Relaciones familia-escuelacreencias desde los servicios de orientación
- María de los Ángeles Cueli Naranjo 1
- Silvia López Larrosa 1
- 1 Universidade da Coruña. Facultadde Ciencias de la Educación. Departamentode Psicología. A Coruña, España
ISSN: 1139-7853, 1989-7448
Year of publication: 2022
Volume: 33
Issue: 2
Pages: 7-22
Type: Article
More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía
Abstract
Oneof the tasks of school counseling services is relatingto families. However, school counselors’ beliefs about such relationships and their role in relation to families have been rarely studied. The aim of this work was to explore school counselors’ beliefs about family-school relationships, their self-efficacy to relate to families and their role performance. Participants were 110 school counselors from several Spanish communities who worked in schoolscatering for children from preschool to high school. The datawas collected by administering the “Beliefs about Family-School Relationships Questionnaire” that explores beliefs about subordination, collaboration, separation, and self-efficacy to relate to families.Furthermore, four role performance factors were also explored: contextual, personal, role knowledge and expectations. Participants felt highly competent to relate to families and supported collaboration between family and school. However, the fewer yearsof professional practice they had, the less capable they felt to relate to families. Despitebeing in contexts of collaboration between family and school, they recognized different situations which could be improved, such as being asked to be mediators/consultants, and responding to the high expectations of the whole educational community. It was found thatto perform their role adequately, the necessary personalattributesweresocialskills, especially empathy and active listening. These results have implications toimprove school counselors’ relationshipwith families and to characterize their role
Bibliographic References
- Álvarez, M. (2014). La orientación y la tutoría universitaria en la formación de los grados y posgrados. Las transiciones académicas. En P. Figuera (Ed.), Persistir con éxito en la universidad: de la investigación a la acción (pp. 175-203). Laertes. https://ice.unizar.es/sites/ice.unizar.es/files/users/leteo/materiales/la_o._y_la_tutoria_en_la _formacion_de_grados_y_postgrados.pdf
- Amatea, E. S. (2017). Building culturally responsive family school relationships (2ª ed.). Pearson.
- Amor, M. I. y Serrano, R. (2020). Las competencias profesionales del orientador escolar: el rol que representa desde la visión del alumnado. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 71-88. https://doi.org/10.6018/rie.321041
- Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychology, 44(9), 1175- 1184. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175
- Barreira, A. J., López, A. y Domínguez, J. (2015). Orientadores escolares: Importancia de la dimensión personal y participativa en las competencias actitudinales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(1), 44-54. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.1.2015.14341
- Bellido-Cala, J.A. (2021). Participación de las familias, acción tutorial y orientación desde la justicia social. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(1), 76-91. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.1.2021.30741
- Bisquerra, R. (2013). Orientación, tutoría y educación emocional. Síntesis.
- Calvo, A., Haya, I. y Susinos, T. (2012). El rol del orientador en la mejora escolar. Una investigación centrada en la voz del alumnado como elemento de cambio. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 7-20. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/147
- Carey, J., Martin, I., Harrington, K. y Trevisan, M. (2019). Competence in program evaluation and research assessed by State School Counselor Licensure Examinations. Professional School Counseling, 22(1), 1-11. https://doi.org/10.1177/2156759X18793839
- Ceballos, N. y Saiz, A. (2019). La acción tutorial como escenario de colaboración familia-escuela. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 28-45. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25336
- Concheiro, C. M. (2019). Las relaciones entre la familia y la escuela desde la perspectiva de los docentes de educación infantil [Trabajo de fin de grado]. Universidade da Coruña.
- Fuentes, M. (1999). La eficiencia del trabajo en grupos. Universidad de La Habana.
- Gairín, J., Armengol, C., Muñoz, J. L. y Rodríguez-Gómez, D. (2015). Orientación y tutoría en las prácticas profesionalizadoras: Propuesta de estándares de calidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 26-41. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15214
- Hernández Rivero, V. y Mederos Santana, Y. (2018). Papel del orientador/a educativo como asesor/a: funciones y estrategias de apoyo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(1), 40-57. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.1.2018.23293
- Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A.
- Kuckartz, U. (2014). Qualitative text analysis: A guide to methods, practice and using software. Sage Publishing. https://dx.doi.org/10.4135/9781446288719
- Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
- López-Larrosa, S., Richards, A., Morao, S. y Gómez, L. (2019). Teachers and trainee teachers’ beliefs about family-school relationships. Aula Abierta, 48(1), 59-66. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.59-66
- Martínez-Clares, P. y Martínez-Juárez, M. (2011). La Orientación en el siglo XXI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 14(1), 253-265. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217017192020
- McCarthy, S. y Watson, D. (2018). A new typology: Four perspectives of school counselor involvement with families. Journal of School Counseling, 16(1), 1-41. https://www.jsc.montana.edu/jsc_2016-2018.html#2018
- Mekgwe, N. y Kok, A. (2017). The personal career planning needs of secondary school learners in Botswana. International Journal of Educational Sciences, 17(3), 238-246. https://doi.org/10.1080/09751122.2017.1317156
- Mishra, P., Pandey, C. M., Singh, U., Gupta, A., Sahu, C. y Keshri, A. (2019). Descriptive statistics and normality tests for statistical data. Annals of Cardiac Anaesthetia, 22, 67-72. https://doi.org/10.4103/aca.ACA_157_18
- Pang, I. W., y Watkins, D. (2000) Towards a psychological model of teacher–parent communication in Hong Kong primary schools. Educational Studies, 26(2), 141-163. https://doi.org/10.1080/713664272
- Pereyra, C. I., Ronchieri, C. V., Rivas, A., Trueba, D. A., Mur, J. A. y Páez, N. (2018). Autoeficacia: una revisión aplicada a diversas áreas de la psicología. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 16(2), 299-325. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612018000200004
- Sánchez Castro, N. y Facal, D. (2018). Las relaciones entre las familias y la escuela en la etapa adolescente: implicaciones para el Departamento de Orientación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 63-74. https://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.3.317261
- Scharett, M. (2010). The relationship between high school counselor´s beliefs and practices related to family school involvement [Tesis doctoral, Universidad de Florida] https://www.proquest.com/dissertations-theses/relationship-between-high-schoolcounselors/docview/857444283/se-2Vázquez-Huertas, C. y López-Larrosa, S. (2014). Creencias sobre la relación familia-escuela. Cambios en el futuro profesorado tras recibir formación específica. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1(2), 111-121. https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.2.35
- Vélaz de Medrano, C., González-Benito, A. y López-Martín, E. (2018). Evaluación del nivel de desempeño de la tutoría en educación secundaria obligatoria: percepción de los propios tutores. Revista de Educación (382), 107-132. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018- 382-394
- Ventura-León, J. L. y Caycho, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627039
- Walker, J., Shenker, S. y Hoover-Dempsey, K. (2010). Why do parents become involved in their children’s education? Implications for school counselors. Professional School Counseling, 14(1), 27-41. https://doi.org/10.1177%2F2156759X1001400104