Etnografía visual e infanciaFotografía y archivo visual en la investigación educativa

  1. Álvarez-Barrio, Carla 1
  2. Mesías-Lema, José María 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2022

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 267-287

Type: Article

DOI: 10.37467/GKAREVVISUAL.V9.3153 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Sustainable development goals

Abstract

Ethnography, photography, and education have a lot in common when we talk about childhood. This article aims to reflect on possible dialogues and connections between these three elements. The methodology to achieve this combines a powerful bibliographic review, visual documentation, and analysis of real and updated experiences that involve children as an active participant in the research. The conclusions obtained defend artistic language and visual narratives as an effective part of ethnographic research. In this way, we will focus on the role of childhood within the photographic visual archive and its transition from object to subject of study capable and eager to tell its own story in the first person.

Bibliographic References

  • Achutti, L. E. (1997). Fotoetnografía: um estudo sobre antropología visual sobre cotidiano, lixo e trabalho. Palmarinca.
  • Agra Hassen, M. N. (2010). Etnografia: noções que ajudam o diálogo entre antropología e educação. Biblioteca do Grupo de Pesquisa Arte e Antropología: Fotografia e Fotoetnografia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (ufrgs). http://www.ufrgs.br/fotoetnografia/textos/metodologia_nazareth.pdf
  • Agra Pardiñas, M. J. y Mesías-Lema, J.M. (2007). Espacio educativo/espacio estimulante. USC (Vicerrectoría de Cultura): Centro Gallego de Arte Contemporáneo (CGAC).
  • Adams, A. (1980). The camera. Hachette Book Group.
  • Bachelard, G. (2013). La poética de la ensoñación. Fondo de Cultura Económica.
  • Banks, M. (2010). Los datos visuales en la investigación cualitativa. Morata.
  • Bedir, S. (2015). Art-Based Educational Research to Generate a Practice Based Approach. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 383-401. https://bit.ly/3JZjfon DOI: https://doi.org/10.18039/ajesi.85467
  • Berger, J. (2015). Para entender la fotografía. Gustavo Gili.
  • Brisset Martín, D.E. (1999). Acerca de la fotografía etnográfica. Gazeta de Antropología, 15. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.7534 DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.7534
  • Buck-Morss, S. (2009). Estudios visuales e imaginación global. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, 9, 19-46. https://doi.org/10.7440/antipoda9.2009.01 DOI: https://doi.org/10.7440/antipoda9.2009.01
  • Butschi, C., & Hedderich, I. (2021). How to Involve Young Children in a Photovoice Project. Experiences and Results. Forum: Qualitative social research, 22(1). https://doi.org/10.17169/fqs-22.1.3457
  • Ceballos López, N. y Susinos Rada, T. (2019). “«Me gusta “la selva” porque es un sitio salvaje, donde me puedo esconder»: el uso de la fotografía participativa en las geografías de la infancia”. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 65(1), 43-67. https://doi.org/10.5565/rev/dag.506 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/dag.506
  • Ciardella, T. y Valentina Galian, C. (2020). “Escutar as crianças na escola de Ensino Fundamental: a fotografia como recurso metodológico”. Sociedad e infancias, 5(Especial), 89-103. http://dx.doi.org/10.5209/soci.71475 DOI: https://doi.org/10.5209/soci.71475
  • Conrad-Murray, D. (2021). “On reciprocity: expanding the dialogue between disciplines”. Visual Studies, 36(3), 1-18. https://doi.org/10.1080/1472586X.2021.1969805 DOI: https://doi.org/10.1080/1472586X.2021.1969805
  • Cubillos Rodríguez, E.A. (2012). “Ciudadanías en el límite. La fotografía participativa”. Trabajo social, 14, 41-57. https://revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/37254
  • Doval Ruiz, M.I. (2015). Una mirada crítica sobre la participación en la escuela a través de fotovoz. Estudio de caso [Tesis doctoral, Universidad de Vigo] Vigo.
  • Fernandes, N. y Guedes Caputo, S. (2021). Quem tem medo das imagens das crianças na pesquisa? – Contributos para a utilização de imagens na pesquisa com crianças. Sociedad e Infancias, 5(Especial), 5-19. https://doi.org/10.5209/soci.71598 DOI: https://doi.org/10.5209/soci.71598
  • Freire, P. (1973). Pedagogía del oprimido. SXXI Editores.
  • Freire, P. (1987). Educación y cambio. Galerna.
  • Hermansen Ulibarri, P. y Fernández Droguett, R. (2018). La foto-etnografía como metodología de investigación para el estudio de manifestaciones conmemorativas contestatarias en el espacio público. Universitas Humanística, 86, 167-196. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh86.fmie DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh86.fmie
  • Hooks, B. (2017). Ensinando a Transgredir. A Educação Como Prática da Liberdade. WMF Martins Fontes Ltda.
  • Irwin, R. (2004). A/r/tography: A metonymic métissage. En R. Irwin, & A. De Cosson (Eds). A/r/tography: Rendering self through arts based living inquiry. Pacific Educational Press.
  • Kondo, K., & Sjöberg, U. (2012). Children’s Perspectives through the Camera Lens. Reflections on Meaning-making Processes and Participatory Research. Nordicom Review, 33(1), 3-18. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1398167/FULLTEXT01.pdf DOI: https://doi.org/10.2478/nor-2013-0001
  • Martín López, A.M. (2008). Fotografía de niños: evolución y algunas propuestas a lo largo de su historia. Sphera Publica: Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, 8, 133-143. https://www.redalyc.org/pdf/297/29713032009.pdf
  • Mead, M. y Bateson, G. (2006). Sobre el uso de la cámara fotográfica en antropología. En J. Naranjo (Ed.) Fotografía, antropología y colonialismo. Gustavo Gili.
  • Medel, E. (2016). Infancias contemporáneas. Retos educativos. UOC.
  • Mesías-Lema, J.M. y Vázquez López, N. (2021). Investigar con fotografía documental para el aprendizaje del urbanismo, el patrimonio y el espacio-tiempo contemporáneos. Educa, 29(29), 39-60. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.4 DOI: https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.4
  • Mesías-Lema, J.M. (2011). Autopsia educativa: sentir el aula, compartir emociones. Centro Galego de Artes da Imaxe, Universidade da Coruña, Museo de arte contemporáneo y energía AIE. Eurográficas.
  • Mesías-Lema, J.M. (2012). Fotografía y educación de las artes visuales. El fotoactivismo educativo como estrategia docente en la formación del profesorado. Editorial Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/23310
  • Mesías-Lema, J.M. (2019). Educación artística sensible. Cartografía contemporánea para arte-educadores. Editorial Graó.
  • Moreno Gómez, W. (2013). Fotoetnografía educativa: una ruta para comprender la cultura corporal escolarizada. Revista Iberoamericana de Educación, 62, 119-141. https://doi.org/10.35362/rie620586 DOI: https://doi.org/10.35362/rie620586
  • Moreno Medrano, L.M. y Corral Guillé, G. (2019). Metodologías inductivas interculturales para una pedagogía decolonial. Sinéctica: revista electrónica de educación, 52, 1-20. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2019)0052-003 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2019)0052-003
  • Ochoa-Cervantes, A. (2021). Escuchar a la infancia, la consulta infantil como mecanismo de participación para las niñas y los niños en el contexto escolar. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-18. http://doi.org/10.15359/ree.25-1.7 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.25-1.7
  • Rangel, D. (2019). Voces de un lugar imposible. Fundación María José Jove.
  • Rocha Jiménez, D.R. (2021). Visual taxonomies and lines research from visual culture. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 8(1), 59-78. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2620 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2620
  • Rodríguez Balanta, E. (2012). Especímenes antropométricos y curiosidades pintorescas: la orquestación fotográfica del cuerpo "negro" (Brasil, circa 1865). Revista Ciencias de la Salud, 10(2), 223-242. https://bit.ly/3wTno9B
  • Sánchez Vigil, J.M. (2012). La fotografía: patrimonio e investigación. Artigrama, 27, 25-35. https://docplayer.es/11970444-La-fotografia-patrimonio-e-investigacion.html
  • Share, J. (2015). Cameras in Classrooms: Photography's Pedagogical. En Baylen, D., & A. D’Alba (Eds), Essentials of Teaching and Integrating Visual and Integrating Visual and Media Literacy: Visualizing Learning. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05837-5_5 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-05837-5_5
  • Soutter, L. (2015). ¿Por qué fotografía artística? Gráficas Lope.
  • Wang, C., Cash, J., & Powers, L. (2000). Who knows the streets as well as the homeless? Promoting Personal and Community Action through Photovoice. Health Promotion Practice, 1(1), 81-89. https://doi.org/10.1177/152483990000100113 DOI: https://doi.org/10.1177/152483990000100113
  • Weinberg, M., González Gálvez, M. y Bonelli, C. (2020). Políticas de la evidencia: entre posverdad, objetividad y etnografía. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, 41, 3-27. https://doi.org/10.7440/antipoda41.2020.01 DOI: https://doi.org/10.7440/antipoda41.2020.01