La Construcción de Ciudadanía con Conciencia Ética desde la Honestidad Académica
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1696-4713
Ano de publicación: 2022
Volume: 20
Número: 3
Páxinas: 123-144
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
Resumo
The university, as an institution of higher education, should aim to offer a good educational quality and to promote in the students the acquisition of principles and values that contribute to and favourthe full development of students as members of society. This study addresses the need to offer a teaching where the ethical formation of students is a backbone of the teaching-learning process taking academic plagiarism as a means to highlight this need. A qualitative, transversal and inductive study has been designed, in which information from teachers, academic leaders and students is collected through focus groups. On the part of students, it means giving the value that learning really has. Teachers andacademic leaders are responsible for taking on a role of training support, some at the class level and others at the institutional level. Both agree on similar aspects, the first focused on questions of performance in the subjects they teach and the second at the general level of education, in order to promote the training of citizens with values of respect, justice and responsibility in favourof the avoidance of dishonest behaviour. It concludes with the need to establish a shared responsibility between the institution itself and the university community
Referencias bibliográficas
- Adnan, M. yAnwar, K. (2020). Online Learning amid the Covid-19 pandemic: Students' perspectives. Online Submission, 1(2), 45-51.https://doi.org/10.33902/jpsp.2020261309
- Alfaro, P. y de Juan, T. (2014). El plagio académico: Formar en competencias y buenas prácticas universitarias. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 6, 1-20.
- Ali, T. yHerrera, M. (2020). Distance learning during Covid-19: 7 equity considerations for schools and districts. Southern Education Foundation.
- Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M. y Sarmiento-Campos, J. A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1, 21(2), 105-129. https://doi.org/10.5944/educxx1.20062
- Bagriacik Yilmaz, A. yBanyard, P. (2020). Engagement in distance education settings: Atrend analysis.TurkishOnline Journal of Distance Education, 21(1), 101-120.https://doi.org/10.17718/tojde.690362
- Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Pearson.
- Berrios-Aguayo, B., Molina-Jaén, M. D. yPantoja-Vallejo, A. (2020). Opinion of ICT coordinators on the incidence of telematicstools. Journal ofTechnology and Science Education, 10(1), 142-158. https://doi.org/10.3926/jotse.690
- Diez-Martínez, E. (2015). Deshonestidad académica de alumnos y profesores. Su contribución en la desvinculación moral y corrupción social. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 44, 1-17.
- Burgos, M.,Beltrán-Pellicer, P. yGodino, J. D. (2020). La cuestión de la idoneidad de los vídeos educativos de matemáticas.Revista Española de Pedagogía, 78(275), 27-50.https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-07
- Eaton, S. E. (2020). Integridad académica: Un enfoque de sistemas para enfrentar la compraventa de trabajo académico. University of Calgary
- Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en elsistema de enseñanza: Aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. RASE-Revista deSociología de la Educación, 13(2), 114-139. https://doi.org/10.7203/rase.13.2.17125
- Escalante, A. E. e Ibarra, L. M. (2013). Dilemas que enfrenta el estudiantado de posgrado en su formación ética como investigador. EDETANIA: Estudios y Propuestas Socio-Educativas, 43, 67-81.
- Camacho, I. yGuzmán, J. C. (2013). Teleformación: Realidad global impostergable en las políticas universitarias. Etic@net, 13(1), 357-378.
- Espiñeira-Bellón, E. M., Mosteiro-García, M. J., Muñoz-Cantero, J. M. y Porto-Castro, A. M. (2020). La honestidad académica como criterio de evaluación de los trabajos del alumnado universitario. RELIEVE, 26(1), art. 2. https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17097
- Cigerci, F. M. (2020). Slowmation experiences of pre-service teachers via distance education during the Covid-19 pandemic disease. International Online Journal of Primary Education, 9(1), 111-127.
- Esteban, F., Mellen, T. y Buxarrais, M. R. (2014). Concepciones del profesorado universitario sobre la formación ética y ciudadana en el espacio europeo de educación superior: Un estudio de caso. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 11(3), 22-32. https://doi.org/10.7238/rusc.v11i3.1778
- Constate-Amores, A., Florenciano-Martínez, E., Navarro-Asencio, E. yFernández-Mellizo, M. (2021). Factores asociados al abandono universitario. Educación XX1, 24(1), 17-44. https://doi.org/10.5944/educxx1.26889
- Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
- Dilmaç, S. (2020). Students' opinions about the distance education to art and design courses in the pandemic process. World Journal of Education, 10(3), 113-126.https://doi.org/10.5430/wje.v10n3p113
- Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Morata.
- Dinh, L. P. yNguyen, T.T. (2020). Pandemic, social distancing, and social work education: Students’ satisfaction with online education in Vietnam. Social Work Education, 39(8), 1074-1083. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1823365
- Garcia-Garcia, F. J., López-Francés, I. y Mollá-Esparza, C. (2019). El derecho a la educación en la sociedad del conocimiento: aprender a aprender. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, 7(1), 191-204.
- Feito, R. (2020). Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempo de confinamiento. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 156-163.https://doi.org/10.7203/rase.13.2.17130
- Gozálvez, V. y Jover, G. (2016). Articulación de la justicia y el cuidado en la educación moral: Del universalismo sustitutivo a una ética situada de los derechos humanos. Educación XX1, 19(1), 311-330. https://doi.org/10.5944/educXX1.1 5588
- García-Martín, S. yCantón-Mayo, I. (2019). Use of technologies and academic performance in adolescent students. Comunicar. Media Education Research Journal,59, 73-81.https://doi.org/10.3916/C59-2019-07
- Gracia, J. (2018). El desafío ético de la educación. Dykinson.
- García-Martín, J. yGarcía-Sánchez, J. N. (2017). Pre-service teachers' perceptions of the competence dimensions of digital literacy and of psychological and educational measures. Computers & Education, 107, 54-67.https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.010
- Graziella, O. y Rivera, J. R. (2018). Construcción de ciudadanía: La educación desde la infancia encaminada a la inclusión social. Tla-melaua, 12(44), 52-71. https://doi.org/10.32399/rtla.12.44.587
- García-Peñalvo, F., Corell, A., Abella-García, V. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la Covid-19. Education in the Knowledge Society, 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23013
- Guerra, L. (2017). Formación de profesionales y la deshonestidad académica. Revista Educación en Valores, 1(27), 3-13.
- Gentles, C. H. yHaynes-Brown, T. (2021). Latin American and Caribbean teachers’ transition to online teaching during the pandemic: Challenges, changes and lessons learned. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 131-163. https://doi.org/10.12795/pixelbit.88054
- Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1), 55-60. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
- Godoy, V. L. H., Morales, K. F. yPulido, J. E. (2018). La actitud hacia la educación en línea en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 349-364.https://doi.org/10.6018/rie.36.2.277451
- Hirsch, A. (2012). Conductas no éticas en el ámbito universitario. Perfiles Educativos, 34, 142-152.
- Iranzo-García, P., Camarero, M., Barrios-Arós, C., Tierno-García, J. M. yGilabert-Medina, S. (2018). ¿Qué opinan los maestros sobre las competencias de liderazgo escolar y sobre su formación inicial? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(3), 31-47.https://doi.org/10.15366/reice2018.16.3.002
- Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 85-102.
- Iso, A., Eizaguirre, A. y García-Olalla, A. (2020). Una revisión sistemática del concepto de actividad extracurricular en educación superior. Educación XX1, 23(2), 307-335.https://doi.org/10.5944/educxx1.25765
- Martino, S. C. y Naval, C. (2013). La formación ética y cívica en la universidad. El papel de los docentes. EDETANIA, 43, 161-186.
- Johnston, J. P. (2020). Creating better definitions of distance education. Online Journal of Distance Education, 23(2), EJ1260793
- Miles, T., Huberman, M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis. A methods sourcebook. Sage.
- Lembani, R., Gunter, A., Breines, M. y Dalu, M.(2020). The same course, different access: The digital divide between urban and rural distance education students in South Africa. Journal of Geography in Higher Education, 44(1), 70-84.https://doi.org/10.1080/03098265.2019.1694876
- Molina, L, Pérez, P., Suárez, A. y Rodríguez, W. A. (2008). La importancia de formar en valores en la educación superior. Acta Odontológica Venezolana, 46(1), 41-51.
- Llanes Ordóñez, J., Méndez-Ulrich, J.L. y Montané López, A. (2021). Motivación y satisfacción académica delos estudiantes de educación: Una visión internacional. Educación XX1, 24(1), 45-68.https://doi.org/10.5944/educXX1.26491
- Muñoz-Cantero, J. M. (2017). Competencias transversales en la investigación. Ser y estar en la red. Aula Magna 2.0. [Blog]. https://cuedespyd.hypotheses.org/2977
- Lowenthal, P., Borup, J., West, R. yArchambault, L. (2020). Thinking beyond zoom: Using asynchronous video to maintain connection and engagement during the Covid-19 pandemic.Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 383-391.
- Muñoz-Cantero, J. M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, M. J. y Ocampo-Gómez, C. I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. RELIEVE, 25(1), art. 4. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
- Márquez, C., Sandoval, M., Sánchez, S., Simón, C., Moriña, A., Morgado, B., Moreno-Medina, I., García, J. A., Díaz-Gandasegui, V. yElizalde-San Miguel, B. (2020). Evaluación de la inclusión en educación superior mediante indicadores. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(3), 33-51.https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.003
- Prieto, M. A. y March, J. C. (2002). Paso a paso en el diseño de un estudio mediante grupos focales. Atención Primaria, 29(6), 366-373. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(02)70585-4
- Martínez, N. (2017). Prospectiva educativa del satélite VENESAT-1 en contextos universitarios virtuales según proceso fenomenológico de Moustakas.Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social,11(22), 260-287.
- Prieto-Jiménez, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de Educación, 6(10), 325-345.
- Nichols, M. (2020). Transforming universities with digital distance education: the future of formal learning.Routledge.https://doi.org/10.4324/9780429463952
- Ramírez, A. C. (2017). El plagio académico. Experiencias y algunas ideas para desalentarlo de manera más efectiva. Ciencia Nicolaita, 70, 7-22.
- OECD.(2020).A helping hand: Education responding to the coronavirus pandemic.OECD.
- Rebollo-Quintela, N., Espiñeira-Bellón, E. M. y Muñoz Cantero, J. M. (2017). Atribuciones causales en el plagio académico por parte de los estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6, 192-196. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2453
- Özgen, C. yReyhan, S. (2020). Satisfaction, utilitarian performance and learning expectations in compulsory distance education: Atest of mediation effect. Educational Research and Reviews, 15(6), 290-297. https://doi.org/10.5897/err2020.3995
- Sureda, J., Comas, R. y Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50(3), 197-220. https://doi.org/10.35362/rie500669
- Park, C. y Kim, D. G. (2020). Exploring the roles of social presence and gender difference in online learning.Decision Sciences Journal of Innovative Education, 18(2), 291-312.https://doi.org/10.1111/dsji.12207
- Vargas, G., Sesarego, E. y Guerrero, M. (2019). Formación ética y normas trascendentales de la razón. El problema de la educación ciudadana. Revista Colombiana de Educación, 76, 285-304. https://doi.org/10.17227/rce.num76-7951
- Pattier, D. (2021). Science on YouTube: Successful edutubers. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review, 10(1), 1-15.https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v10.2696
- Zayas, B., Gozálvez, V. y Gracia, J. (2019). La dimensión ética y ciudadana del aprendizaje servicio: Una apuesta por su institucionalización en la educación superior. Revista Complutense de Educación, 30(1), 1-15. https://doi.org/10.5209/RCED.55443
- Pattier, D. yOlmos-Rueda, P. (2021). Administration and teachers: Evidence-based educational practices. Revista de Educación, 392, 33-58.https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-392-478
- Prado Montes, A., Morales Caballero, A. yMolle Cassia, J. N. (2017). Síndrome de fatiga ocular y su relación con el medio laboral. Medicina y Seguridad del Trabajo, 63(249), 345-361.
- Rajhans, V., Memon, U., Patil, V. yGoyal, A. (2020). Impact of Covidon academic activities and way forward in Indian optometry. Journal of Optometry, 13, 216-226.https://doi.org/10.1016/j.optom.2020.06.002
- Rana, K. yRana, K. (2020). ICT integration in teaching and learning activities in higher education: A case study of Nepal's teacher education. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 8(1), 36-47. https://doi.org/10.17220/mojet.2020.01.003
- Ricardo-Barreto, C. T., Molinares, D. J., Llinás, H., Santodomíngo, J. M. P., Acevedo, C. M. A., Rodríguez, P. D. A., Navaro, C. P. B. yVilla, S. M. V. (2020). Trends in using ICT resources by professors in HEIs. Journal of Information Technology Education: Research, 19, 395-425. https://doi.org/10.28945/4601
- Romero-García, C., de Paz-Lugo, P., Buzón-García, O. yNavarro-Asencio, E. (2021).Evaluación de una formación online basada en Flipped classroom. Revista de Educación, 391, 65-93. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-471
- Romero Martínez, S. J., Ordóñez Camacho, X. G., Guillén-Gamez, F. D. yBravo Agapito, J. (2020). Attitudes toward technology among distance education students: Validation of an explanatory model. Online Learning, 24(2), 59-75.https://doi.org/10.24059/olj.v24i2.2028
- Sari, T. yNayır, F. (2020). Challenges in distance education during the (Covid-19) pandemic period. Qualitative Research in Education, 9(3), 328-360.https://doi.org/10.17583/qre.2020.5872
- Sepulveda-Escobar, P. yMorrison, A. (2020).Online teaching placement during the Covid-19 pandemic in Chile: Challenges and opportunities. European Journal of Teacher Education, 43(4), 587-607. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1820981
- Srijamdee, K. yPholphirul, P. (2020). Does ICT familiarity always help promote educational outcomes? Empirical evidence from PISA-Thailand. Education and Information Technologies, 25(4), 2933-2970. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10089-z
- Villa, F. G., Litago, J. D. U. yFernández, A. S. (2020). Percepciones y expectativas en el alumnado universitario apartir de la adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de Covid-19.Revista Latina de Comunicación Social, 78, 99-119.https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-
- Yang, R. (2020). China’s higher education during the Covid-19 pandemic: Some preliminary observations. Higher Education Research & Development, 39(7), 1317-1321.https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1824212
- Yilmaz, F. G. K., Ustun, A. B. yYilmaz, R. (2020). Investigation of pre-service teachers' opinions on advantages and disadvantages of online formative assessment: An example of online multiple-choice exam. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning,2(1), 10-19.