Enfoques de aprendizajeun modelo predictivo a partir de contextos académicos en alumnado universitario de educación de República Dominicana
- Barca Enríquez, Eduardo 1
- Barca Lozano, Alfonso 1
- 1 Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de A Coruña
ISSN: 0214-9877
Year of publication: 2022
Issue Title: El mundo al Encuentro. Una reflexión sobre la Educación
Volume: 1
Issue: 1
Pages: 147-156
Type: Article
More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Abstract
In this work, we intend to know, firstly, the existing correlations between school and academic variables and two predominant types of learning approaches; then, it is about verifying the predictive capacity that these academic contexts have on the university centers in the Dominican Republic. The sample is made up of a total of 1558 students (74.5% women and 24.5% men) from Faculties of Education of 22 universities distributed in the main cities of the Dominican Republic. The methodology that has been used is quantitative, correlational with a proposal of predictive models. The results indicate the existence of positive and significant correlations of the academic and school type variables with the learning approaches. In addition, in a predictive model, a strong influence of these academic variables has been found in deep learning approaches to meaning and understanding, although this influence is also manifested, but to a lesser extent, in the construction of superficial approaches. It is reported that these results should be taken into account by teachers in their instructional teaching/learning processes. learning approaches of higher education students of university centers in the Dominican Republic. The sample is made up of a total of 1558 students (74.5% women and 24.5% men) from Faculties of Education of 22 universities distributed in the main cities of the Dominican Republic. The methodology that has been used is quantitative, correlational with a proposal of predictive models. The results indicate the existence of positive and significant correlations of the academic and school type variables with the learning approaches. In addition, in a predictive model, a strong influence of these academic variables has been found in deep learning approaches to meaning and understanding, although this influence is also manifested, but to a lesser extent, in the construction of superficial approaches. It is reported that these results should be taken into account by teachers in their instructional teaching/learning processes.
Bibliographic References
- Barca, A., Brenlla, J.C., Morán, H., & Barca-Enríquez, E. (2009). Variables y determinantes de interacción familiar y sus efectos en el rendimiento académico. En A. Barca (Coord.) (2009). Motivación y aprendizaje en contextos educativos, pp. 107-140. Granada: Grupo Editorial Universitario.
- Barca, A., Peralbo, M, Porto, A., Marcos, J. L., & Brenlla, J.C. (2011). Metas académicas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y Bachillerato con alto y bajo rendimiento escolar. Revista de Educación, 354, 341-368. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-354-003
- Barca-Lozano, A., & Barca-Enríquez, E. (2019). Rendimiento académico del alumnado de Educación secundaria y de Universidad: Relación e influencia del contexto familiar. Cap. 1, pp.17-30. En Vicente Castro y D. Padilla (Eds.) Del Mérito al Prestigio. Badajoz: Editorial Crecimiento Humano/Infad.
- Barca-Lozano, A, Montes-Oca-Báez, G., & Moreta, Y. (2019). Motivación, enfoques de aprendizaje y rendimiento: Impacto de las metas académicas y atribuciones causales en estudiantes universitarios de Educación de República Dominicana. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 3 (1), 19-48. https//:doi.org/10.32541/recie.2019.v3i1.pp.19-48
- Biggs, J.B. (1987): Student Approaches to Learning and Studying. Hawthorn, Victoria: Australian Council for Educational Research. (Melbourne: Australian Council for Educational Research).
- Brenlla, J. C. (2005). Atribuciones causales, enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y competencias bilingües en alumnos de educación secundaria. Un análisis multivariable. A Coruña: Universidad de A Coruña (tesis doctoral, inédita).
- Fernández de Mejía, (A. (2017). Motivación y renndimiento en la Universidad. República Dominicana: Santo Domingo. Ministerio de Educación Superior, Cienciay Tecnología. Colección Humanidades- Serie Tesis. Vol.1, 436 pp.
- Montes de Oca, G., Fernández de Mejía, A., & Barca-Lozano, A. (2022). Contextos familiares y su impacto en los enfoques de aprendizaje del alumnado universitario de Educación de República Dominicana. Revista de Investigación y Evaluación Eductiva, 9 (1)60-78. https://doi.org/1047.554/revie.vol9.num1.2022.pp6078
- Rosario, P.S., Núñez, J. C., González-Pienda, J., Soares, S., & Rubio, M. (2005). El aprendizaje escolar examinado desde la perspectiva del Modelo 3P de J. Biggs. Psicothema, 17 (1), 20-30.
- Porto, A. (1994). Procesos de aprendizaje en estudiantes universitarios. Tesis doctoral inédita. Santiago: Universidade de Santiago de Compostela.
- Porto, A., Barca, A., Santorum, R., & García-Fernández, M. (2009). Las teorías sobre los enfoques de aprendizaje. En A. Barca (Coord.) (2009). Motivación y aprendizaje en contextos educativos. Granada: Grupo Editorial Universitario.
- Ramudo, I. (2015). Variables motivacionais, autoeficacia, enfoques de aprendizaxe en relación co rendemento académico do alumnado de bacharelato de Galicia (Tesis doctoral, inédita). A Coruña: Universidade da Coruña.
- Ramudo, I., Barca, A., Brenlla, J. C., & Barca, E. (2017). Metas académicas, atribuciones causales y género: su determinación en el rendimiento académico del alumnado de Bachillerato. Revista de estudios e investigación en psicología y educación. Extra, 1. Pp. 143-147.
- Selmes, I. (1987). Improving Study Skills. London: Hodder and Stoughton. [Traducción castellana: La mejora de las habilidades para el estudio. Barcelona: Paidós/MEC, 1988].