Estrategias de aprendizaje en el taller interdisciplinar de arquitectura

  1. Martín-Gutiérrez, Emilio 1
  2. Estévez-Cimadevila, Javier 1
  3. Otero-Chans, Dolores 1
  4. Vázquez-Rodríguez, José Antonio 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Módulo Arquitectura CUC

ISSN: 2389-7732

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Módulo Arquitectura CUC

Número: 26

Páxinas: 9-28

Tipo: Artigo

DOI: 10.17981/MOD.ARQ.CUC.26.1.2021.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Módulo Arquitectura CUC

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The paper shows an experience of methodological adaptation of a technical subject in the context of an Architecture degree. Different initiatives are proposed to promote meaningful learning and the achievement of certain competencies. The workshop learning technique is analyzed, and its current configuration in the undergraduate degree at the University of A Coruña is described. The aim is to link the learning of structures, projects, urban planning and construction, so that the student develops in the workshop a project of architecture common to all subjects under a global and unitary approach. Reflections are raised on the dynamics of the workshop and the use of the portfolio, incorporated to promote reflective competence, self-evaluation of the student, and the evaluation of processes. A final survey shows a very positive assessment of the students, as well as the need to improve coordination strategies between areas.

Referencias bibliográficas

  • Arentsen, E. (2009). Los estilos de aprendizaje desde el taller de arquitectura: evaluación y propuesta. Revista AUS (Arquitectura | Urbanismo | Sustentabilidad), (5), 10–15. http://doi.org/10.4206/aus.2009.n5-03
  • Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (2010). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México, D.F.: Trillas.
  • Biggs, J. (2010). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Blanco, A. (coord.) (2016). Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Bordas, M. I. y Cabrera, F. A. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española de Pedagogía, 59(218), 25–48. Disponible en https://revistadepedagogia.org/lix/no-218/estrategias-de-evaluacion-de-los-aprendizajes-centradas-en-el-proceso/101400009862/
  • Boutet, M. L. (2009). Aplicación de una estrategia didáctica innovadora en el taller de arquitectura: diseño estructural intuitivo, indagación y análisis de un caso real. Revista Estudios en Ciencias humanas, (9, sección III), 1–11. Recuperado de http://hum.unne.edu.ar/revistas/postgrado/revista9/articulos/seccion3/boutet.pdf
  • Bozu, Z. e Imbernón, F. (2012). El portafolio docente como estrategia formativa innovadora del profesorado novel universitario: un estudio de casos. Revista de Educación, (358), 238–257. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-358-077
  • Brown, S. y Pickford, R. (2013). Evaluación de habilidades y competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Corominas, E., Tesouro, M., Capell, D., Teixidó, J., Pélach, J. y Cortada, R. (2006). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, (341), 301–336. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:2c0d3f04-bbb3-4b8c-a7f4-0417867e83b6/re34114-pdf.pdf
  • De Miguel, M. (2003). Calidad de la enseñanza universitaria y desarrollo profesional del profesorado. Revista de Educación, (331), 13–34. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre331/re3310211294.pdf?documentId=0901e72b81257905
  • Escribano, A. y Del Valle, A. (coords.) (2010). El Aprendizaje Basado en Problemas. Una propuesta metodológica en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Fernández, A. (2004). El portafolio docente como estrategia formativa y de desarrollo profesional. Educar, 33, 127–142. http://doi.org/10.5565/rev/educar.265
  • García-Sanz, M. P. (2014). La evaluación de competencias en Educación Superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 87–106. http://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198861
  • González, J. y Wagennar, R. (2006). Tuning Educational Structures in Europe. II La contribución de las universidades al Proceso de Bolonia. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Hernández, F., Martínez, P., Da Fonseca, P. y Rubio, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en Educación Superior. Madrid: La Muralla.
  • Jarauta, B. y Bozu, Z. (2013). Portafolio docente y formación pedagógica inicial del profesorado universitario. Un estudio cualitativo en la Universidad de Barcelona. Educación XX1, 16(2), 343–362. http://doi.org/10.5944/educxx1.2.16.10345
  • Klenowski, V. (2004). Desarrollo de portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Madrid: Narcea.
  • Masdéu, M. (2016). La enseñanza de la arquitectura en la sociedad actual. La integración de las nuevas formas de práctica profesional en el Taller de Arquitectura. Rita (Revista Indexada de Textos Académicos), (5), 62–66. Disponible en http://ojs.redfundamentos.com/index.php/rita/article/view/101
  • Meneses, D., Toro, G. y Lozano, D. (2009). El taller como estrategia didáctica para la enseñanza del diseño arquitectónico. Revista Actualidades Pedagógicas, (53), 83–93. Disponible en https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss53/7/
  • Riesco, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias pedagógicas, 13, 79–105. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1892/2002
  • Rodríguez, A. (2007). Las competencias en Espacio Europeo de Educación Superior. Tipologías. Humanismo y Trabajo Social, (6), 139–153. Disponible en http://hdl.handle.net/10612/1481
  • Rodríguez, A. y Vieira, M. J. (2009). La formación en competencias en la universidad: un estudio empírico sobre su tipología. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 27–47. Disponible en http://revistas.um.es/rie/article/view/94261
  • Schön, D. A. (2002). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
  • Seldin, P. (2004). The teaching portfolio. A practical guide to improved performance and promotion / tenure decisions. Bolton: Anker Publishing Company.
  • Souto, A. y Bravo, J. L. (2008). Implementación European Credit Transfer System en un curso de Programación en Ingeniería. Revista de Educación, (346), 487–511. Disponible en https://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2008/re346/re346_19.html
  • Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17–38. http://doi.org/10.5944/educXX1.12175
  • Villardón-Gallego, L. (coord.) (2015). Competencias genéricas en educación superior. Madrid: Narcea.
  • Vitruvio, M. L. (1970). Los diez libros de arquitectura (A. Blánquez, Trad.). Barcelona: Iberia.
  • Wick, R. (1993). La pedagogía de la Bauhaus. Madrid: Alianza Editorial.
  • Williams, J. M. (2002). The Engineering Portfolio: Communication, Reflection, and Student Learning Outcomes Assessment. International Journal of Engineering Education, 18(2), 199–207, http://doi.org/10.1109/IPCC.2001.971583
  • Zabalza, M. A. (2007). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.