outros pobos da península [CD-Rom], vol. 2, 223-234.
  • Novas, Lucía (2001). Epiderme de estío. A Coruña: Espiral Maior.
  • Novo, Olga (2004). A cousa vermella. A Coruña: Espiral Maior.
  • Pedreira, Emma (2000). Grimorio. Sada: Ediciós do Castro.
  • Raña, Román (2000). «Un libro de ler e desler». Guía dos libros novos, xullo-agosto, 27.
  • Reimóndez, María (2010). «Extranjera en su patria: El destierro de las escritoras gallegas». Belén Martín Lucas (ed.). Violencias (in)visibles: Intervenciones feministas frente a la violencia patriarcal. Barcelona:Icaria, 69-89.
  • Reisz, Susana (1996). «Escritura feminina e estratexias de auto-representación». Unión libre: Cadernos de Vida e Culturas, 1, 53-65.
  • Requeixo, Armando (2011). «Espida voz». Armando Requeixo. Criticalia. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco, 153.
  • Riveiro Tobío, Elvira (2005). Andar ao leu. Pontevedra: Deputación de Pontevedra, Servizo de Publicacións.
  • Roig Rechou, Blanca-Ana (coord.) (2000). Informe de literatura : A literatura galega no ano 2000 e a súa recepción. Santiago de Compostela : Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades.
  • Roig Rechou, Blanca-Ana (coord.) (2007). Informe de literatura: A literatura galega no ano 2007 e a súa recepción. Santiago de Compostela: Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades.
  • Roig Rechou, Blanca-Ana (coord.) (2019). Informe de literatura : A literatura galega no ano 2019 e a súa recepción. Santiago de Compostela: Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades.
  • Romaní, Ana (2011). «Isto non é un limiar». XXIV Festival da Poesia no Condado: Sem as mulheres nom há revoluçom. Salvaterra de Minho: S.C.D. Condado, 7-8.
  • Rosso, Nadia (2009). «La monogamia como pre-definitoria del amor; el poli-amor como estrategia política». [en liña] [6 setembro 2022] <https://archive.org/stream/LaMonogamiaComoPre-definitoriaDelAmorElPoli-amorComoEstrategia/ElPoli-amorComoEstrategiaPoltica#mode/2up>.
  • Rosso, Nadia (2016). «Cuerpo lesbiano y la propuesta política contra-amorosa». Norma Mogrovejo (comp.). Contra-amor, poliamor, relaciones abiertas y sexo casual: Reflexiones de lesbianas del Abya Yala. Bilbao: DDT Liburuak, 67-80.
  • Seara, Teresa (2001). «Lingua de bruxa». Tempos novos, 46, 73.
  • Suárez Briones, Beatriz (2003). Sextualidades: teorías literarias feministas. Alcalá de Henares: Ayuntamiento de Alcalá de Henares, Centro Asesor de la Mujer.
  • Teixeira Mendes, Alexandre (2006). «Do sexual e do político em Elvira Riveiro Tobío» [en liña] [5 setembro 2022]. <https://www.aelg.gal/resources/centrodoc/members/paratexts/pdfs/autor304/P T_paratext2137.pdf>.
  • Vasallo, Brigitte (2018). Pensamiento monógamo, terror poliamoroso. Madrid: La Ove-ja Roja.
  • Veiguela, Victoria (2002). O ouvido e o calado. Madrid: Asociación Celso Emilio Ferreiro.
  • Vidal Villaverde, Manuel (2005). «Andar ao leu». Atlántico Diario, «La Revista», 471, 18 setembro, 55.