Valoración del Grado en "Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidade da Coruña" realizada por los estudiantes en función de su sexo y curso académico

  1. M. Rodríguez Quijada 1
  2. S. Molkova 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Year of publication: 2017

Volume: 15

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.4995/REDU.2017.5999 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Abstract

The aim of this research was to analyze the assessment made by the University of A Coruña ́s Degree in Sports Science and Physical Educationstudents (2013-2014 academic year) of their study programme and their faculty. As a data collection instrument, we used a questionnaire designed specifically for this study and validated through the expert judgment. During the research, we obtained a sample of 272 subjects (207 men and 65 women), corresponding to 34.04% of the population. The sample is considered as representative, the margin of error is of 5% and a confidence level is of 95%. According to the analysis results, there are significant differences between how men and women assess of their study programme and their faculty. Likewise, the research reveals significant differences in the students ́assessment according to their academic year. The analysis results might be applied to improve the University of A Coruña ́s Degree in Sports Science and Physical Education study programme

Funding information

La presente investigación contó con la financiación de una Ayuda de Formación de Profesorado Universitario 2013 (FPU 2013) del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte por parte de uno de los autores.

Bibliographic References

  • Abdala, E. (2004). Manual para la evaluación de impacto en programas de formación para jóvenes. Montevideo: Cinterfor.
  • Alaminos-Chica, A. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Alcoy: Marfil.
  • Antinienė, D. y Lekavičienė, R. (2015). Empathy and its factors: Empirical study. Baltic Journal Of Sport & Health Sciences, 99(4), 8-15.
  • Barbero-González, J. (1996). Cultura profesional y curriculum (oculto) en educación física. Reflexiones sobre las (im)posibilidades del cambio. Revista de educación, 3(11), 13-49.
  • Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa: Guía Práctica. Barcelona: Ceac.
  • Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1997). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Cea-D’Ancona, M. A. (1996). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
  • Cea-D’Ancona, M. A. (2004). Métodos de encuesta: teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis.
  • Cervera, G. (1999). El profesor del siglo XXI: de transmisor de contenidos a guía del ciberespacio. Recuperado el 28/12/2015 de http://goo.gl/fjQnbt
  • Contreras-Aguirre, H. C. y González, E. Y. (2017). Experiences of international female students in U.S. graduate programs. College Student Journal, 51(1), 33-46.
  • Cuenca-París, M. E. (2013). Evaluación del programa universitario para mayores UNED Sénior (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia: Madrid.
  • Сутула, В. О., Луценко, л. с., Булгаков, O. I., Дейнеко, А. Х., Сутула А. В. y Шутєє, В. В. (2016). Щодо сучасних організаційних інновацій у системі фізичного виховання студентської молоді. Slobozhanskyi R & Sports Bulletin, 51(1), 99106.
  • Fernández-Rico, E., Fernández-Fernández, S., Álvarez-Suárez, A. y Martínez-Camblor, P. (2007). Éxito académico y satisfacción de los estudiantes con la enseñanza universitaria. RELIEVE, 13, 203-214.
  • Hernández-Moreno, J. (2004). La iniciación a los deportes desde su estructura dinámica. Barcelona: Inde.
  • Laorden-Gutiérrez, C. y Pérez-López, C. (2002). El espacio como elemento facilitador del aprendizaje. Una experiencia en la formación inicial del profesorado. Pulso, 25, 133-146.
  • Lloret-Grau, T. y Mir-Acebrón, A. (2007). ¿Qué ha ocurrido en el primer año de la implementación del EEES en algunas titulaciones? Un primer balance en la UPF en términos de rendimiento académico, satisfacción y proceso de enseñanzaaprendizaje. REDU. Revista de docencia universitaria, 5(1), 25-41. http://dx.doi. org/10.4995/redu.2007.6293
  • Londoño-Ciro, L. y Marín-Tabares, J. (2002). Metodología de la investigación holística. Una propuesta integradora desde las sociedades fragmentadas. Uni-pluri/ versidad, 2(3), 22-23.
  • López-López, P. (2011). La enseñanza de los derechos humanos en la universidad. Revista Electrónica Interuniversitaria da Formación del Profesorado, 14(4), 87-94.
  • Loredo, O. y Díaz-Guerrero, R. (1971). Estudio de la vocación a través de una prueba de intereses. Revista latinoamericana de psicología, 3(2), 211-222.
  • Maldonado-de Guevara, C., García-Ramos, J. y Giménez-Armentia, P. (2007). La formación de la responsabilidad social de la universidad. Revista Complutense de Educación, 18(2), 47-66.
  • Martí-Puig, M. (2007). Alfabetización, formación básica y universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 44, 35-52.
  • Martínez-Gómez, M. (2005). Estudio del cuestionario de evaluación del profesorado de la UPV mediante opinión de los estudiantes. tratamiento estadístico (Tesis doctoral). Universitat Politècnica de València: Valencia.
  • Musitu, G., Moreno, D. y Martínez, M. (2005) La escuela como contexto socializador. Recuperado el 12/12/2015 de http://www.uv.es/lisis/maria/climasocial.pdf
  • Rica, S. (2012). ¿Por qué hay tan pocas mujeres en carreras técnicas?. Recuperado el 07/01/2016 de http://www.fedeablogs.net/economia/?p=24650
  • Sánchez-Fernández, F., Rubio-Llorente, R., Alonso-Velasco, E. y Retamal K. (2009). Valoración de la actividad docente. Algo más que la opinión de los estudiantes. Boletín de psicología, 97, 71-92.
  • Sandín, M.P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw Hill.
  • Sanz-Andrés, M. (2013). La presencia de la mujer en el magisterio español (Trabajo de Fin de Grado en Educación Infantil). Universidad de Valladolid: Valladolid.
  • Soler-Masó, P. (2011). La opinión de los estudiantes sobre su participación en la universidad. Educatio siglo XXI, 29(1), 323-344.
  • Sotelino-Losada, A. (2014). Aprendizaje-servicio en las universidades gallegas. Evaluación y propuesta de desarrollo (Tesis doctoral). Universidade de Santiago de Compostela: Santiago de Compostela.
  • UDC (2015a) Sobre a UDC. Recuperado el 24/03/2014 de http://www.udc.es/sobreUDC/ universidade/presentacion/
  • UDC (2015b) Documentos y plan de estudios INEF Galicia. Recuperado el 30/03/2014 de http://inefg.udc.es/dmdocuments/plandeestudios.pdf
  • UDC (2015c) UDC Grados. Recuperado el 24/03/2014 de http://www.udc.es/sobreUDC/ graos/cafd