Influencia de un programa de intervención en las conductas de los entrenadores de baloncesto en categorías de formación
- Longarela Pérez, B.
- Montero Seoane, A.
ISSN: 1578-8423, 1989-5879
Year of publication: 2015
Volume: 15
Issue: 3
Pages: 219-226
Type: Article
More publications in: Cuadernos de psicología del deporte
Abstract
This research examines the behavior of coaches basketball after shot of the players of his team and opponent team in competition. In this study, six coaches participed. It was analyzed 38 official games of the Galician league (Spain) and the provincial league of Lugo (Galicia, Spain) in 2010-2011 and 2011-2012 seasons. Of the teams that participate, five were male and one female, with an age of athletes between 11 and 17 years. The instrument used to record the behavior of coaches comes from the Spanish adaptation of the Coach Behavioral Assessment System and Sistema de Observación de las Conductas del Entrenador. We compared the obtaineds results of the two phases, with an intervention´s phase made from the coaches in between the first and the second phase. After the results obtained, we can say that there are changes in the behavior of the coaches after the intervention phase
Bibliographic References
- Anguera, Ma T. (1983). Manual de prácticas de observación. México: Trillas.
- Buñuel, P., Sánchez, A., Fuentes-Guerra, F. y Godoy. (2007). La autopercepción de las jugadoras de baloncesto expertas respecto a sus procesos de formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 7 (3), 35-41.
- Calpe-Gómez, V. (2012). Relación entre factores situacionales derivados de la competición y la conducta verbal de entrenadores de balonmano. Trabajo de fin de Máster, Valencia.
- Cervelló, E., Escartí, A. y Guzmán, J. F. (2007). Youth sport dropout from the achievement goal theory. Psicothema, 19 (1), 65-71.
- Claramount, C. y Balagué, N. (2010). Influencia de las instrucciones técnicas en la efectividad del lanzamiento en baloncesto. Apunts. Educación Física y Deportes, 99, 65-71.
- Conde., Almagro, B.J., Sáenz-López, P. y Castillo, E. (2009). Intervention and evaluation of the motivational climate transmitted by a basketball coach. Revista de Psicología del Deporte, 18, 357-361.
- Cruz, J. (1989). Proyecto de Investigación: Influencia del entrenador en la motivación de deportistas jóvenes: su evaluación y su cambio. Universidad Autónoma de Barcelona: Barcelona.
- Cruz, J. (1999). Factores motivacionales en el deporte infantil y asesoramiento psicológico a entrenadores y padres. En. J. Cruz (Ed.), Psicología del Deporte (pp. 245-268). Madrid: Síntesis.
- Cruz, J. y Capdevila, LL. (1997). Evaluación en psicología del deporte. En Gualberto Buela-Casal y J. Carlos Sierra (eds.) Manual de evaluación psicológica. Fundamentos, técnicas y aplicaciones, (pp.924-947). Madrid: Siglo XXI.
- Cruz, J., Bou, A., Ferrández, J., Martín, M., Monrás, J., Monfort, N. y Ruiz, A. (1987). Avaluació conductual de les interaccions entre entrenadors i jugadors de bàsquet escolar. Apunts. Medicina de l'Esport, 24, 89-98.
- Cruz. J., Torregrosa, M., Sousa, C., Mora, Á. y Viladrich, C. (2010). Efectos conductuales de programas personalizados de asesoramiento a entrenadores en estilo de comunicación y clima motivacional. Revista de Psicología del Deporte, 20 (1), 179-195.
- De Marco, G., Mancini, V. y West, D. (1997). Reflections on change: a qualitative and quantitative analysis of a baseball coach's behavior. Journal of Sport Behavior, 20 (2), 135-163.
- Feu, S., Ibáñez, S., Graça, A. y Sampaio, J. (2007). Evaluación psicométrica del cuestionario de orientación de los entrenadores en una muestra de entrenadores españoles de balonmano. Psicothema, 19 (4), 699-705.
- Fontana, A. y Frey, J. (2000). The interview. From structured questions to negotiated text. En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (Eds.) Handbook of Qualitative Research (pp.645-672). Thousand Oaks: Sage.
- Gallimore, R. y Tharp, R. (2004). What a Coach Can Teach a Teacher, 1975-2004: Reflections and Reanalysis of John Wooden's Teaching Practices. The Sport Psychologist, 2 (18), 119-137.
- Gilbert, W. y Trudel, P. (2004). Role of the coach: how model youth team sport coaches frame their roles. The Sport Psychologist, 18, 21-43.
- González, Ma. (2010). Evaluación psicológica en el deporte: aspectos metodológicos y prácticos. Papeles del Psicólogo, 3 (31), 250-258.
- Götze, M. y Becker, B. A. (2002)Comunicaçao entre crianças, pais e treinadores na escolinha esportiva de basquetebol em aulas e eventos esportivos-a perspective a partir dos sujeitos. Revista Movimento, 8 (3), 47-62.
- Ibáñez, S., Lozano, A. y Martínez, B. (2001). Líneas de investigación en el análisis de las acciones de juego en baloncesto. In S.J. Ibáñez & M.M. Macías (Eds.) Aportaciones al proceso de enseñanza y el entrenamiento del baloncesto (pp.137-147). Copegraf: Cáceres.
- Laforge, K., Sullivan, P. y Bloom, G. (2012). Coaching behaviors in Canadian youth sport. Athletic Insight, 4 (3), 251-263.
- Millard, L. (1996). Differences in coaching behaviours of male and female high school soccer coaches. Journal of Sport Behavior, 19 (1), 19-31.
- Miller, A. (1992). Systematic observation behavior similarities of various youth sport soccer coaches. The Physical educator, 49, 136-143.
- Montero, A. (2004). Evaluación de las conductas del entrenador de baloncesto infantil. Tesis doctoral. Universidade da Coruña, A Coruña.
- Montero, A., Ezquerro, M. y Saavedra, M. (2009). Application of a token economy program and preferences for basketball players. Revista de Psicología del Deporte, 18 (3), 433-437.
- Mora A., Cruz, J. y Torregrosa, M. (2009. Effects of a training program in comunication styles of basketball coaches. Revista de Psicología del Deporte, 18 (3), 299-302.
- More, K., Mcgarry, T., Partridge, D. y Franks, I. (1996). A computerassisted analysis of verbal coaching behavior in soccer. Journal of Sport Behavior, 19, 319-337.
- Mowat, J. (2004). Arousal and behaviour of coaches during competition. Tesis doctoral. Faculty of Human Development, Victoria University of Technology.
- Ortega, E., Palao, J.M., Sáinz de Baranda, P. y García, L.M. (2009). Preferences and levels of satisfaction in technical and tactical actions and in type of offense and defense utilized in competition by youth basketball players. Revista de Psicología del Deporte, 18 (3), 343-348.
- Rutten, E., Dekovic, M., Stams, J., Schuengel, C., Hoeksma, J. y Biesta, J. (2007). On-and off-field antisocial and prosocial behavior in adolescent soccer players: a multilevel study. Journal of Adolescence, 31, 371-387.
- Sánchez-Oliva, D., Marcos, F. M., Sánchez-Miguel, P. A., Alonso, D. y García-Calvo, T. (2010). Relación del clima motivacional creado por el entrenador con la motivación auto-determinada y la implicación hacia la práctica deportiva. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 6 (VI), 177-195.
- Smith, R. (1993). Intervenciones psicoeducativas en el deporte. Madrid: Pirámide.
- Smith, R. y Smoll, F. (1990). Self-Esteem and children's reactions to youth sport coaching behaviors: a field study of self-enhancement processes. Development Psychology, 26 (6), 987-993.
- Smith, R. y Smoll, F. (1997). Coaching the coaches: youth sports as a scientific and a applied behavioural setting. Current Directions in Psychological Science, 6 (1), 16-21.
- Smith, R. y Smoll, F. (2009). Claves para ser un entrenador excelente. Barcelona: INDE.
- Smith, R., Smoll, F. y Curtis, B. (1979). Coach effectiveness training: A cognitive-behavioral approach to enhancing relationship skills in youth sport coaches. Journal of Sport Psychology, 1, 59-75.
- Smith, R., Smoll, F. y Hunt, E. (1977). A system for the behavioural assessment of athletic coaches. Research Quaterly, 48 (2), 401-407.
- Sousa, C., Smith, R. y Cruz, J. (2008). An individualized behavioral goal-setting program for coaches. Journal of clinical sport psychology, 2, 258-277.
- Tharp, R. y Gallimore, R. (1976). Basketball's John Wooden: Wath a coach can teach a teacher. Psychology Today, 9 (8), 74-78.
- Torregrosa, M., Sousa, C., Viladrich, C., Villamarín, F. y Cruz, J. (2008). El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Psicothema, 20 (002), 254-259.
- Trninic, M., Papic, V. y Trninic, V. (2009). Influence of coach's leadership behavior and process of training on performance and competition efficacy in elite sport. Acta Kinesiológica, 3 (1), 18-25.
- Walters, S. (2011). Whose Game are we playing? A study of the effects of adult involvement on children participating in organised team sports. Doctoral Thesis. Auckland University of Technology.
- Weiss, R. (1994). Learning from strangers. The art and method of qualitative interview studies. New York: The Free Press.
- Wissel, H. (2010). Técnicas de tiro. Cap.1. En Giorgio Gandolfi(Dir.). Libro de jugadas de los entrenadores de la NBA (pp. 25-41). Madrid: Tutor.