Evaluation of the effectiveness of safety?based incentives in public private partnerships. Evidence from the case of spain
- Rangel Guilherme Christiano, Thais
- Blanca Arenas Ramírez Director
- José Manuel Vassallo Magro Director
Universidade de defensa: Universidad Politécnica de Madrid
Fecha de defensa: 27 de xuño de 2011
- Francisco Aparicio Izquierdo Presidente/a
- Antonio Sánchez Soliño Secretario/a
- Ignacio Pérez Pérez Vogal
- Anna Matas Vogal
- Mateu Turro Calvet Vogal
Tipo: Tese
Resumo
Many countries around the world are seeking new means to involve the private sector in managing and financing infrastructure through Public Private Partnerships (PPPs). One of the keys aspects of PPPs is to encourage the private sector to manage and operate the infrastructure in the best way. In the last few years, most of the infrastructure management contracts, including PPPs, have introduced incentives to encourage the bidders to reach the highest possible level of service, in such a way that any increase in efficiency will be transferred to the users to increase quality. These contracts have usually set up a minimum quality in such a way that if the contractor performs below this quality level, the contractor will be penalised and if they perform above this level, they will be rewarded. This approach has moved many countries such as the United Kingdom, Finland, Portugal and Spain to introduce performance based indicators tied to bonuses and penalties in their PPP contracts. These performance based standards often refer to different aspects such as technical, environmental and safety issues. This thesis focuses on indicators that reward the PPP contractor in terms of safety performance in Spain. The main aim of this thesis is to identify whether the incentives to improve road safety in PPPs are ultimately effective at improving safety ratios in Spain. To that end, Poisson and negative binomial regression models have been applied using information from the Spanish high capacity network in 2006. The results of this thesis show that, even though road safety is highly influenced by variables that are not much controllable by the contractor such as average annual daily traffic, percentage of heavy vehicles and number of lanes, the implementation of safety incentives in PPPs have a positive influence in the reduction of fatalities, injuries and accidents. RESUMEN Muchos países de todo el mundo están buscando nuevas maneras de involucrar al sector privado en la gestión y financiación de la infraestructura a través de las Asociaciones Público Privadas (PPPs). Uno de los aspectos claves de las PPPs es incentivar al sector privado para gestionar y operar la infraestructura de la mejor manera posible. En los últimos años, la mayoría de los contratos de gestión de infraestructura, incluidas las PPPs, han introducido incentivos a los concesionarios para alcanzar el más alto nivel de servicio posible, de tal manera que cualquier incremento en la eficiencia será transferida a los usuarios para aumentar la calidad. Estos contratos han introducido unos requisitos mínimos de calidad que el concesionario debe cumplir. El concesionario puede ser penalizado si no entrega la infraestructura de acuerdo con los requisitos mínimos de calidad o recompensado si cumple con dichos requisitos. Algunos países como Reino Unido, Finlandia, Portugal y España han introducido indicadores de calidad, aplicando recompensas o penalizaciones al concesionario en función de la calidad ofrecida al usuario. Dichos indicadores de calidad se refieren a diferentes aspectos relativos a la seguridad, aspectos técnicos del firme y al medio ambiente. La tesis se centra en los indicadores que pueden recompensar o penalizar al concesionario en lo relativo a la seguridad vial. El principal objetivo de la tesis es identificar si los incentives relativos a la seguridad vial en PPPs son realmente efectivos en mejorar los índices de seguridad vial en España. Para ello, se han aplicado los modelos de Poisson y binomial negativa utilizando información de la red de alta capacidad de España del año 2006. Los resultados de la tesis muestran que las variables que no son controlables por el concesionario como la Intensidad Media Diaria, el Porcentaje de Vehículos Pesados y número de carriles en cada tramo son las que más influyen en la seguridad vial. Sin embargo, la introducción de incentivos a la seguridad vial en PPPs tiene una influencia positiva en la reducción de muertos, victimas y accidentes.