Educar en derechos humanos para la infancia a través del álbum ilustrado

  1. Díaz-Seoane, Ángeles
  2. Ferreira-Boo, Carmen 1
  3. Mesías-Lema, José María
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Year of publication: 2022

Issue Title: Monograph: "Analysis and Proposals for New Teaching"

Volume: 13

Issue: 4

Type: Article

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V11.4050 SCOPUS: 2-s2.0-85144148341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Sustainable development goals

Abstract

The purpose of this paper is the development of critical thinking and civic attitude based on human rights for childhood using the picturebook reading. In doing so, the nexus between textual and visual language of the album and its use to develop literary, plastic and values education are analysed. Four titles were selected and analysed to carry out educational mediation in early childhood education related to human rights, to conclude that the picturebook is an ideal pedagogical tool to promote literary reading, visual literacy and the creation of a future critical, empathetic and conscious citizenship of human rightsin English.

Bibliographic References

  • Kümmerling-Meibauer, B. (2014). Picturebooks: Representation and Narration. Routledge.
  • Kümmerling-Meibauer, B. (Ed.) (2018). The Routledge companion to picturebooks. Taylor & Francis.
  • Lewis, D. (2001). Reading contemporary picturebooks: picturing text. Routledge. Linden, S. (2015). Álbum[es]. Ediciones Ekaré.
  • Linden, S. (2021). Tout sur la Littérature jeunesse de la petite enfance aux jeunes adultes. Éditions Gallimard Jeunesse.
  • Martins, D. e Reis, S. (2022). Contos de Andersen em livros-objeto: ontem e hoje. Elos. Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, 9, 1-14. http://dx.doi.org/10.15304/elos.9.7913
  • Mesías-Lema, J. M. (2019). Educación artística sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Graó.
  • Meunier, H. y Choux, N. (2011). ¡Al furgón! Takatuka.
  • Minhós, M. y Calvalho, B. (2014). Daquí ninguém passa! Planeta Tangerina.
  • Moebius, W. (1986). Introduction to picturebooks codes. Word and Image, v. 2, n. 2, 141-158.
  • Nières-Chevrel, I. (2009). Introduction à la littérature de jeunesse. Didier Jeunesse.
  • Nikolajeva, M. (2018). Emotions in picturebooks. En B. Kümmerling-Meibauer (Ed.). The Routledge companion to picturebooks (pp. 110-118). Taylor & Francis.
  • Nikolajeva, M. y Scott, C. (2001). How picturebooks work. Garland.
  • Nodelman, P. (1988). Words about pictures: the narrative art of children’s picturebook. University of Georgia.
  • ONU (1959). Declaración de los Derechos del Niño.
  • Porras, G. (2011). Literatura infantil, un mundo por descubrir. Visión Libros.
  • Ramos, A. M. (2011). Apontamentos para uma poética do álbum contemporâneo. En B. A. Roig, I. Soto y M. Neira (Coords.). O álbum na literatura infantil e xuvenil (2000-2010) (pp. 13-40). Edicións Xerais de Galicia. http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_album-na-literatura-infantil-e-xuvenil-2000-2010_x1x.pdf
  • Riedl, K.; Jensen, K.; Call, J. y Tomasello, M. (2015). Restorative Justice in Children. Current Biology, 25, 1731-1735 http://dx.doi.org/10.1016/j.cub.2015.05.014
  • Rodrigues, C. (2017). Para uma poética do álbum ilustrado: Teoría e crítica em torno de um metagénero. Elos. Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, 4, 133-158. https://doi.org/10.15304/elos.4.4218
  • Salisbury, M. (2007). Imágenes que cuentan: nueva ilustración de libros infantiles. Gustavo Gili.
  • Salisbury, M. y Styles, M. (2012). El arte de ilustrar libros infantiles. Concepto y práctica de la narración visual. Blume.
  • Sartelli, S. L. (2018). Los roles de género en cuentos infantiles: perspectivas no tradicionales. Derecho y Ciencias Sociales, (18), 199-218.
  • https://doi.org/10.24215/18522971e032
  • Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. (Tesis Doctoral) Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Silva-Díaz, C. (2006). La función de la imagen en el álbum. Peonza: Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 75-76, 23-33.
  • Silva-Díaz, C. y Corchete, T. (2002). Ver y leer: historias a través de dos códigos. En T. Colomer (Ed.). Siete llaves para valorar las historias infantiles (pp. 19-32). Fundación Sánchez Ruipérez.
  • Sipe, L. R. y Pantaleo, S. (Eds.) (2008). Postmodern picturebooks: play, parody, and selfreferentiality. Routledge.
  • Spann, M., Torrego Seijo, J. C. y Monge López, C. (2021). Human and Children’s Rights in the Context of Education and School Mediation. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 10(1), 143–154. https://doi.org/10.37467/gkarevhuman.v10.3129
  • Tejero, Mª C. (2016). La Didáctica de la Literatura a través de la conjunción del lenguaje verbal y visual: el álbum ilustrado. En A. Díez, V. Brotons, D. Escandell, J. Rovira (Eds.). Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 667-674). Universidad de Alicante.
  • Vernon-Lord, J. (1997). Algunos aspectos que el ilustrador debe tener en cuenta en el proceso de creación de libros ilustrados para niños. En Ponencias del IV Simposi Internacional Catalònia d’Il·lustració. Generalitat de Catalunya.