Arte y gestiónlas mujeres en la producción cinematográfica

  1. Videla-Rodríguez, José Juan 1
  2. García-Torre, Manuel 1
  3. Formoso-Barro, María Josefa 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Investigaciones feministas

ISSN: 2171-6080

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico: Retos de la era Covid desde una perspectiva feminista

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 423-434

Type: Article

DOI: 10.5209/INFE.77079 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Investigaciones feministas

Sustainable development goals

Abstract

Introduction and objective. This paper investigates the integration of women in the Spanish film sector. It analyzes their presence in the professional categories of production and artistic development of fiction productions in real image, made between the years 2002 and 2018. Methodology. To implement this research, a file was designed to collect the films produced, the roles assigned and the number of women present in each of them. Results and conclusions. Among the results obtained, it is highlighted that their presence in executive and creative positions has increased significantly in the 21st century. It also shows a limited influence of legislation to promote the presence of women in filmmaking.

Bibliographic References

  • Arranz, Fátima(Dir.) (2010). Cine y género en España. Una investigación empírica. Madrid: Cátedra.
  • Cascajosa, Concepción y Martínez, Natalia (2016). “Del cine a la televisión: hacia una genealogía de las mujeres guionistas en España”. FEMERIS: Revista Multidisciplinar De Estudios De Género, 1 (1/2), 25-34. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/FEMERIS/article/view/3225
  • Casetti, Francesco (2005). Teorías del cine (1945-1990). Madrid: Cátedra.
  • Colaizzi, Giulia (2007). La pasión significante. Teoría de género y cultura audiovisual. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Colaizzi, Giulia (2000). Género y representación. Postestructuralismo y crisis de la modernidad, Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Cruzado, María de los Ángeles (2007). Mujeres y cine. Discurso patriarcal y discurso feministas de los textos a las pantallas. Madrid: Arcibel.
  • Chamberlain, Prudence (2017). The feminist fourh wave. London: Springer Nature.
  • De Lauretis, Teresa (1987). Technologies of Gender, Essays on Theory, Film and Fiction, London: Macmillan Press. https://keepypsiblack.files.wordpress.com/2016/02/lauretis-teresa-de-technologies-of-gender-essays-on-theory-film-and-fiction.pdf
  • Escudero, Jimena (2010). Tecnoheroínas: identidades femeninas en la ciencia ficción cinematográfica, Oviedo: KRK Ediciones.
  • Gómez, Concha (2015). “Historia de una invisibilidad”. En Gómez Pérez, F. J. (coord.). Políticas de impulso a las industrias audiovisuales. Madrid: Comunicación Social, pp. 128-136.
  • Gómez, Concha (2019). Mujeres en la producción audiovisual. Caimán, cuadernos de cine, 19, 24-36.
  • Hafkin, Nancy y Huyer, Sophia (2006). Cinderella or Cyberella?: Empowering Women in the Knowledge Society. Bloomfield, Connecticut: Kumaris Press.
  • Haskell, Molly (1975). From reverence to rap. The treatment of women in the movies, Chicago: University of Chicago.
  • Kaplan, Ann (1983). Women and film. Both sides of the camera. London: Methuen.
  • Kuhn, Annette (1982). Women´s Pictures. Feminism and the cinema. London: Rouledge and Kegan Paul.
  • Kuhn, Annette (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra (Signo e imagen).
  • Lauzen, Martha (2017). The Celluloid Ceiling: behind the scenes employment of Women on the top 100, 250, and 500 films of 2017. 2017 Celluloid Ceiling. https://womenintvfilm.sdsu.edu/wp-content/uploads/2018/01/2017_Celluloid_Ceiling_Report.pdf
  • Mellen, Joan (1974). Women and their sexuality in the New Film. Nueva York: Horizon Press.
  • Merás, Lidia (2014). Replicantes o sumisas: el cyborg femnino desde Blade Runner. Revista de letras y ficción audiovisual, 4.
  • Metz, Christian (2001). El significante imaginario: psicoanálisis y cine. Barcelona: Paidós.
  • Millet, Kate (1970). Sexual Politics. Nueva York: Doubleday.
  • Miyares, Alicia (2018). La Cuarta Ola del Feminismo, su Agenda. Tribuna Feminista. https://tribunafeminista.elplural.com/2018/03/la-cuarta-ola-del-feminismo-su-agenda/
  • Mulvey, Laura (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, (16), 6-18.
  • Mulvey, Laura (1989). Visual and Other Pleasures. Bloomington: Indiana University Press.
  • Orús, Abigail (2022). La presencia de la mujer en el cine. Statista. https://es.statista.com/estudio/63315/la-presencia-de-la-mujer-en-el-cine/
  • Posada, María Luisa (2019). ¿Quién hay en el espejo? Lo femenino en la filosofía contemporánea. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Roquero, Esperanza (2010). “Las categorías profesionales en el cine”. En Arranz, Fátima (dir.). Cine y Género en España. Una investigación empírica. Madrid: Ediciones Cátedra, pp. 127-159.
  • Sainz, Aurelio (s.f.). “Cine e ideología de género. De Laurentis con y contra Althusser”. Demarcaciones, 5(2). http://revistademarcaciones.cl/wp-content/uploads/2017/06/SAINZ-PEZONAGA-2.pdf
  • Smith, Stacy; Chouetti, Marc y Pieper, Katherine (2014). Gender bias without borders. Geena Davis Institute on Gender in Media. https://seejane.org/wp-content/uploads/gender-bias-without-borders-full-report.pdf
  • Zurian, Francisco (2000). Construyendo una mirada propia. Mujeres directoras de cine español: de los orígenes al año 2000. Madrid: Síntesis.