Manipulación física e lecturaos libros artesanais de Cintia Martín

  1. Carmen Ferreira Boo
Revista:
Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

ISSN: 2386-7620

Año de publicación: 2022

Título del ejemplar: Libros sen idade para persoas de todas as idades

Número: 9

Tipo: Artículo

DOI: 10.15304/ELOS.9.8007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

O libro-obxecto aproxima a linguaxe literaria e artística á infancia dunha forma experimental, concedendo importancia á materialidade á hora de construír a narrativa. Tamén promove un lector que debe interactuar e manipular a obra manipulalo para avanzar no argumento ou buscar o sentido. Así, propíciase unha lectura máis suxestiva e enriquecedora, que cuestiona a forma tradicional de ler e que ten en conta a dimensión física, interactiva, lúdica e laboratorial. Analízase a nivel de deseño, ilustracións e texto narrativo a peculiar produción da ilustradora Cintia Martín, concretamente os libros flexágonos Tres cuentos infinitos, Tres historias cortas e El beso, ademais do libro acordeón Veo bichos e El secreto de las vocales, dentro do proxecto de Ediciones Tralarí. Conclúese que son produtos artesanais feitos a man que requiren unha manipulación real do libro para a construción da narrativa e o avance na lectura, cunha clara conxunción entre a dimensión material física, a linguaxe verbal e visual para a interpretación total da historia.

Referencias bibliográficas

  • Appleyard, J. (1991). Becoming a reader. The experience of Fiction from Childhood to Adulthood. Cambridge University Press.
  • Arizpe, E. y Styles, M. (2003). Children Reading pictures: Interpreting visual texts. Routledge Falmer.
  • Belmonte, R. (14 de enero 2020). De secretos, vocales y otros divertimentos. Donde viven los monstruos. http://romanba1.blogspot.com/2020/01/de-secretos-vocales-y-otros.html
  • Berenguer, C. (11 de febrero de 2021). El secreto de las vocales: art, lectura i joc. Llibreria il-lustrada. https://llibreriaillustrada.com/el-secreto-de-las-vocales-art-lectura-i-joc
  • Berger, J. (1980). Modos de ver. Gustavo Gili.
  • Bonnafé, M. (2008). Los libros, eso es bueno para los bebés. Océano.
  • Brévart, L. (2015). Voir, toucher, lire... Le livre d’artiste dans les marges. Bulletin des Bibliothèques de France, 6, 58-66.
  • Calvo, V. (2019). El objeto libro como apoyo en los procesos de acogida y aprendizaje del español. En R. Tabernero (Coord.), El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso (pp. 149-165). Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Crespo-Martín, B. (2010). El libro-arte. Clasificación y análisis de la terminología desarrollada alrededor del libro-arte. Arte, individuo y sociedad, 22 (1), 9-26. https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551278001.pdf
  • Digón, C. y Martín, C. (2012). Tres cuentos infinitos. Ediciones Tralarí.
  • Digón, C. y Martín, C. (2015). Tres historias cortas. Ediciones Tralarí.
  • Digón, C. y Martín, C. (2015). Veo bichos. Ediciones Tralarí.
  • Digón, C. y Martín, C. (2017). El beso. Ediciones Tralarí.
  • Driggs, C. y Sipe, L. (2007). A Unique Visual and Literary Art Form: Recent Research on Picturebooks. Language Arts, 84 (3), 273-280.
  • Jiménez, J. L. (2019). Bruno Munari (1907-1998). En R. Tabernero (Ed.), El objeto libro en el universo infantil. La materialidad en la construcción del discurso (pp. 17-24). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Linden, S. (2011). Je cherche un livre pour un enfant: le guide des livres pour enfants de la naissance à 7 ans. Editions De Facto.
  • Martins, D. (2021). O lugar do livro-brinquedo na infância e na literatura: arquitetura, (inter)texturas e outros desafios. Centro de Investigação em Estudos da Criança.
  • Mociño, I. (2019). Libro-Obxecto e Xénero: Estudos ao redor do libro infantil como artefacto. Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo. http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/handle/11093/1631
  • Mociño, I. (2021). O libro-obxecto: algunhas características e potencialidades para a educación literaria. En M. L. Spengler, E. Debus, N. Bortolotto y C. Machado (Orgs.), Literatura Infantil e Juvenil. A palavra literaria – (r)ex(s)istir no encontro com o outro (pp. 170-195). Apoio Editora.
  • Munari. B. (1983). ¿Cómo nacen los objetos? Apuntes para una metodología proyectual. Gustavo Gili.
  • Nikolajeva, M. (2008). Play and Playfulness in Postmodern Picturebooks. En L. Sipe y S. Pantaleo (Ed.), Postmodern PictureBooks: Play, Parody, and Self-Referentiality (pp. 473-484). Routledge.
  • Ortega, E. y Martín, C. (2019). El secreto de las vocales. Ediciones Tralarí.
  • Pastor, Juan (1991). El engaño: un factor destacado en el folklore infantil. Revista de folklore, tomo 11a, n.º 124, 111-119. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmctj0c3
  • Patte, G. (2015). Mais qu'est-ce qui les fait lire comme ça? Arenes.
  • Pelachaud, G. (2010). Livres animés. Du papier au numérique. L’Harmattan.
  • Pelachaud, G. (2016). Livres animés. Entre papier et écran. Pyramyd.
  • Pelegrín, A. (1984). La aventura de oír: cuentos y memorias de tradición oral. Cincel http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-aventura-de-oir-cuentos-y-memorias-de-tradicion-oral--0/html/01bb82b4-82b2-11df-acc7-002185ce6064_9.html
  • Perrot, J. (1999). Jeux et enjeux du libre d’enfance et de jeunesse. Electre-Èditions du Cercle de la Librarie.
  • Ramos, A. M. (2017). Aproximações ao livro-objeto: das potencialidades criativas às propostas de leitura. Tropelias & Companhia.
  • Ramos, A. M. (2019). Desplegar lecturas: panorama de la edición de libros-acordeón en Portugal. En R. Tabernero (Ed.), El objeto libro en el universo infantil. La materialidad en la construcción del discurso (pp. 27-44). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Reid-Walsh, J. (2018). Interactive Books – Playful Media Before Pop-Ups. Routledge.
  • Reis, S. (2020). Clássicos da Literatura infantojuvenil em forma(to) de livro-objeto. UMinho Editora.
  • Salisbury, M. (2007). Imágenes que cuentan. Nueva ilustración de los libros infantiles. Gustavo Gili.
  • Silva-Díaz, C. (2006). La función de la imagen en el álbum. Peonza. Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 75-76, 23-33.
  • Sipe, L. R. (2001). Picturebooks as Aesthetic Objects. Literacy Teaching and Learning, 6 (1), 23- 42.
  • Sipe, L. R. y Pantaleo, S. (eds.) (2008). Postmodern Picturebooks: play, parody, and self-referentiality. Routledge.
  • Sousa, C. (2020). Literatura infantojuvenil: Livro-Objeto e patrimóni(os). Tropelias & Companhia.
  • Tabernero, R. (2017). O leitor no espaço do livro infantil. Para uma poética da leitura a partir da materialidade. En A. M. Ramos (Org.), Aproximações ao livro-objeto: Das potencialidades creativas às propostas de leitura (pp. 181-199). Tropelias&Companhia.
  • Tabernero, R. (2018). Leer el álbum desde la materialidad. La manipulación como estrategia discursiva. En R. Tabernero (Coord.), Arte y oficio de leer obras infantiles. Investigaciones sobre lectores, mediación y discurso literario (pp. 75-85). Octaedro.
  • Tabernero, R. (2019a). El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso. Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Tabernero, R. (2019b). Descubriendo lo oculto: el espacio del lector en los libros de solapas. En R. Tabernero (Coord.), El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso (pp. 73-85). Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Trebbi, J. Ch. (2015). El arte del pop-up. El universo mágico de los libros tridimensionales. Promopress.