El cine como embajador de la diversidad cultural europeaanálisis de los largometrajes ganadores del LUX Prize
- Díaz-González, María Jesús 1
- González del Valle-Brena, Almudena 2
-
1
Universidade da Coruña
info
-
2
Universidad Pontificia Comillas
info
ISSN: 2172-9077
Year of publication: 2022
Issue Title: New technologies for the exercise of specialized communication
Issue: 25
Pages: 205-221
Type: Article
More publications in: Fonseca, Journal of Communication
Abstract
The European Parliament set up the LUX Prize in 2007. The award was aimed at fostering the distribution of European films, which help to encourage European identity through film. Entries are limited to films demonstrating European values and European diversity of traditions. The films should also enlighten the integration process.The aim of this research is to substantiate the contribution of films having won the LUX Prize (2007-2019) to cultural diversity. The methodology includes quantitative and qualitative aspects: getting and analyzing variables on the one hand, and discourse analysis, from the perspective of critical cosmopolitanism on the other. Results cluster around diversity within the feature films: geographical and demographic diversity (i.e., countries and ethnicities of main and secondary roles), and diversity of ideas shown in the films (i.e., points of view and perspectives on social, political, and cultural issues). The analysis shows interesting elements relative to family, education and language. Conclusions confirm the contribution of the LUX Prize to cultural diversity, and thus, the appropriacy of this European Parliament initiative.
Bibliographic References
- Agencia de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea (2013). The European Union as a community of values: Safeguarding fundamental rights in times of crisis. Publications Office of the European Union. https://fra.europa.eu/en/publication/2013/european-union-community-values-safeguarding-fundamental-rights-times-crisis
- Albornoz, L. A. (2016). Diversidad e industria cinematográfica. Análisis de la encuesta del UIS del año 2014 sobre las estadísticas de largometrajes (Documento de información nº 29). Instituto de Estadística de la UNESCO. http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-193-1-sp
- Albornoz, L. A. (2017). Medir la diversidad en la industria audiovisual: ¿una tarea posible? El trabajo promovido por la UNESCO. En L. A. Albornoz y M. T. García Leiva (Eds.), Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI (pp. 190-219). Fondo de Cultura Económica.
- Albornoz, L. A. y García Leiva, M. T. (Eds.). (2017). Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI. Fondo de Cultura Económica.
- Albornoz, L. A. y García Leiva, M.T. (Eds.). (2017). El audiovisual en la era digital. Políticas y estrategias para la diversidad. Cátedra.
- Albornoz, L. A. y García Leiva, M.T. (Eds.). (2019). Audio-Visual Industries and Diversity: Economics and Policies in the Digital Era. Routledge.
- Albornoz, L. A. y García Leiva, M.T. (s.f.). Glosario. Diversidad Audiovisual. http://diversidadaudiovisual.org/glosario-2/d/
- Baschiera, S. y Di Chiara, F. (2018). The European Parliament projecting cultural diversity across Europe: European quality films and the Lux Prize. Studies in European Cinema 15(2-3), 235-254. https://doi.org/10.1080/17411548.2018.1442619
- Bayraktar, N. (2016). Mobility and migration in film and moving image art: Cinema beyond Europe. Routledge.
- Delanty, G. (2019). Formations of European Modernity. A Historical and Political Sociology of Europe. (2ª edición). Palgrave McMillan.
- Delanty, G. (2009). The Cosmopolitan Imagination: The Renewal of Critical Social Theory. Cambridge University Press.
- Delanty, G. (2006). The cosmopolitan imagination: critical cosmopolitanism and social theory. The British Journal of Sociology 57(1), 25-47. https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2006.00092.x
- Delanty, G. y Harris, N. (2019). The idea of critical cosmopolitanism. En G. Delanty (Ed.), Routledge International Handbook of Cosmopolitanism Studies (2ª edición, pp. 91-100). Routledge.
- Elsaesser, T. (2005). European Cinema: Face to Face with Hollywood. Amsterdam University Press.
- Elsaesser, T. (2015). Cine transnacional, el sistema de festivales y la transformación digital. Fonseca Journal of Communication 11, 175-196. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/13440
- García Leiva, M.T. (2016). Política audiovisual y diversidad cultural en la era digital. Comunicación y Sociedad 27, 221-241. https://doi.org/10.32870/cys.v0i27.4592
- Ledo Andión, M. y Gutiérrez San Miguel, B. (2015). Cinema: renaming itself. Nuevas definiciones en el cine contemporáneo. Fonseca Journal of Communication 11, 5-8. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/13432
- Ledo Andión, M., López Gómez, A. y Pérez Pereiro, M. (2016). Cine europeo en lenguas de naciones sin estado y pequeñas naciones. Revista Latina de Comunicación Social 71, 309-331. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1097
- Ledo-Andión, M., López-Gómez, A., y Castelló-Mayo, E. (2017). El rol del cine en versión original en el espacio digital europeo. Comunicar 51, 73-82. https://doi.org/10.3916/C51-2017-07
- McGonagle, T. (2008). The Promotion of Cultural Diversity via New Media Technologies: An Introduction to the Challenges of Operationalisation. Observatorio Europeo del Audiovisual. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1997108
- Mulvey, J., Rascaroli, L. y Saldanha, H. (2017). For a Cosmopolitan Cinema - Editorial. Alphaville, Journal of Film and Screen Media 14, 1-15. https://doi.org/10.33178/alpha.14.00
- Parekh, B. (2005). Repensando el multiculturalismo. Diversidad cultural y teoría política. Itsmo.
- Premio del Público LUX. Parlamento Europeo (s.f.). Premio LUX (2007-2019). Recuperado el 5 de junio de 2022 de https://luxaward.eu/es/premio-lux-2007-2019
- Schmidt, V. A. (2011). The problem of identity and legitimacy in the European Union. Is more politics the answer? En S. Lucarelli, F. Cerutti y V. A. Schmidt (Eds.), Debating political identity and legitimacy in the European Union (pp. 16–37). Routledge. hin, S. Y. y Throsby, D. (2022). Cultural diversity and cultural trade: theory and an application to the motion picture industry. International Journal of Cultural Policy, Published online first. https://doi.org/10.1080/10286632.2022.2053959
- Stjernholm, E. (2016). The European Union celebrates culture: the case of the European Parliament Lux Prize. Studies in European Cinema 13(1), 19-31. https://doi.org/10.1080/17411548.2015.1135607
- Toggenburg, G. N. (2003). Cultural diversity at the background of the European debate on values – An introduction. En F. Palermo y G. N. Toggenburg (Eds.), European constitutional values and cultural diversity, (pp. 9–23). Europäische Akademie.
- UNESCO (2005). Convención sobre la protección y promoción de la diversidad de las expresiones culturales. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142919_spa.locale=es
- Unión Europea (2013). Comunicación de la Comisión sobre la ayuda estatal a las obras cinematográficas y otras producciones del sector audiovisual. (Texto pertinente a efectos del EEE) 2013/C 332/01. Diario Oficial de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX%3A52013XC1115%2801%29