Relación entre la falta de motivación y la comisión de plagio académico
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1989-6395, 1138-414X
Year of publication: 2022
Issue Title: La transformación digital de la docencia universitaria
Volume: 26
Issue: 2
Pages: 203-225
Type: Article
More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado
Abstract
According to numerous studies, the academic work carried out by university students shows that the teaching-learning process followed and the motivation that the students have, seems to be an aspect to be taken into account so as not to infringe on academic honesty/integrity. In this paper, the influence of motivation in the commission of academic plagiarism is described and analyzed qualitatively and quantitatively through an exploratory, descriptive and explanatory research. It includes the participation of 789 undergraduate and master students of studies in the field of Education, sample of non-probabilistic character, intentional and for convenience, through their answers to the Attribution Questionnaire for the Detection of Coincidences in Academic Works (CUDECO). The results show the importance of motivation as one of the strategies for the prevention of academic plagiarism. The conclusions focus on the proposal of guidance measures focused on motivation, in its relation to creativity as both a learning ability and teaching ability, understanding the role of teachers as a guide and guide to the teaching-learning process of students and the importance of taking them into account both in the type of academic work requested and in the evaluation of such work.
Bibliographic References
- Akbulut, Y., Sendag, S., Gürkay, B, Kiliçer, K., Sahin, M.C. y Odabasi, H.F. (2008). Exploring the types and reasons of Internet-triggered academic dishonesty among Turkish undergraduate students: Development of Internet-triggered Academic Dishonesty Scale (ITADS) [Exploración de los tipos y las razones de la deshonestidad académica activada por Internet entre los estudiantes de pregrado turcos: desarrollo de la escala de deshonestidad académica activada por Internet (ITADS)]. Computers & Education, 51, 463-473. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.06.003
- Balbuena, S.E. y Lamela, R.A. (2015). Prevalence, motives, and views of academic dishonesty in Higher Education [Prevalencia, motivos y puntos de vista de la deshonestidad académica en la Educación Superior]. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 3(2), 69-75. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED575015.pdf
- Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Zafra-Santos, E., Rodríguez-Fernández, S., Chacón-Cuberos, R. y Valdivia-Moral, P. (2019). Motivación en la práctica del judo en deportistas no profesionales. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 19(74), 243-258. https://doi.org/10.15366/rimcafd2019.74.005
- Cebrián-Robles, V. (2019). Estudio sobre el plagio en las facultades de Educación [Tesis doctoral, Universidad de Vigo]. Repositorio de la Universidad de Vigo. http://hdl.handle.net/11093/1439
- Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., & Sarmiento-Campos, J. A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1, 21(2), 105-129. https://doi.org/10.5944/educXX1.20062
- Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M. y Sarmiento-Campos, J.A. (2020). Study of the reasons for and measures to avoid plagiarism in young students of Education. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 24(1), 50-74. https://doi.org/10.3087/profesorado.v24i1.85722
- Chang, S. (2009). El derecho de autor en el aula- Mío, tuyo, suyo. Revista de la OMPI, 1. https://goo.gl/XxJjtN
- Comas-Forgas, R. y Sureda-Negre, J. (2010). Academic plagiarism: Explanatory factors from students´ perspective [Plagio académico: factores explicativos desde la perspectiva de los estudiantes]. J. Acad. Ethics, 8, 217-232. https://doi.org/10.1007/s10805-010-9121-0
- Cortés, F. (2018). Observación, causalidad y explicación causal. Perfiles Latinoamericanos, 26(52), 1-20. https://doi.org/10.18504/pl2652-001-2018
- Dias, P.C., Bastos, A.S., Gandra, M. y Díaz-Pérez, J. (2013). Genius, ¿plagio o creatividad? Aportes para una discusión sobre las prácticas pedagógicas. Bordón, 65(3), 9-23. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/231544
- Díaz-Arce, D., Brito-González, J.L., Nieto-Trelles, V.A. y Muñoz-Arévalo, W.D. (2019). Efectos de la capacitación y la retroalimentación sobre el plagio académico en estudiantes de bachillerato. Revista ConCiencia EPG, 4(2), 24-41. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.4-2.3
- Egaña, T. (2012). Uso de bibliografía y plagio académico entre los estudiantes universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9(2), 18-30. https://doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1209
- Ennam, A. (2017). Systematic analysis of the effects of digital plagiarism on scientific research: Investigating the Moroccan Context-Ibn Tofail University as case study [Análisis sistemático de los efectos del plagio digital en la investigación científica: investigando la universidad marroquí Context IBN Tofail como studio de caso]. Journal of Education and Practice, 8(2), 133-141. https://bit.ly/39bbtI6
- Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Morata.
- Garzón-Umerenkova, A. y Gil-Flores, J. (2017). El papel de la procrastinación académica como factor de la deserción universitaria. [The role of academic procrastination as factor of university abandonment]. Revista Complutense de Educación, 28(1), 307-324. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49682
- Gijbels, D., Donche, V., Richardson, J.T.E. y Vermunt, J.D. (Eds.). (2014). Learning Patterns in Higher Education. Dimensions and research perspectives. Routledge-Earli. 2
- Girón-Castro, S.J. (2008). Anotaciones sobre el plagio. Universidad Sergio Arboleda.
- Gómez-Espinosa, M., Francisco, V. y Moreno-Ger, P. (2016). El impacto del diseño de actividades en el plagio de Internet en Educación Superior. [The impact of activity design in Internet plagiarism in Higher Education]. Comunicar, 48(74), 39-48. https://doi.org/10.3916/C48-2016-044
- González, S. y Vázquez, L.M. (2022). Motivación de los estudiantes universitarios de Ciencias de la Educación según género, cultura religiosa y habilidad social durante la pandemia de COVID-19. Educar, 58(1), 205– 220. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1353
- Goss-Sampson, M.A. (2018). Análisis estadístico con JASP: Una guía para estudiantes. FUOC.
- Gorard, S. y Taylor, C. (2004). Combining methods in educational and social research. Open University Press.
- Hesse-Biber, S.N. (2010). Mixed Methods Research. Mergin Theory with Practice. The Guilford Press.
- Jereb, E., Perc, M., Lämmlein, B., Jerebic, J., Urh, M., Podbregar, I. y Šprajc, P. (2018). Factors influencing plagiarism in higher education: a comparison of German and slovene students [Factores que influyen en el plagio en la Educación Superior: una comparación entre estudiantes alemanes y eslovenos]. PLoS ONE, 13(8), 1-16. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202252
- Johnson, R.B. y Onwuegbuzie, A.J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14–26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
- Jordan, A. (2001). College student cheating: The role of motivation, perceived norms, attitudes, and knowledge of institutional policy. Ethics & Behavior, 11(3), 233-247. https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_3
- Jung, J.Y. (2013). Amotivation and indecision in the decision-making processes associated with university entry [Amotivación e indecisión en los procesos de toma de decisiones asociados con la entrada en la Universidad]. Research in Higher Education, 54, 115-136. https://doi.org/10.1007/s11162-012-9267-2
- Kuntz, J.R.C. y Buttler, C. (2014). Exploring individual and contextual antecedents of attitudes toward the acceptability of cheating and plagiarism. Ethics & Behavior, 24(6), 478-494. https://doi.org/10.1080/10508422.2014.908380
- Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades (BOE, núm. 89, de 13 de abril).
- López-Gil, K.S. y Sevillano-García, M.L. (2020). Desarrollo de competencias digitales de estudiantes universitarios en contextos informales de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 38(1), 53-78. https://doi.org/10.6018/educatio.413141
- Lucía-Ordóñez, C., Fernando-Mejía, J. y Castellanos, S. (2006). Percepciones estudiantiles sobre el fraude académico: hallazgos y reflexiones pedagógicas. Revista de Estudios Sociales, 23, 37-44. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123- 885X2006000100004&lng=en&tlng=es
- Martínez, J.R. y Galán, F. (2000). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en estudiantes universitarios. REOP, 11(19), 35-50. https://doi.org/10.5944/reop.vol.11.num.19.2000.11323
- Miles, M. y Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis. An expanded sourcebook. Sage.
- Miles, Huberman, M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook. Sage.
- Moreno-Murcia, J.A., Silveira-Torregrosa, Y. y Conte-Marín, L. (2013). Relación del feed-back positivo y el miedo a fallar sobre la motivación intrínseca. REOP, 24(2), 8-23. https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.2.2013.11256
- Murdock, T.B. y Anderman, E.M. (2006). Motivational perspectives on student cheating: toward an integrated model of academic dishonesty [Perspectivas motivacionales sobre el engaño de los estudiantes: hacia un modelo integrado de deshonestidad académica]. Educational Psychologist, 41(3), 129-145. https://doi.org/10.1207/S15326985EP4103_1
- Muñoz-Cantero, J.M. y Espiñeira-Bellón, E.M. (2020). El desempeño docente como condición para evitar el plagio académico. En E. de la Torre-Fernández (Ed.), Contextos universitarios transformadores: boas prácticas no marco dos GID (pp. 421-434). Servicio de Publicaciones de la Universidade da Coruña. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497756
- Muñoz-Cantero, J.M., Porto-Castro, A.M., Ocampo-Gómez, C.I., Mosteiro-Gerpe, M.J. y Espiñeira-Bellón, E.M. (2019b). Informe técnico sobre o plaxio académico no Sistema Universitario de Galicia. Reprografía del Noroeste.
- Muñoz-Cantero, J.M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-Gerpe, M.J. y Ocampo-Gómez, C.I. (2019a). Elaboración de proyectos profesionales en la formación profesional. Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25 (1), art. 4. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
- Ochoa-Sierra, L.S. y Cueva-Lobelle, A. (2016). Percepciones de estudiantes acerca del plagio: datos cualitativos. Revista Encuentros, 14(2), 25-41. https://doi.org/10.15665/re.v14i2.822
- Ramírez, A.S. (2019). El plagio: Un dolor de cabeza para estudiantes y académicos. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (373-376). Instituto Aintioqueño de Investigación.
- Razi, S. (2015). Development of a rubric to assess academic writing incorporating plagiarism detectors [Desarrollo de una rúbrica para evaluar la escritura académica que incorpora detectors de plagio]. SAGE Open, 5(2), 1-13. https://doi.org/10.1177/2158244015590162
- Ramos-Quispe, T., Damián-Núñez, E.F., Inga-Arias, M.G., Arias-Chávez, D. y Caurcel- Cara, M.J. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264
- Rodríguez-Gómez, G. (2018). Proyecto Investigador. CATeval-Un modelo y un entorno virtual para el diseño y análisis de tareas de evaluación en educación Superior. Proyecto para el concurso de acceso a plazas de cuerpos docentes universitarios. Universidad de Cádiz.
- Sánchez-Bolívar, L., Escalante González, S. y Martínez-Martínez, A. (2022). Motivación y Habilidades Sociales en Estudiantes de Enfermería en comparación con Estudiantes de Educación Física. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 11, 5. https://doi.org/10.6018/sportk.462121
- Sánchez-Bolívar, L., Escalante-González, S. y Martínez-Martínez, A. (2021). Análisis Motivacional del Alumnado Universitario Transfronterizo de Ceuta y Melilla. Revista Complutense de Educación, 32(3), 405- 414. https://doi.org/10.5209/rced.70306
- Soto-Rodríguez, A. (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. E- Ciencias de la Información, 2(1), art. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/1213/1276
- Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Morata.
- Sureda, J., Comas, R. y Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana deEducación, 50, 197-220. https://rieoei.org/historico/documentos/rie50a10.pdf
- Tayan, B.M. (2017). Academic misconduct: An investigation into male students´ perceptions, experiences & attitudes towards cheating and plagiarism in a Middle Eastern University context [Mala conducta académica: una investigación sobre las percepciones, experiencias y actitudes de los estudiantes masculinos hacia el engaño y el plagio en un context de la Universidad de Oriente Medio]. Journal of Education and Learning, 6(1), 158-166. https://doi.org/10.5539/jel.v6n1p158
- Teddlie, C. y Tashkkori, A. (2009). Foundations of Mixed Methods Research. Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences. Sage.
- Torres, L.C. y Vargas, G. (2019). Educación para la creatividad. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (332-339). Instituto Aintioqueño de Investigación.
- Vaamonde, J.D. y Omar, A. (2008). La deshonestidad académica como un constructo multidimensional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 38(3-4), 7-27. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27012440002
- Zarfsaz, E. y Ahmadi, R. (2017). Investigating some main causes and reasons of writing plagiarism in a EFL context [Investigar algunas causas principals y razones de cometer plagio en un context de EFL]. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 6(5), 214-223. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.5p.214